19 آذر 1403 - 16:41

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

موتورسيكلت هايي كه خاك مي خورند

پاركينگ هاي راهنمايي و رانندگي امروزه پذيراي موتورسيكلت هاي فرسوده و خاك خورده اي است كه اغلب آنها چندين ماه و گاه سال هاست كه صاحبانشان آنها را به حال خود رها كرده و سراغي از وسيله اي كه روزي براي خريد آن پول داده اند، نمي گيرند.

به گزارش پول نیوز، پایگاه اطلاع رسانی صنعت خودرو(کارنا):افزايش رو به رشد تقاضاي مردم براي داشتن وسيله نقليه شامل خودرو و موتورسيكلت از يك سو و بالابودن ميزان ارتكاب تخلفات رانندگي ناشي از رعايت نكردن قوانين و مقررات رانندگي از سوي برخي صاحبان اين وسايل نقليه از سوي ديگر، موجب شده كه هر روز بر تعداد خودروها و موتورسيكلت هايي كه از سوي پليس راهنمايي و رانندگي اعمال قانون و به پاركينگ منتقل مي شوند، افزوده شود.

اين درحالي است كه بالابودن مبلغ جريمه برخي از اين وسايل نقليه و بي رغبتي صاحبان آنها براي پرداخت جريمه رانندگي، موجب شده است بخش قابل توجهي از ظرفيت پاركينگ هاي راهنمايي و رانندگي از سوي خودروها و موتورسيكلت هاي بلاتكليف و بي صاحبي اشغال شود كه به حال خود رها شده اند.

در اين ميان به گفته مسوولان راهنمايي و رانندگي، وضعيت موتورسيكلت هاي بي صاحبي كه در پاركينگ هاي راهنمايي و رانندگي متوقف هستند، بتدريج به مشكل حادي براي راهنمايي و رانندگي تبديل مي شود، چراكه با توجه به مشكلات ناشي از كمبود تعداد پاركينگ هاي موجود و پايين بودن ظرفيت آنها و با توجه به بالابودن ميزان ارتكاب تخلفات از سوي موتورسواران، اشغال دائمي بخشي از ظرفيت اين پاركينگ ها علاوه بر مشكلات و محدوديت هايي كه براي راهنمايي و رانندگي در زمينه اعمال قانون بر موتورسواران متخلف ايجاد مي كند، براي مسوولان راهنمايي و رانندگي نوعي بلاتكليفي و سردرگمي نسبت به وضعيت اين دسته از وسايل نقليه ايجاد مي كند، به طوري كه راهنمايي و رانندگي نمي داند چه روشي را بايد در اين خصوص اتخاذ كند.

پاركينگ هاي راهنمايي و رانندگي امروزه پذيراي موتورسيكلت هاي فرسوده و خاك خورده اي است كه اغلب آنها چندين ماه و گاه سال هاست كه صاحبانشان آنها را به حال خود رها كرده و سراغي از وسيله اي كه روزي براي خريد آن پول داده اند، نمي گيرند.

مسافركشي و حمل بار براي كسب درآمد، قدرت مانور و هيجان بالاهنگام عبور از خيابان ها بويژه براي جوانان، سرعت بالا، يادگيري آسان براي هر شرايط سني و معطلي كمتر در ترافيك سرسام آور خيابان ها و از همه مهمتر انواع و اقسام تسهيلات همچون فروش اقساطي حتي با روزي 20 هزار تومان و… همگي از جمله عوامل تاثير گذار براي افزايش تقاضاي استفاده از موتورسيكلت در ميان مردم است.

اين در حالي است كه به گفته مسوولان راهنمايي و رانندگي، صاحبان بيشتر موتورسيكلت هايي كه پس از چندين ماه يا چند سال در پاركينگ هستند، به دليل نرخ بالاي تخلف خود به خارج كردن موتورسيكلت خود اقدام نمي كنند و چون پول تخلف بيشتر از پول موتور مي شود، سراغي از موتور خود نمي گيرند و ترجيح مي دهند به جاي پرداخت جريمه چندصد هزار توماني كه در مدت طولاني به دليل پرداخت نكردن جريمه ها جمع شده، قيد آن را بزنند و يك دستگاه موتورسيكلت نو با شرايط اقساط تهيه كنند. به اين ترتيب هم از پرداخت جريمه ها خلاص شده اند و هم صاحب يك دستگاه موتورسيكلت نو شده اند.

15 هزار موتورسيكلت توقيفي در پاركينگ ها

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ در حالي به وجود 15 هزار موتورسيكلت توقيفي كه صاحبانشان تاكنون براي ترخيص آنها مراجعه نكرده اند، در پاركينگ ها اشاره مي كند كه معتقد است نبود قوانين و مقررات كارآمد در بخش موتورسيكلت از جمله دلايل افزايش تخلفات موتورسواران و بي تفاوتي آنها نسبت به ارتكاب تخلفات و اعمال قانون درخصوص وسيله نقليه شان است.

سرهنگ سيد هادي هاشمي با اشاره به اين كه متاسفانه قوانين و مقررات در بخش موتورسيكلت در كشور ناكارآمد است، يادآور مي شود: برخورد با تخلفات موتورسيكلت سواران هم اكنون حالت مماشات پيدا كرده و بازدارنده نيست، در حالي كه اگر قوانين بازدارنده و سخت تري در زمينه تخلفات موتورسيكلت سواران اعمال شود، قطعا ظرف يك ماه راكبان اين وسيله نقليه بهترين رانندگان كشور خواهند شد.

عدم مراجعه 70 درصد مالكان براي ترخيص موتورهاي توقيفي

به گفته وي روزانه حدود 400 دستگاه موتورسيكلت متخلف در تهران توقيف و روانه پاركينگ مي شوند و اين درحالي است كه قيمت ارزان اين وسيله نقليه از يك سو و بار مالي سنگين تخلفات آنها موجب شده 70 درصد مالكان موتورسيكلت هاي توقيفي اصلابراي ترخيص مراجعه نكنند.

شايد باز هم به همين دليل است كه اين وضعيت درخصوص خودروهايي كه به دليل ارتكاب تخلفات در پاركينگ متوقف مي شوند، كمتر صدق كند و تعداد اين گونه خودروها كه به سرنوشت اين 15 هزار دستگاه موتورسيكلت دچار شده اند، بسيار كم و انگشت شمار است، چرا كه از يك سو قيمت خريد خودرو با تسهيلات خريد موتورسيكلت ها قابل مقايسه نيست و از سوي ديگر، نپرداختن جريمه و رها كردن خودرو در پاركينگ و ترجيح دادن خريد يك دستگاه خودروي ديگر، به هيچ وجه به صرفه اقتصادي صاحبان آن نيست.

موتورسيكلت هاي ترخيص نشده فروخته مي شود

سردار ذوالفقاري، جانشين فرمانده نيروي انتظامي چندي پيش در جمع خبرنگاران، از ارائه پيشنهادي به قوه قضاييه مبني بر فروش موتورسيكلت هايي كه صاحبان آنها پس از 6 ماه نسبت به تحويل گرفتن موتورشان اقدام نكنند خبر مي دهد و مي گويد: بر اساس اين پيشنهاد موتورسيكلت افرادي كه پس از 6 ماه هنوز در پاركينگ مانده باشد و صاحبان آنها براي ترخيص وسيله نقليه خود اقدامي نكرده باشند، فروخته مي شود و پول فروش آن پس از كسر جريمه، به حساب ستاد اجرايي واريز مي گردد و پس از مراجعه مالك موتور، باقيمانده پول به وي بازگردانده مي شود.

ارائه پيشنهاد فروش موتورسيكلت هاي بلاتكليف متوقفي در پاركينگ هاي راهنمايي و رانندگي اگرچه بيانگر جديت مسوولان و متوليان ذي ربط در روشن كردن هرچه سريع تر تكليف اين دسته از وسايل نقليه است، اما نبايد اين نكته را ناديده گرفت كه حتي در صورت اجرايي شدن اين پيشنهاد، شايد پاركينگ هاي راهنمايي و رانندگي به مدتي كوتاه از موتورسيكلت هاي خاك خورده و بي صاحب خالي شود، اما مشكل اصلي همچنان به قوت خود باقي مانده است و آن نيز ارزان بودن و بهره مندي از انواع و اقسام تسهيلات در خريد اين وسيله نقليه است كه موجب مي شود صاحبان موتورسيكلت هاي توقيفي، خريد يك دستگاه موتورسيكلت نو را به پرداختن جريمه و ترخيص موتورسيكلت متوقفي خود از پاركينگ راهنمايي و رانندگي ترجيح دهند.

به نظر مي رسد تا زماني كه چاره انديشي و برنامه ريزي اصولي در اين زمينه از سوي متوليان امر صورت نگيرد، حتي با اجراي طرح فروش موتورسيكلت هاي بي صاحب، تنها شاهد پر و خالي شدن پاركينگ هاي راهنمايي و رانندگي از موتورسيكلت هاي توقيفي خواهيم بود، بدون اينكه تاثير گذاري خاصي به روي صاحبان آنها درخصوص متعهد بودن نسبت به وسيله نقليه تحت مالكيت خود از يك سو و مهمتر از آن ملزم شدن نسبت به رعايت قوانين رانندگي و پرداخت جريمه ها در صورت ارتكاب تخلف داشته باشد.

برچسب‌ها:

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

+بازنشستگان
+و+طلا
همچنین بخوانید
آخرین اخبار