به گزارش پول نیوز ، ۲۲ آذر 1386 بانک قرضالحسنه مهر ایران با سرمایه گذاری 10 بانک فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون پس از گذشت 18 سال، شاهد برگزاری سالگردی دیگر برای این بانک هستیم. غلامرضا فتحعلی مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران در نشست خبری که به همین مناسبت برگزار شد، اعلام کرد که از همان روز اول عده ای منتظر زمین خوردن این بانک بودند که هنوز هم هستند، اما این بانک روز به روز بیشتر و بیشتر پیشرفت می کند و اکنون در بسیاری از عناوین از جذب سرمایه و سپرده تا سلامت و تسهیلات پردازی رتبه های بالایی در بین نظام بانکی دارد و امسال نیز همچون بسیاری از دوره های گذشته، موفق به دریافت تقدیر از سوی مدیرعامل بانک مرکزی، مراجع و ائمه جمعه شده است.

مدیر عامل بانک قرض الحسنه مهر ایران در پاسخ به سوال خبرنگار پول نیوز مبنی بر اینکه مردم از قرار گرفتن در نوبت انتظار دریافت وام همواره گلایه دارند و معتقد هستند تسهیلات بر اساس ارتباطات و خارج از روال عادی پرداخت می شود، بانک مهر ایران نسبت به شفاف سازی در این زمینه چه اقداماتی انجام داده گفت: کاری به سایر بانکها نداریم، اما این مساله در مورد بانک مهر ایران به هیچ عنوان درست نیست.
وی با اعلام اینکه از ابتدای تاسیس بانک تاکنون 1200 همت به 27 میلیون سپرده گذار پرداخت شده گفت: مردم بیش از 600 همت به بانک قرض الحسنه مهر ایران پول آورده اند و بر مبنای آن نیز تسهیلات گرفته اند.
فتحعلی با تاکید بر اینکه عملکرد بانک مهر ایران در تمامی سالهای گذشته، سلامت و شفافیت آن را نشان می دهد گفت: همواره مسیر را از سپرده تا پرداخت تسهیلات هوشمندانه می رویم و چوبش را هم می خوریم. به هر حال وقتی قطار با سرعت بر ریل حرکت می کند، سنگ پرانی هایی نیز خواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه رانت و سو استفاده پدیده غریبی در کشور نیست گفت: بانک مهر ایران با این پدیده بیگانه است.
مدیر عامل بانک قرض الحسنه مهر ایران در پاسخ خبرنگار پول نیوز مبنی براینکه بانک با کسری منابع رو به رو نیست گفت: تمامی افرادی که در بانک سپرده گذاری می کنند، با هدف دریافت تسهیلات نیست. خیرین بسیاری هستند که مبالغ قابل توجهی سپرده گذاری و تاکید می کنند این مبالغ به نیازمندان تسهیلات پردازی شود و در نتیجه نیازمندان بسیاری که بدلایل گوناگون از بیماری تا مشکلات اساسی دیگر دارند، از این محل تسهیلات دریافت می کنند.
وی با تاکید بر اینکه پرداخت تسهیلات در اوج سخت گیری صورت می گیرد گفت: نظارت بسیاری جدی است و نمی توانیم هر درخواستی را بپردازیم. باید اطمینان حاصل کنیم که متقاضی دریافت تسهیلات توان پرداخت اقساط را دارد، بنابر این به بخشهای گوناگون مراجعه می کنیم. به سایت تامین اجتماعی دسترسی داریم تا اطمینان حاصل کنیم حقوق متقاضی می تواند پاسخگوی پرداخت اقساط باشد یا از سازمان ثبت املاک استعلام می کنیم تا مشخص شود فردی که ملکی را به عنوان وثیقه معرفی کرده، متعلق به خودش است و آیا ارزش لازم برای وثیقه گذاری دارد یا ندارد.
فتحعلی از تاخیرهایی که در پرداخت تسهیلات صورت می گیرد خبر داد و گفت: در بسیاری از موارد سایت ادارات از دسترسی خارج می شود یا اینترنت قطع می شود و دریافت استعلام با چالش جدی رو به رو می شود، بنابر این اگر در برخی موارد تسهیلات پردازی با تاخیر صورت می گیرد، مشکل در ارتباط با دستگاههای دیگر است.
وی با تاکید بر اینکه در اکثریت قاطع موارد، در کوتاهترین زمان ممکن تسهیلات پرداخت می شود گفت: درخواست دریافت تسهیلات در سایت بانک صورت می گیرد و به محض انکه متقاضی درخواست کرد، بسرعت در اپلیکشین صلاحیت او بررسی و پرداخت تسهیلات تایید می شود که در مدت کوتاهی تسهیلات در حساب متقاضی دارای شرایط می نشیند.
مدیر عامل بانک قرض الحسنه مهر ایران در پاسخ دیگر خبرنگار پول نیوز مبنی بر اینکه بازپرداخت تسهیلات حدود سه سال طول می کشد و بانک برای پرداخت تسهیلات به دیگر مشتریان با مشکل مالی رو به رو نمی شود و آیا بانک مرکزی در این زمینه همکاری می کند گفت: بانک مرکزی با بانک قرض الحسنه مهر ایران نهایت همکاری را دارد و از آنجا که بانک مهر ایران عملکرد درخشانی داشته، مجوز 2.5 درصد جذب سپرده را داده، اما در مذاکراتی که با بانک مرکزی داشتیم، تاکید کردیم که این درصد پایین است و درخواست افزایش آن به 5 درصد را مطرح کرده ایم که با موافقت بانک مرکزی رو به رو شده و با نظر مساعد رییس بانک مرکزی، بزودی این سقف افزایش می یابد.
وی با تاکید بر اینکه تمام تلاش خود را برای پرداخت سریع تسهیلات به مشتریان داریم گفت: به جرات می توان ادعا کرد هر متقاضی که شرایط لازم را داشته باشد، به محض درخواست، در سریعترین زمان ممکن تسهیلات را دریافت می کند.
مدیر عامل بانک قرض الحسنه مهر ایران در ابتدای این نشست با تاکید بر اینکه در نتیجه تلاش کارکنان در ستاد و صف، بانک مهر ایران به برگ زرینی در صنعت بانکداری تبدیل شد گفت: این بانک وارد نوزدهمین سال فعالیت خود شده و با تکیه بر منابع قرضالحسنه و ارائه خدمات استاندارد بانکی، نقش موثری در توسعه عدالت مالی، حمایت از اقشار خرد و گسترش بانکداری نوین داشته است.
وی از تحقق ۹۳ درصد برنامههای مصوب ۱۴۰۴ بانک خبر داد و گفت: رشد ۳۵ درصدی منابع نیز بالاتر از رشد نقدینگی کشور است.
فتحعلی سرمایه ثبتی بانک را ۱۵ همت اعلام کرد و گفت: بیش از ۹۰ درصد این سرمایه از محل عملیات بانکی تامین شده و بنا داریم این سرمایه را تا پایان سال به 22 همت افزایش دهیم که نقش مهمی در بهبود نسبتهای احتیاطی و افزایش تابآوری بانک خواهد داشت. البته 34 درصد رشد از نظر منابع داشته ایم.
وی با تاکید بر اینکه تمام 90 درصد سرمایه بانک در مسیر اعطای تسهیلات به مشتریان به جریان افتاده گفت: برای خرید ساختمان، شعب و بسیاری اقدامات دیگر، از آورده نقدی سهامداران استفاده می کنیم، روندی که تاکنون ادامه داشته و از این پس نیز خواهد بود.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران با اعلام اینکه در ۳۳۰ شهر و مرکز استان با ۵۳۱ شعبه به مشتریان خدمات ارائه میدهیم گفت: در راستای اهداف و سیاستگذاری های صورت گرفته به ویژه در برنامه هفتم توسعه که بر حذف شعب و بانکداری دیجیتال تاکید دارد، توسعه بانکداری دیجیتال در دستور کار است، اما بدلیل حجم بالای متقاضیان، توسعه شعب را برای افزایش بهرهوری دنبال میکنیم.
وی اعلام اینکه سهم نقدینگی بانک در تهران یک درصد و پایینتر از میانگین کشور است گفت: بانک مرکزی بر گسترش بانکداری دیجیتال تاکید دارد، اما تعداد شعب بانک قرضالحسنه مهر ایران در تهران 23 شعبه است که با توجه به تعداد بالای مشتری و حجم متقاضی باید افزایش یابد، به همین دلیل با بانک مرکزی برای افزایش شعب در تهران رایزنی کردیم که مورد موافقت قرار گرفته و بزودی تعدادی شعب در قالب اجاره فعال می شود و در صورتی که بازخورد لازم را بدست آوریم، آن شعب را خریداری می کنیم.
فتحعلی از فعالیت ۷۴ درصد کارکنان در شعب و ۲۶ درصد در ستاد و سرپرستیها خبر داد و گفت: برای ارتقای بهرهوری بر افزایش توان کارکنان تاکید داریم که با آموزش های گسترده بدنبال تحقق آن هستیم.
وی از رسیدن تعداد مشتریان بانک به ۲۲ میلیون تن خبر داد و گفت: حدود یکسوم جمعیت دارای شرایط دریافت خدمات بانکی در بانک مهر ایران حساب دارند که ۹۹.۷ درصد مشتریان حقیقی و تنها ۰.۳ درصد حقوقی هستند و ۸۲ درصد سپردهها متعلق به اشخاص حقیقی است که تاکنون 33 میلیون سپرده ایجاد شده است.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران با اعلام اینکه ۵۸ درصد افتتاح حسابها به صورت غیرحضوری انجام میشود گفت: هدفگذاری بانک، انتقال خدمات خرد و اجتماعی به بسترهای دیجیتال و تمرکز شعب بر خدمات شرکتی و تخصصی است و البته ۷۸ درصد تسهیلات بانک بهصورت دیجیتال در قالب اقدام در پلتفرم پرداخت میشود که موجب کاهش زمان انتظار مشتریان شده و بنا داریم در برنامه جامعه راهبری سهم حقوقی های را دربانک افزایش دهیم.
وی از تحقق 73 درصد تعهدات بانک در خصوص پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری خبر داد و گفت: از مجموع ۸.۶ همت منابع پیشبینیشده، بیش از ۶.۳ همت تسهیلات پرداخت شده که بیشتر آنها بهصورت غیرحضوری انجام شده، مهمتر آنکه همواره نسبت به پرداخت این تسهیلات بیشتر از تعهدات تکلیفی اقدام کردیم به نوعی که سال گذشته 87 درصد بیشتر از تعهدات تسهیلات پرداختیم و امسال بنا داریم این عدد را افزایش دهیم.
فتحعلی مطالبات غیرجاری بانک در پایان آذر ۱۴۰۴ را حدود یک درصد اعلام کرد و گفت: این رقمی بسیار مطلوب در مقایسه با شبکه بانکی کشور است و البته بخش عمده این مطالبات نیز در شرایط جنگ ۱۲روزه و مهلتهایی که بانک مرکزی تعیین کرده بود، صورت گرفته است.
وی به اهمیت دادن بانک برای رفع بسیاری از مشکلات خارج از مسوولیت بانک خبر داد و گفت: بانک مهر ایران 96 میلیارد تومان در راستای مسوولیت اجتماعی هزینه کرده که بیانگر اهمیت دادن بانک به این امور است.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران از بکارگیری هوش مصنوعی و اعتبارسنجی هوشمند در پرداخت تسهیلات خبر داد و گفت: این رویکرد فرآیند پرداخت تسهیلات را تسهیل کرده و در بسیاری از موارد بدون دریافت چک یا سفته و فقط بر اساس رتبه اعتباری مشتری اقدام میشود، رویکردی که حفظ کرامت مشتریان را در اولویت قرار داده است.
وی با اعلام اینکه بانک مهر ایران از نظر کفایت سرمایه شرایط خوبی دارد گفت: بانک مرکزی سقف 8 درصد را برای کفایت سرمایه اعلام کرده که بانک مهر ایران 1.2 درصد بالاتر از سقفی است که بانک مهر ایران تعیین کرده و از این نظر رتبه چهارم را در نظام بانکی داریم.
فتحعلی با اشاره به تکالیف بانک مرکزی برای کنترل رشد نقدینگی گفت: امسال رشد نقدینگی حدود ۲۶ درصد و اوج آن ۳۸ درصد بوده که بانک مهر ایران با تمرکز بر ترازنامه و هدایت جذب سپردهها به سقفهای مشخص، تلاش دارد درصد ابلاغی بانک مرکزی را محقق کرده و محدودیتی در پرداخت تسهیلات ایجاد نشود.
وی به تشریح جایگاه بانک مهر ایران در بین بانکهای بورسی پرداخت و گفت: بانک در سپردههای قرضالحسنه پسانداز رتبه اول، در سپردههای جاری رتبه چهارم و در اتصال سپردههای پسانداز و جاری رتبه دوم را کسب کرده، رتبههایی که نشاندهنده اعتماد مردم و جذب منابع در شرایط اقتصادی تورمی است. همچنین بانک در حوزه تحصیلات رتبه پنجم را کسب کرده و تا کنون ۸۹ درصد منابع سپردهای خود را در حوزه تسهیلات مصرف کرده است.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران گفت: با توسعه بانکداری دیجیتال، تلاش داریم سرانه خدمات را حفظ و نرخ تمامشده تسهیلات را کاهش دهیم و حتی نرخ سود ۴ درصدی را کاهش دهیم.
وی با هشدار نسبت به اینکه فعالیت بازارهای کاذب همچون طلا و ارز انگیزه سپردهگذاری را کاهش داده گفت: با مدیریت منابع و توسعه بانکداری دیجیتال، منابع حفظ و به اهداف عدالت مالی و واسطهگری منتقل میشوند.
وی با اعلام اینکه بانک در رتبه ششم سود خالص تا پایان شهریور قرار دارد، که بیشتر از خدمات بانکی حاصل شده گفت: سرمایه بانک با برنامه افزایش تا ۲۲ همت، رتبه هفتم را کسب خواهد کرد. نسبت سرمایه و تابآوری بانک وضعیت مطلوبی دارد.
در پایان از نماد هیجدهمین سالگرد بانک قرض الحسنه مهر ایران رونمایی شد.





آژانس خلاقیت کوانتا