به گزارش پول نیوز ، آمارهای عجیبی در خصوص فعالیت بانکها مطرح می شود که جدی ترین آنها، معضلی با عنوان بنگاهداری است. اینکه بانک بنگاهداری کند، چیز عجیبی نیست، اما مساله مهم این است که این رویکرد برای فعالیت های بانک تعریف نشده و چون سازمان قانونی برای این مهم تعریف نشده، ورود به آن سودده نیست. معضل جدی تر، انباشت سرمایه های کشور در بانکهاست که در قالب بنگاهداری صورت می گیرد.

پس از تاکید رهبر انقلاب و موضع گیری صریح ایشان در مخالفت با بنگاهداری بانکها، دستور خروج بانکها از بنگاهداری صادر شد. اما برخی بانکها با این سیاستگذاری مخالفت کردند و برخی دیگر به صورت کجدار و مریز و مقطعی به صورت محدود عمل کردند.
اما بانک صادرات ایران با جدیت به این عرصه ورود کرد و اقدامات موثری انجام داد. این بانک در تازه ترین اقدام، نخستین نشست همافزایی ساختاری گروه شرکتهای بانک صادرات ایران را با حضور فرشاد محمدپور معاون تنظیمگری و نظارت بانک مرکزی، محسن سیفی مدیرعامل، اعضای هیاتمدیره، معاونان و مدیران ارشد بانک، مدیران عامل، اعضای هیاتمدیره و کارشناسان شرکتهای زیرمجموعه برگزار کرد.
مدیرعامل بانک صادرات ایران با اعلام اینکه این بانک صرفا یک بانک تجاری نیست گفت: بانک صادرات ایران یک خانواده بزرگ است که همافزایی و همکاری عملیاتی مدیران و کارکنان بانک و شرکتهای تابعه، منجر به دستاوردهای بزرگ در خدمت به مردم شده است.
محسن سیفی با تاکید بر اینکه راهبرد اصلی بانک، خروج از بنگاهداری و شرکتداری غیرمجاز است افزود: باید کمک کنیم تا بانک صادرات ایران همچنان بهعنوان نمادی از نوآوری، شفافیت، مشتریمداری و بهرهوری در نظام مالی کشور باقی بماند.
گزینه دیگری که مدیرعامل بانک صادرات ایران بر آن تاکید کرد، شفافیت بود. بسیاری از بانکها با معضل بزرگ پنهان کاری دست به گریبان هستند و زمانی که پرده می افتد، نه تنها بسیاری از مدیران برکنار می شوند، بلکه شاهد دستگیری برخی مدیران، توقیف اموال بانک و حتی انحلال بانک بوده ایم. اما سیفی بر تغییر مدل و فرهنگ کسبوکار در گروه شرکتها تاکید کرد و گفت: این تغییر باید با رویکرد شفافیت و سودآوری بیشتر و با هدف ارتقای کیفیت خدمات دنبال شود.
از آنجا که رفتار بسیاری از بانکها باعث هجمه به نظام بانکی شده، بانکهای خوش نام سعی می کنند در اولین اقدام و در سریعترین زمان ممکن به سوی خدمات رسانی مناسب بروند که بانک صادرات ایران نیز با قدرت در این مسیر قرار گرفته و مدیرعامل بانک صادرات ایران بر شتاب گرفتن روند فروش و واگذاری شرکتها و بنگاهها در نیمه دوم سال جاری تاکید کرد و گفت: شرکتها باید مولد باشند و با ایجاد ارزش افزوده، در مسیر تحقق اهداف کلان بانک گام بردارند.
این اظهارات سیفی حکایتگر آن است بانک صادرات ایران در گام نخست بدنبال واگذاری بنگاههاست، اما نکته بسیار مهم این است که خریداری برای بنگاهها پیدا نمی شود، زیرا بسیاری از بنگاههای تحت تملک بانک به اندازه ای بزرگ و قیمت آن به اندازه ای بالاست که سرمایه گذاری برای خرید آن پیش قدم نمی شود، اما سیفی برای این شرایط نیز سیاستگذاری و تاکید کرده شرکتها باید مولد باشند و ارزش افزوده ایجاد کنند. بنابر این مدیران شرکتهایی که فقط از بانک پول می گیرند تا سرپا بمانند، با اولتیماتوم جدی مدیرعامل رو به رو شده اند.
سیفی با اشاره به تحولات سریع صنعت بانکداری در جهان گفت: مدل بانکداری در دنیا در حال تغییر است و ما نیز باید متناسب با این روند، حرکت به سمت تحول دیجیتال، مشتریمداری، شفافیت و کارایی سرمایه را در دستور کار قرار دهیم تا این تغییرات به مولدسازی و سودآوری شرکتها بیانجامد.
وی افزود: فعالیت شرکتها باید در جهت پشتیبانی از راهبردهای کلان بانک باشد؛ چرا که همافزایی منجر به بهرهوری، سوددهی و در نهایت موفقیت بانک صادرات ایران و خدمت بهتر به مردم و اقتصاد کشور خواهد شد.
در ادامه این نشست، علی رادپور مدیرامور سرمایهگذاری بانک صادرات ایران، راهبردهای مجموعه تحت مدیریت خود را تشریح کرد و با تبیین اهداف ساماندهی و مولدسازی پرتفوی سرمایهگذاری بانک و شرکتهای زیرمجموعه، از برنامههایی چون ارتقای بهرهوری در زنجیره ارزش، بهبود فرآیندها، اعتلای فرهنگ سازمانی، توسعه و نوآوری در ابزارهای مالی و مدلهای سرمایهگذاری، توانمندسازی نیروی انسانی، حضور در بازارهای بینالمللی، همافزایی و تحقق چارچوبهای راهبردی خبر داد و در پایان نیز از سند راهبردی ساختار گروه سرمایهگذاری بانک صادرات ایران رونمایی شد.





آژانس خلاقیت کوانتا