Search

کنسرسیوم مشترک برای افزایش سطح مبادلات تجاری تشکیل می شود

روسیه مجذوب توانمندی های منطقه آزاد انزلی

به گزارش پول نیوز ، بپذیریم یا نپذیریم، با جدی ترین تحریم ها دست به گریبان هستیم، تحریم هایی که جنگ اقتصادی را توصیف می کند و نشان می دهد دشمن تا چه اندازه تلاش کرده و می کند تا ایران را در گوشه رینگ اقتصادی وادار به تسلیم کند. بی شک آمریکا در صدر مدیریت و ساماندهی این تحریم قرار دارد و تمامی کشورهایی که با ایران به هر شکل ممکن همکاری کنند، به اشکال گوناگون تهدید و جریمه می کند.

اما کشورهایی هستند که با کینه توزی آمریکا رو به رو شده، کشورهایی که توان قابل توجهی دارند و تمامی این کشورها می توانند مجموعه ای برای همکاری تشکیل دهند، مجموعه ای توانمند که مورد تهدید و تحریم آمریکا و دوستانش قرار گرفته اند. اما سوال اینجاست که این همکاری چگونه باید شکل بگیرد؟ آیا باید صبر کرد تا دولت با محوریت وزارت خانه های امور خارجه، صمت، کشاورزی، راه، اقتصاد و… کار را بدست بگیرد یا این وظیفه ای است که همگان باید در آن مسیر گام بردارند.

یکی از مهمترین مجموعه هایی که می تواند با قدرت وارد این عرصه شود، مناطق آزاد هستند. این مناطق با قدرت تصمیم گیری، استقلال و توانی که دارند، می توانند گره های بسیاری را باز کنند. در بین مناطق آزاد، منطقه آزاد انزلی از ظرفیت چشمگیری برخوردار است. دریای خزر به عنوان مهمترین مزیت، مدتها بود بدلیل قراردادهای استعماری، امکان کشتیرانی ایران در این دریا محدود و ممنوع شده بود و اکنون ایران بار دیگر این قدرت را بدست آورده و همسایگی با کشورهای اطراف به ویژه اورسیا، بسیار اهمیت یافته است.

خوشبختانه مدیریت منطقه آزاد انزلی درک درستی از موقعیت جغرافیایی منطقه و ظرفیت های آن دارد و به صورت مستمر سعی در فعال کردن آنها دارد. منطقه آزاد انزلی به اندازه ای اهمیت دارد که بسیاری از مذاکرات در این منطقه صورت می گیرد که بتازگی نیز مذاکراتی بین مقامات ارشد حمل‌ونقل ایران و روسیه صورت گرفت که توافقات مهمی در زمینه تشکیل کنسرسیوم بندری-دریایی و توسعه حمل‌ونقل ترکیبی بدست آمد.

این نشست با حضور سعید رسولی رییس سازمان بنادر و دریانوردی ایران، مصطفی طاعتی مقدم مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، دیمیتری زویریف معاون وزیر حمل‌ونقل روسیه و الکسی تاراسنکو رییس آژانس فدرال حمل‌ونقل دریایی روسیه برگزار شد که در نهایت، دو طرف بر ضرورت تشکیل کنسرسیومی مشترک برای افزایش سطح مبادلات تجاری از طریق دریای خزر تأکید کردند.

در این مذاکرات مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی از بندر کاسپین به عنوان برگ برنده فعالیت های حمل و نقل و ترانزیتی یاد کرد و با اشاره به ظرفیت‌های منحصر به‌فرد بندر کاسپین، این بندر را حلقه اتصال راهبردی در مسیر کریدور شمال-جنوب و توسعه حمل‌ونقل ترکیبی دانست.

همچنین بخوانید  منطقه آزاد انزلی بر ریل عبور از موانع و ساماندهی پروژه ها

گزینه بسیار مهمی که جایگاه منطقه آزاد انزلی را مورد تاکید قرار می دهد، اتصال ریلی بندر کاسپین به شبکه سراسری حمل و نقل کشور است، امتیاز ویژه ای که مصطفی طاعتی مقدم بر آن تاکید کرد و گفت: با توجه به پدیده پسروی آب دریای خزر، بندر کاسپین به‌عنوان تنها بندر شمالی کشور با عمق مناسب و اسکله‌های مدرن، از مزیت رقابتی ویژه‌ای برخوردار است که می‌تواند نقش محوری در افزایش سهم ایران از مبادلات منطقه‌ای ایفا کند.

نکته قابل توجهی که مدیرعامل منطقه آزاد انزلی بر آن تاکید کرد تکمیل زیرساخت‌های ریلی و توسعه خدمات لجستیکی بندر کاسپین بود. طاعتی مقدم در این نشست تاکید  کرد که در صورت تکمیل و توسعه ظرفیت ها، بندر کاسپین به دروازه‌ای مطمئن برای ترانزیت کالا میان ایران، روسیه و سایر کشورهای حوزه اوراسیا تبدیل خواهد شد.

در این نشست، مذاکرات به دستاوردهای چشمگیری منجر شد به نوعی که دو کشور توافق کردند با رفع موانع موجود و توسعه زیرساخت‌های بندری و حمل‌ونقل، حجم مبادلات از طریق دریای خزر به بیش از پنج میلیون تن در سال افزایش یابد. همچنین راهکارهای توسعه همکاری‌های حمل‌ونقل ترکیبی و دریایی مورد بررسی قرار گرفت.

برای آنکه بتوان از ظرفیت های دو کشور بخوبی بهره گرفت، هیات ایرانی برای شرکت در نشست همکاری حمل‌ونقل دریایی ایران و روسیه به شهر ماخاچ‌قلعه روسیه سفر کرد و مقامات دولتی و فعالان بخش خصوصی حوزه حمل‌ونقل دریایی به بررسی مهمترین موضوعات همکاری دوجانبه پرداختند.

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

Screenshot 2025-11-08 145508
اظلاع رسانی
آخرین اخبار