به گزارش پول نیوز ، او ضمن انتقاد از طرح حدف نام پادشاهان از کتاب هاي تاريخي به پايگاه خبري فردا مي گويد: «اين نظر يک نظر ناپخته اي است که از سوي افراد بيکار و کم سواد داده شده است. مگر مي شود طي طرحي نام پادشاهان را از اين مملکت حذف کرد که يک سري آدم بي معلومات براي شيرين زباني در يک جلسه اين نظر ناپخته را مي دهند.»
معتضد حذف نام پادشاهان از تاريخ را غيرممکن خواند و افزود: چند وقت پيش قانوني گذاشتند که عمل جراحي زنان را مردان نمي توانند انجام دهند. مگر ما چند جراح زن در ايران داريم که مردان را از انجام اين کار منع مي کنند. قانوني که هيچ وقت اجرا نشد؛ همانگونه که حذف نام پادشاهان امکان پذير نيست و غيرممکن به نظر مي رسد.
سولوکاوست ها
پادشاهان از خود ما بوده اند و در ميان مردم ايران قرار داشتند. در تمام دنيا تاريخ ملت ها به قرون قديم، قرون وسطا، عصر جديد، قرون معاصر و عصر اتم و فضا تقسيم شده است و ما نمي توانيم اين بخش ها را از تاريخ ايران حذف کنيم. به عنوان مثال حکومت خارجي سولوکوست، 80 سال در زمان مابين هخامنشيان و اشکانيان در ايران حکومت کرد. در حالي که يک حکومت خارجي هم بود. اما ما نمي توانيم بگوييم که اين 80 سال خواب بوده است و نمي توان آن را از تاريخ حذف کرد.
افرادي که به حذف نام پادشاهان مي انديشند مي خواهند به تاريخ اين مملکت … بزنند و آينده را خراب کنند و بعد از چند سال عنوان مي کنند که ما اشتباه کرديم. من تقاضا دارم براي اين آقايان بيکار کار جور کنند تا اين قدر به تاريخ گير ندهند.
جاي خالي استاد
تاريخ نگار کشورمان با اشاره به اينکه ديگر در ايران استاد بزرگ تاريخ نداريم، خاطرنشان کرد: خدابيامرزد استادان سعيد نفيسي، عباس اقبالي، دکتر بهمنش، شيباني، فلسفي و ساير اساتيد تاريخ ايران را. ديگر در ايران کسي جاي اين افراد را نمي تواند بگيرد و اکنون شاهد اين هستيم که در ايران استاد تاريخ وجود ندارد. من شنيدم که اين مسئله حذف نام پادشاهان را تکذيب کرده اند. مگر مي شود امثال خواجه نصيرالدين طوسي و سعدي با اينکه افراد خوبي بودند، جاي پادشاهان ايران را بگيرند. من مي گويم که حتي يک ورق از تاريخ ايران هم نبايد حذف شود.
در حد پيشنهاد
يک روز پس از آنکه يعقوب توکلي، رئيس گروه مطالعات تاريخ وزارت آموزش و پرورش با اطمينان خاطر نسبت به حذف پادشاهان از کتاب هاي تاريخ مدارس سخن گفت: علي ذوعلم در کسوت مدير کل برنامه ريزي و تاليف کتاب هاي درسي با هدف تلطيف فضاي به وجود آمده به ميدان آ مد و سخنان همکارش را مبني بر «حذف نام پادشاهان» از کتاب هاي تاريخ مدارس فقط در حد يک پيشنهاد دانست.
کژتابي هاي سياسي
اما اين اظهارات ضد و نقيض به اينجا ختم نمي شود چرا که در تازه ترين موضع گيري ها، بهرام محي الدين بهرام محمديان، معاون پژوهشي وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي کشور به صورت تلويحي در مقام دفاع از چنين تغييراتي در کتاب هاي تاريخ مدارس مي ايستد و حتي واکنش تحليلگران را به اين تصميم نوعي شانتاژ فکري قلمداد کرده و اعتراض خود را به اين افراد اينگونه بيان مي کند: برخي تلاش مي کنند که در مورد روند اصلاحي ما در کتب تاريخ دانش آموزان کژتابي هاي زباني يا فهمي ايجاد کنند که ما نسبت به اين اقدام آنها اعتراض داريم و شانتاژ فکري اين افراد مبني بر اينکه آموزش و پرورش مي خواهد تاريخ سلطنت ها، سرگذشت پادشاهان و تاريخ ايران باستان را حذف کند، قبول نداريم، بلکه آموزش و پرورش صرفا غني سازي محتويات تاريخي را در دستورکار خود دارد و آن را دنبال مي کند.
او پيرامون جزئيات تغيير محتواي کتب تاريخ دانش آموزان و شايعاتي که تحت عنوان حذف شخصيت هاي تاريخي بزرگ کشور به نفع جايگزيني شخصيت ها و انديشمندان اسلامي در اين باره به وجود آمده است، توضيح داد: چندي است که در بين صاحبنظران و کارشناسان تاريخ، اين ايراد به نوع نگارش تاريخ آموزشي وارد بوده است که تاريخ ملت ايران تنها به محوريت تاريخ سلسله هاي شاهنشاهي بسنده کرده و اين درحالي است که ملت ايران، خود، در تاريخ اين کشور ايفاي نقش کرده اند، اما متاسفانه نقش مردم در اداره اين سرزمين پهناور در نگارش هاي تاريخي مغفول باقي مانده است.
فردوسي و سلطان محمود
محمديان افزود: براي مثال، از «فردوسي» با آن عظمت که 30 سال زحمت کشيد و به قول خودش، عجم را با پارسي زنده کرد، در تاريخ دوره «غزنويان» ياد نشده است و اين در حالي است که خدمات فردوسي به ايران و اسلام کمتر از سلطان محمود غزنوي نبوده است. وي اظهار کرد: بر اين اساس، اين موارد نوع انتقاداتي است که به شيوه تاريخ نگاري ما وارد بوده است؛ از اين رو ما امروز با پديده اي به نام «پديده هويت» در تاريخ کشور مواجه هستيم. پديده اي مبني بر اينکه اساسا «هويت ايراني ما چيست و ما در تاريخ علمي جهان چه نقشي را بر عهده داشته ايم؟»
معاون پژوهشي وزارت آموزش و پرورش تاکيد کرد: لذا ما با اين رويکرد که بايد به نقش مردم و هويت تاريخي خودمان نيز در کتب تاريخ دانش آموزان بپردازيم، اصلاح نحوه نگارش کتب تاريخ را در دستورکار قرار داده ايم.
وي يادآور شد: البته تاريخ معاصر ما نيز همين سرگذشت را دارد و ما در مورد تاريخ معاصر خود نيز کم کار کرده ايم.
اما مهمترين بخش سخنان محمديان که با ايسنا گفت وگو کرده است اين بود که عنوان مي کند در قالب اصلاح ،مجموع کتاب هاي تاريخ کشور قرار است از حالت «توصيفي» به «تحليلي» تغيير پيدا کند اما بي شک تحليلي شدن «تاريخ» مي تواند به تحميل استنباط هاي شخصي نويسندگان از تاريخ بر مخاطبان يا همان دانش آموزان منجر شود.
رعاياي بيچاره
اما رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي کشور بر اين باور است: بر اساس مجموع انتقادات مطرح شده از سوي کارشناسان، نگاه جديد ما در نگارش محتواي کتب تاريخ اين است که اولا کتب تاريخ را از «توصيف» به سمت «تحليل» سوق دهيم، به چرايي ها و چگونگي هاي تاريخي اشاره کنيم و در توصيفات و گزارش هاي تاريخي نيز صرفا به تاريخ پادشاهان بسنده نکنيم، بلکه هويت تاريخي رعاياي پادشاهان نيز در کتب تاريخ مطرح شود. وي ادامه داد: البته اين امر بدين معنا نيست که سرگذشت حاکمان و پادشاهان در کتب تاريخ دانش آموزان تحليل نشود، بلکه بدين معني است که عبرت آموزي از شخصيت ها و وقايع تاريخي در اين کتب مورد توجه قرار گيرد و در عين حال، از پرداختن به مجعولات تاريخي نيز خودداري شود.
پادشاهان گرامي
محمديان اظهار کرد: يقينا در بين پادشاهان برخي نيز بوده اند که خدماتي را ارائه داده اند که ياد آنها در کتب تاريخ گرامي داشته خواهد شد؛ وي گفت: آموزش و پرورش در کتب تاريخ خود از شخصيت هايي چون «عباس ميرزا»، «کريمخان» و «نادرشاه افشار» غافل نخواهد شد و در عين حال، خطاهاي تاريخي اين شخصيت ها را مورد يادآوري قرار خواهد داد.
محمديان در پايان گفت: به عنوان يکي از نخستين گام ها در اين زمينه، امسال «تاريخ ايران و جهان» با اين گرايش، بازنويسي شده است که قطعا تاثيرگذار خواهد بود.