به گزارش پول نیوز ، اگرچه ایران ظرفیت های بزرگی دارد، اما فعال کردن و بهره گیری از هر کدام، موانع و مشکلات خاص خودش را دارد. یکی از مهمترین ظرفیت های ایران، به موقعیت جغرافیایی کشور باز می گردد، قرار گرفتن ایران بین دو دریای خزر در شمال و خلیج فارس و دریای عمان در جنوب، این سرنوشت را رقم زده تا تمامی کشورها برای عبور از شرق به غرب، ناچار به عبور از ایران باشند.

اگرچه ظرفیت رفت و آمد بار و مسافر در موقعیت جغرافیایی کشور وجود دارد، اما برای فعال کردن آن، به هماهنگی نیاز داریم زیرا یک دستگاه به عنوان مسوول مستقیم شناسایی نشده و کسی حاضر نیست این مسوولیت را بر عهده بگیرد. این در حالی است که خوشبختانه منطقه آزاد انزلی در این عرصه ورود کرده و اکنون به عنوان پل ارتباطی ترانزیت اوراسیا با دریای جنوب و دیگر کشورهای جهان، با تمام توان نقش آفرینی می کند.
در این رابطه سعید رحمت زاده نماینده معین بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نقش منطقه آزاد انزلی در نهادینه شدن ترانزیت بین ایران و اوراسیا، برجسته و قابل تقدیر است گفت: همواره شاهد مذاکره و رایزنی های گسترده مصطفی طاعتی مقدم مدیرعامل منطقه آزاد انزلی برای فعال کردن ظرفیت های منطقه آزاد انزلی بوده و هستیم.
رییس فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه منطقه آزاد انزلی در حاشیه دریای خزر و در مسیر کریدور شمال – جنوب و کریدور جدید ترانزیتی چین – قزاقستان – ایران قرار دارد گفت: خوشبختانه با اتصال بندرکاسپین به ریل سراسری، شاهد افزایش ۳۰۰ درصدی صادرات از این بندر هستیم، بندری که یکی از مهمترین محورهای اصلی تجارت ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا به شمار می رود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکید رییس جمهور و استقبال استاندار گیلان و همکاری منطقه آزاد انزلی برای تکمیل شدن مسیر ریلی گفت: با احداث ایستگاه راه آهن و تعامل منطقه آزاد انزلی با راه آهن، ساخت و راه اندازی تاسیسات مرتبط با راه آهن در نتیجه تعامل و همکاری بسرعت انجام شد و حتی بسیاری از تاسیسات را در بخشهایی که به محدوده منطقه آزاد انزلی مرتبط است، ایجاد کرد تا بار را از روی دوش راه آهن و استان بردارد.
رحمت زاده با تاکید بر اینکه منطقه آزاد انزلی فرصت ویژهای برای حمل و نقل و ترانزیت بار به وسیله راه آهن فراهم کرد گفت: از آنجا که تکمیل راه آهن منافع ملی را تامین می کند و مدیریت منطقه آزاد علاوه بر مسوولیت منطقه ای، مسوولیت ملی را نیز دنبال می کند، تعامل دو سوویهای بین منطقه آزاد و راه آهن شاهد هستیم.
نماینده صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اتصال بندر کاسپین با بنادر کشورهای دیگر دریای خزر گفت: ارتباط بنادر کشورهای اوراسیا با بندر کاسپین و اتصال این بندر به شبکه ریل سراسری و دسترسی از طریق راه های مناسب به بازارهای مصرف کشورهای CIS اهمیت ویژه ای دارد به ویژه آنکه فرودگاه بین المللی رشت و شهرکهای صنعتی خمیران، ضیابر و سپیدرود نیز در این منطقه فعال است و صادرات کالاهای تولیدی این شهرکها و واردات مواد اولیه مورد نیاز آنها به وسیله همین بنادر تامین می شود.
در این رابطه مدیرعامل منطقه آزاد انزلی گفت: وجود ۲ مجتمع بندری کاسپین و انزلی، فرودگاه بینالمللی رشت و اتصال به خطوط ریلی سراسری ایران که زمینه وصل شدن کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به حاشیه دریای کاسپین و اوراسیا را فراهم کرده، در کنار مزایا و معافیتهای قانونی برای سرمایه گذاران خارجی، بستر و فرصت مناسبی برای ایفای نقش هاب و مرکز مراودات کشورهای ذی نفع از سوی منطقه آزاد انزلی است.
مصطفی طاعتی مقدم با اشاره به حجم بالای ترافیک جادهای مسیر امام زاده هاشم به انزلی، از موافقت وزارت راه برای اجرای طرح آزاد راه جدید برای تسهیل و تسریع حمل و نقل جاده ای به بنادر منطقه آزاد انزلی خبر داد و افزود: برخلاف سایر بنادر دریای کاسپین، عملکرد بندر کاسپین ۴۶ درصد رشد داشت و صادرات از منطقه آزاد انزلی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰۰ درصد افزایش یافته، موضوعی که بیانگر جذاب و سودآور بودن مسیر این منطقه برای فعالان اقتصادی است.
وی با اشاره به اینکه فعال کردن حمل و نقل ترکیبی ریلی- دریایی میان کشورهای منطقه در کنار توسعه فعالیتهای فرودگاه بین المللی رشت، از دستاوردهای مثبت این سازمان بوده گفت: کاسپین حلقه اتصال راهبردی در مسیر کریدور شمال-جنوب و توسعه حملونقل ترکیبی است که با توجه به پدیده پسروی آب دریای خزر، بندر کاسپین بهعنوان تنها بندر شمالی کشور با عمق مناسب و اسکلههای مدرن، از مزیت رقابتی ویژهای برخوردار است که میتواند نقش محوری در افزایش سهم ایران از مبادلات منطقهای ایفا کند.





آژانس خلاقیت کوانتا