به گزارش پول نیوز ، آلودگی بیداد می کند. نفس کشیدن سخت شده و سلامت در معرض تهدید جدی قرار گرفته است. بی شک آلودگی دلایل بسیاری دارد. از سوخت خودروها تا آتش زدن برگها و آشغالها، وسایل گرمایشی و بسیاری گزینه های دیگر که هر کدام جان انسانها را تهدید می کند، اما وارونگی هوا که تحفه فصل زمستان است، بیشتر از همه موارد در ایستایی آلودگی هوا تاثیر می گذارد.
آلودگی هوا باعث می شود همه در مورد شرایط بوجود آمده اظهار نظر کنند و نظرهای کارشناسی، غیر کارشناسی و حتی کینه ورزانه ای مطرح کنند. در بسیاری از موارد افرادی در یک مورد اظهار نظر می کنند که تخصص لازم را در آن مورد ندارند، بلکه بر موجی سوار می شوند تا نامی بدست آورند.
اگرچه چالشهای تولید خودرو غیر قابل انکار است، اما بیش از آنکه نظرات کارشناسی در این مورد مطرح شود، به داستانی همه گیر تبدیل شده و بدتر آنکه به جای اظهارات تخصصی مبتنی بر شرایط، نظراتی می دهند که در صورت تحقق بحرانی بزرگتر را رقم می زند.
بتازگی معاون وزیر بهداشت آلودگی هوا را بهانه و به عرصه خودروسازی ورود کرده و طرحی ارایه داده که پیشینه آن به هیچ عنوان مشخص نیست. علیرضا رییسی آرزو کرده ایکاش خودروسازان بساطشان را جمع میکردند و گفته که خودروهای نوی ما هم مثل فرسودهها هوا را آلوده میکنند. اینها که قطعات را از چین وارد میکنند، ای کاش جای این شکلِ تولید، خودروی برقی وارد میکردند. معاون وزیر بهداشت تاکید کرده که خودروهای داخلی در جاده جان مردم را میگیرند و در شهر هم هوا را آلوده میکنند.
مشکل این نیست که معاون وزیر بهداشت در مورد آلوده سازی خودروها انتقاد می کند، بلکه مشکل این است که یک نسخه برای انواع بیماری ها نوشته و تعطیلی خودورسازان را تجویز کرده اند.
پاسخ به این پیشنهاد رییسی را مدیر مهندسی قوای محرکه گروه خودروسازی سایپا داده و اعلام کرده سایپا با اجرای پروژههای گسترده نرمافزاری و سختافزاری و توسعه قوای محرکه جدید، موفق به کسب رتبه نخست کشور در بهینهسازی مصرف سوخت محصولات سواری شده است.
جواد نیستانی با اشاره به اینکه مصرف بالای سوخت علاوه بر افزایش فشار بر منابع تامین انرژی و تحمیل هزینههای سنگین، موجب رشد آلایندهها و افزایش بیماریهای قلبی و تنفسی میشود گفت: کاهش مصرف سوخت در خودروهای تولیدی یکی از اولویتهای جدی گروه سایپا به شمار میرود.
وی با بیان اینکه استاندارد مصرف سوخت، مبنای اصلی رتبهبندی خودروها از A تا G است، افزود: نسخه جدید این استاندارد اکنون در دومین دوره سالانه خود قرار دارد و اجازه تولید خودروهای خارج از رده G را نمیدهد. سایپا نیز طی سالهای گذشته با تدوین نقشه راه مشخص، کاهش مصرف سوخت محصولات خود را بهطور هدفمند دنبال کرده است.
مدیر مهندسی قوای محرکه گروه خودروسازی سایپا با اعلام اینکه تمامی محصولات فعلی سایپا در بازه مجاز استاندارد یادشده قرار دارند گفت: میانگین مصرف سوخت ناوگان محصولات سبک این گروه طی سالهای اخیر بهصورت مستمر کاهش یافته، بهطوری که این رقم در سال ۱۴۰۲ معادل ۷.۱۵ لیتر، در سال ۱۴۰۳ برابر با ۶.۸۵ لیتر و اکنون به حدود ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر رسیده است.
وی با اشاره به اینکه ارقام یاد شده بر اساس نتایج آزمونهای رسمی مصرف سوخت (در سیکل رانندگی NEDC و با شرایط رانندگی استاندارد) و با لحاظ تیراژ تولید خودروها محاسبه شده و طبیعی است گفت: مصرف واقعی خودروها به دلیل شرایط رانندگی، ترافیک، شیب مسیر، تعداد سرنشین، روشن بودن مصرف کننده ها و فشار باد تایر …با نتایج آزمایشگاهی کمی متفاوت است.
مدیر مهندسی قوای محرکه سایپا ارتقای موتور M15 به M15I در محصولات خانواده کوییک، اطلس و سهند، جایگزینی موتور ME16 در خانواده شاهین به جای M15TC و بهبود ضریب درگ (آیرودینامیک) در محصولات از نسل پراید تا شاهین را از مهمترین اقدامات سایپا در این حوزه برشمرد.
نیستانی افزود: توسعه نسخههای دوگانهسوز ساینا و سهند، همچنین عرضه محصولات وارداتی و مونتاژ داخل کم مصرف از دیگر برنامههای گروه سایپا در راستای کاهش مصرف سوخت است.
مدیر مهندسی قوای محرکه سایپا با اشاره به اینکه این گروه در حال برنامهریزی برای خرید و مونتاژ خانواده موتورهای ۱.۵ لیتری با فناوریهای روز دنیا در نسخههای تنفس طبیعی، توربوشارژ و توربوشارژ با تزریق مستقیم است کفت: در نخستین گام، محصول شاهین با چهره جدید و موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ تا پایان سال آینده وارد خط تولید خواهد شد.
وی با اشاره به توسعه پروژه خودروی آریا هیبریدی با مصرف ترکیبی ۲.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر گفت: دیگر محصول جدید سیتروئن C3-XR با موتور سه سیلندر ۱.۲ لیتری، توان ۸۵ کیلووات و گشتاور ۱۹۰ نیوتنمتر است که مصرف سوختی در حدود ۶.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد.
نیستانی تأکید کرد: با ورود نسل جدید موتورهای سایپا، تولیدی شدن آریا هیبریدی و افزایش تیراژ محصول C3-XR، میانگین مصرف سوخت ناوگان محصولات سبک سایپا در سالهای آینده به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.





آژانس خلاقیت کوانتا