به گزارش پول نیوز، پول نیوز_حدود 90 درصد از معاملات ليزينگ كل كشور توسط 16 شركت عضو كانون ليزينگ بانكي صورت مي گيرد.
“حميد ابدالي”،مديرعامل شركت ليزينگ اميد در گفتگو با پول نیوز با بيان اينكه ليزينگ به طور كلي واسطه مالي ميان واردكننده، توليدكننده و مصرف كننده است، گفت: شركت هاي ليزينگ عمدتا” در ايران در دو غالب شركتهاي ليزينگ وابسته به بانك هاي عامل و شركت هاي ليزينگ توليدكنندگان خودرو فعاليت مي كنند.
وي ادامه داد: ليزينگ هاي بانكي كه در حال حاضر 16 شركت را تشكيل مي دهند، به دو دسته ليزينگ بانك هاي خصوصي و دولتي تقسيم مي شوند كه اين 16 شركت عضو كانون ليزينگ، حدود 90 درصد معاملات ليزينگ كل كشور را در دست دارند.
وی در بيان تسهيلات لیزینگ ها به متقاضيان در بخش ماشين آلات سنگين گفت: در خصوص ارائه تسهيلات به متقاضيان براي خريد و يا اجاره ماشين آلات راهسازي، اقدام به ارائه تسهيلات مالي تا سقف 70 درصد از مبلغ و قيمت كل ماشين آلات امکان دارد كه اين اعتبارات با نرخ سود سالانه 17 درصد كه از سوي بانك مركزي تعيين شده تخصيص مي يابد.
ابدالي، با اذعان به اينكه نرخ سود كنوني اينگونه شركت ها بسيار متعادل و حتي پايين تر از نرخ سود جاري در برخي شركتهاي ديگر است، احتمال كاهش و يا افزايش اين نرخ طي ماه هاي آتي را بعيد عنوان كرد.
وي با اشاره به روند رو به رشد فعاليتها و پروژه هاي عمراني، بستر بازار ماشين آلات سنگين را در كشور مناسب عنوان كرد و اذعان داشت: با توجه به نقش به سزاي ماشين آلات راهسازي به عنوان كالاي سرمايه اي در اقتصاد ملي و همچنين ايجاد اشتغال، به دليل اينكه متوسط عمر مفيد اين ماشين آلات بالا و براي متقاضيان درآمدزاست، اصولا بازگشت سود و اقساط در اين حوزه نسبت به ديگر بخش ها بهتر و داراي توجيه اقتصادي مناسب است.
ابدالي در خصوص نوع قراردادهاي لیزینگی تصريح كرد: عمده قراردادهاي لیزینگی به صورت قرارداد اجاره به شرط تمليك است كه نوع قرارداد از سوي بانك مركزي تعريف شده است.
وي در ادامه افزود: سالانه در بخش ماشين آلات سنگين راهسازي، حدود 50 ميليارد ريال تسهيلات از سوي اين شركت براي متقاضيان در نظر گرفته مي شود.
مديران شرکت های ليزينگ، مهمترين شرايط دريافت تسهيلات مالي براي متقاضيان را داشتن سابقه فعاليت با دستگاههاي راهسازي، توانايي بازپرداخت سود و احراز هويت بيان كرد.
ابدالي در پايان به بيان مشكلات موجود در توليد و ساخت ماشين آلات سنگين در داخل كشور اشاره كرد و خاطرنشان ساخت: در حال حاضر مشكلات مختلفي براي توليد ماشين آلات سنگين در داخل كشور وجود دارد كه مهمترين آنها مربوط به عدم وجود و انتقال تكنولوژي اين صنعت به داخل است كه اين امر نيازمند وجود زيرساخت هاي بسياريست، اين در حالي است كه ايران در زمره كشورهاي در حال توسعه قرار داشته و همچنان براي دستيابي به توسعه، نيازمند ايجاد و ارتقاي زيرساخت ها است.