به گزارش پول نیوز ، در حالی بر تولید و سرمایه گذاری تاکید می شود که کشورمان در معرض جدی ترین تهدیدها قرار دارد. ایران بر گسل زلزله قرار دارد و به طور متوسط سالیانه بیش از 6600 زلزله با درجه های گوناگون در کشور صورت می گیرد که بخش انگشت شماری ویرانگر هستند. از سوی دیگر سالیانه بیش از 200 هزار آتش سوزی منازل صورت می گیرد که تنها 10 درصد منازل بیمه آتش سوزی دارند. اگر به این آمار وحشتناک، ساختمانهای ناایمن و بافت فرسوده به ویژه مراکز تجاری و درمانی را نیز اضافه کنیم، یعنی کشور بر روی بحران زندگی می کند.
در این وضعیت پرخطر، یکی از مهمترین بخشهایی که اقتصاد را تحت تاثیر قرار می دهد، صنعت بیمه است. بیمه علاوه بر اینکه گردش مالی، اشتغالزایی و رونق اقتصادی برای کشور به همراه می آورد، این اطمینان خاطر را به تمامی افراد حقیقی و حقوقی می دهد که دارایی هایشان در امنیت بیمه قرار دارد و در صورت خرید بیمه نامه، نباید هیچ نگرانی بابت فعالیت اقتصادی داشته باشند. تفاوتی هم نمی کند دارایی در قالب یک خودرو شخصی یا یک مجموعه بزرگ باشد، به همان نسبت که بیمه نامه خریداری و حق بیمه پرداخت می شود، به همان نسبت نیز سرمایه کوچکتر یا بزرگتری تحت پوشش بیمه قرار می گیرد.
با وجود اهمیتی که بیمه برای کشور دارد، روند ضریب نفوذ بیمه در کشور در سطح حدود ۲ درصد درحال درجا زدن است و همچنان از میانگین ۷ درصد جهانی فاصله دارد و به رتبه ۵۹ رسیده است. این در حالی است که هرچه ضریب نفوذ بیمه بالاتر باشد، نشاندهنده آن است که صنعت بیمه توانسته جایگاه مطلوبتری در میان آحاد جامعه و فعالان اقتصادی کسب کند و پایین بودن این ضریب، نشانگر ضعف فرهنگ بیمهای، محدودیت پوششهای بیمهای و سهم اندک بیمه در اقتصاد کشور است که میتواند جامعه و اقتصاد را در مواجهه با حوادث پیشبینینشده و بحرانهای مالی آسیبپذیر کند.
علاوه بر این، بالا بودن ضریب نفوذ بیمه، نشانهای از جذابیت اقتصادی کشور برای سرمایهگذاران داخلی و خارجی است، زیرا وجود پوششهای بیمهای گسترده و قوی، امنیت سرمایهگذاری را تضمین کرده و ریسکهای اقتصادی را به حداقل میرساند.
از سوی دیگر ضریب نفوذ بیمه، یکی از شاخصهای رفاه اجتماعی و اقتصادی است، زیرا افزایش این شاخص بیانگر دسترسی بیشتر مردم به خدمات بیمهای، اطمینان از جبران خسارات احتمالی و افزایش امنیت مالی افراد و خانوادههاست که در مجموع، موجب ارتقای کیفیت زندگی و ثبات اجتماعی خواهد شد.
بی شک ایران در مقایسه با کشورهای پیشرفته و توسعهیافته جهان، همچنان در سطح پایین و نامطلوب بیمه قرار دارد. اکنون آمریکا، کرهجنوبی، انگلستان، ژاپن، فرانسه، هلند و کانادا رتبه های برتر بیمه در جهان را از آن خود کرده اند.
مقایسه بیمه در کشور ما با دیگر کشورهای جهان نشان می دهد که صنعت بیمه در کشور ما نیازمند اقدامات اساسی برای ارتقای فرهنگ بیمه، گسترش پوششهای بیمهای و توسعه محصولات نوین بیمهای است.
بی شک باید مردم را با بیمه آشنا کرد و این آشنایی در گرو اطلاع رسانی و فرهنگسازی گسترده است. از آنجا که بیمه باید از سنین کودکی نهادینه شود، با رایزنی بیمه مرکزی با وزارت آموزش و پرورش، درسی با عنوان بیمه در کتب درسی مقطع ابتدایی گنجانده شد و از طریق صدا و سیما، نیز فیلم های آموزشی به صورت کارتون تهیه و پخش شد، اما این روند ادامه نداشت و به فراموشی سپرده شد تا بار دیگر بیمه مورد بی مهری و کم لطفی قرار گیرد.
اما بتازگی بیمه معلم رویکرد جدیدی را برای فرهنگسازی از سنین کودکی و نوجوانی در پیش گرفته، اقدامی که باید مورد حمایت دیگر شرکتهای بیمه و البته بیمه مرکزی قرار گیرد و همه گیر شود. بیمه مرکزی اعلام کرده با هدف ارتقای فرهنگ بیمه و افزایش سواد بیمهای دانشآموزان، بیمه معلم اقدام به برگزاری مسابقه آنلاین برای دانشآموزان کرده است.
بیمه معلم مسابقه «زنگ بیمه» را ویژه دانشآموزان تمامی مقاطع در بستر آنلاین آغاز کرد تا شرکتکنندگان بتوانند با پاسخدادن به سوالات عمومی و بیمهای، فرصت برنده شدن جوایز آن را پیدا کنند. تمامی دانشآموزان سراسر کشور میتوانند تا آخر آذر ماه سال جاری به آدرس https://student.mic.co.ir مراجعه کنند و به سوالات مسابقه پاسخ دهند.
اگرچه زمان اجرای زنگ بیمه کوتاه است و تنها تا پایان آذر ماه تعریف شده، اما می تواند الگویی برای صنعت بیمه کشور باشد و یک حرکت ملی را در سطح کشور رقم بزند تا آشنایی با بیمه از سنین دبستان و دیگر مقاطع دانش آموزی در قالب های گوناگون هدفگذاری و اجرا شود.





آژانس خلاقیت کوانتا