28 اسفند 1403 - 6:47

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

مزایده گذاشتن 5 هزار واگن راهآهن در ديماه

قائم مقام مدير عامل راهآهن گفت: در مجموع بايد حداقل 5 هزار واگن در تيپهاي مختلف به بخش خصوصي واگذار شود كه نخستين مرحله مزايده واگنها دي ماه آغاز ميشود.

به گزارش پول نیوز، به گزارش فارس، محمود كي منش در نشست خبري با خبرنگاران اظهار داشت: در دولت نهم با توجه به تاكيدات مقام معظم رهبري و رئيس جمهور، حمل و نقل ريلي جايگاه خاص و ويژه اي پيدا كرده است.

وي در خصوص اجراي سياستهاي كلي اصل 44 در راه آهن گفت: تاكنون كار واگذاري بيش از 50 درصد از واگنهاي موجود به بخش خصوصي عملياتي شده و براي واگذاري مابقي واگنها نيز كار گروه مربوطه تشكيل شده است.

به گفته وي، در حال حاضر كارشناسائي هويت و بازشماري واگنها در دست اقدام بوده كه در مجموع بايد حداقل 5 هزار واگن در تيپ هاي مختلف واگذار شود. با برنامه ريزي صورت گرفته نخستين مرحله مزايده واگنها دي ماه آغاز مي شود.

كي منش يادآور شد: مرحله بعدي، واگذاري لوكوموتيوهاي موجود مي باشد كه پيچيده ترين بخش كار محسوب مي شود. در اين زمينه دو سياست و روش تدوين شده كه يكي تشويق بخش خصوصي براي خريد لوكوموتيو جديد و ديگري واگذاري لوكوموتيوهاي موجود با اعمال سياستهاي تشويقي است.

قائم مقام مديرعامل راه آهن ياد آور شد: بر اين اساس نخستين بخش آيين نامه اجرايي واگذاري و سرمايه گذاري در زمينه لوكوموتيو تا 2 هفته آينده به تصويب خواهد رسيد كه مطابق آن ميزان سرمايه مورد نياز و سود مورد انتظار سرمايه گذاران مشخص مي شود.

وي گفت: در اين راستا نخستين شركت و مجموعه اي كه تاكنون براي خريد لوكوموتيو جديد و افزودن به خطوط ريلي اعلام آمادگي كرده صندوق كاركنان راه آهن است. در حال حاضر مراحل تست چند دستگاه لوكوموتيو جديد در دست انجام است كه در صورت اخذ تائيدات نهايي 10 دستگاه از آنها وارد كشور مي شود.

كي منش افزود: وابستگي ما در زمينه حمل و نقل ريلي حتي بيشتر از ناوگان هوايي است زيرا هم در زمينه زير ساخت و هم كشنده وابسته هستيم عمر متوسط لوكوموتيوهاي شركت در حدود 40 سال است كه البته اين ميزان در دنيا گاهي به 60 سال نيز مي رسد اما مهم استفاده بهينه و كارآمد از اين دستگاه ها است.

وي تعداد لوكوموتيوهاي موجود را 300 دستگاه اعلام كرد و گفت: در 8 ماهه نخست امسال در بخش بار و مسافر حدود 6 درصد مقايسه با مدت مشابه سال قبل رشد عملكرد داشتيم كه در زمينه حمل بار به 10 ميليارد تن كيلومتر مي رسد .

به گفته وي، در هنگام تدوين برنامه چهارم تكاليفي براي راه آهن تعريف شد كه منوط به برخي پيش شرطها نظير تامين به موقع بودجه، ساخت مسير، تامين لوكوموتيو و غيره است كه اگر هر كدام به هر دليل مهيا نشود از برنامه عقب مي مانيم.

وي يادآور شد: در سال 86 حدود 27 درصد از برنامه مصوب بخش بار عقب ماندگي داشتيم كه اين رقم در سال جاري به 25 درصد كاهش يافته است اما در زمينه حمل مسافر عقب ماندگي نداريم.

كي منش تصريح كرد: يكي از برنامه هاي اصلي شركت افزايش ظرفيت ترافيكي خصوط با همين وضعيت موجود است اگر بودجه تخصيص يافته به راه آهن از محل مديريت مصرف سوخت در ابتداي سال صورت مي گرفت، اين افزايش حداقل 2 برابري ظرفيت ترافيكي تا اواسط سال آينده محقق مي شد اما با توجه به تاخير در تخصيص اين اعتبار، تحقق امر فوق نيز تا اواخر سال آينده صورت خواهد گرفت

برچسب‌ها:

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

IMG_20250303_201800_364
 سینا
همچنین بخوانید
آخرین اخبار