به گزارش پول نیوز ، آلودگی محیط زیست جبران ناپذیر است. از نابودی لایه ازون تا مرگ و میر انسانهایی که بدلیل هوای آلوده، جان خود را از دست می دهند. لایه ازون یک لایه محافظ زمین متشکل از ازون است که زمین را در برابر اشعه ماوراء بنفش و تابش کیهانی درست در خارج از استراتوسفر پوشانده و محافظت میکند. این لایه به جذب حدود ۹۷ تا ۹۹ درصد از اشعه ماورای بنفش، تابش کیهانی و عدم رسیدن آن به سطح زمین کمک میکند. بدون لایه ازون، نور ماورای بنفش و تابش کیهانی، سیاره ما را می سوزاند و به حیات بر روی زمین آسیب می رساند. بخش قایل توجهی از نابودی ازون به سوخت فسیلی خودروها بستگی دارد. اما آلودگی هوای ناشی از سوخت خودروها، جان صدها انسان را می گیرد و تاثیرات مخربی را محیط زیست دارد.
از آنجا که جهان به زیانهای ناشی از سوخت خودروهای فسیلی پی برده، پایان دادن به این خودروها در دستور کار قرار گرفت و تولید خودروهای برقی مطرح شد. با گسترش تقویت ساخت خودروهای برقی، پایان دادن به فعالیت خودروهای بنزینی و جایگزینی انها با خودروهای برقی با جدیت مطرح شد.
حذف خودروهای بنزینی و جایگزینی آنها با خودروهای برقی به اندازه ای جدی است که اروپا و آمریکا با قاطعیت اعلام کرده اند تا 2035 خودروهای برقی باید جایگزین خودروهای بنزینی شوند و به عبارت بهتر دیگر خودروهای بنزینی حق رفت و آمد در آمریکا و اروپا را نخواهند داشت.
تاکید اروپا و آمریکا بر حذف خودروهای بنزینی در حالی صورت می گیرد که هنوز اتفاق مبارکی در دیگر قاره های جهان رخ نداده و همچنان بر خودروهای بنزینی و آلودگی هوا اصرار می شود.
اما گروه خودروسازی سایپا بتازگی به این عرصه وارد شده و خودرو «آریا پلاگین هیبرید» را طراحی و تولید کرده که نمونه آن در نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است. سایپا که همواره با دست پر در نمایشگاهها حضور می یابد، در چهاردهمین همایش بینالمللی موتورهای درونسوز و یازدهمین نمایشگاه موتور تهران نیز، خودرو «آریا پلاگین هیبرید» را به عنوان نخستین پلاگین هیبرید کشور رونمایی کرد تا باز هم حرفی نو برای صنعت خودروسازی کشور داشته باشد.
علی شیخزاده مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و جمعی از مدیران ارشد این گروه که برای بازدید از یازدهمین نمایشگاه موتور تهران آمده بودند، در حاشیه این نمایشگاه خودرو «آریا پلاگین هیبرید» را معرفی و از آن رونمایی کردند.
اگرچه «آریا پلاگین هیبرید» هنوز به تولید انبوه نرسیده، اما نمونه اولیه این خودرو بدست مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا طراحی و ساخته شده و بر اساس برنامه زمانبندی، پروژه توسعه و تولید تجاری آن تا ۱۴ ماه آینده به پایان خواهد رسید.
پیشرانه هیبریدی این خودرو متشکل از یک موتور احتراقی از نوع سیکل اتکینسون با توان ۸۵ کیلووات و یک موتور الکتریکی ۱۶۰ کیلوواتی است. از آنجا که چالش اصلی صنعت خودرو کشور، ناتوانی در تولید و تامین قطعات و وابستگی به خارج است، گروه خودروسازی سایپا همواره بر داخلی سازی تاکید داشته و در مورد خودرو «آریا پلاگین هیبرید» نیز بر اساس برنامهریزی انجامشده، قوای محرکه هیبریدی تولیدی خانواده موتور گروه سایپا که در شرکت مگاموتور در حال توسعه است، بر روی این خودرو نصب خواهد شد.
نکته بسیار مهمی که در خودروهای برقی و هیبریدی مطرح می شود، باتری ذخیره کننده انرژی است که باتری «آریا پلاگین هیبرید» ظرفیتی حدود ۲۰ کیلوواتساعت دارد و از قابلیت شارژ خانگی و شارژ سریع برخوردار است. همچنین با بهرهگیری از فناوریهای روز، امکان پیمایش ترکیبی (برقی و بنزینی) تا حدود ۱۲۰۰ کیلومتر را فراهم میکند.
در حالی که بزرگترین چالش خودروهای تولیدی کشور به ویژه خودروهای چینی، مصرف بالا به میزان 12 لیتر در هر 100 کیلومتر است، مصرف سوخت خودرو «آریا پلاگین هیبرید» بر اساس چرخه استاندارد مصرف سوخت (NEDC) حدود ۲٫۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد میشود.
نکته بسیار مهم این است که «آریا پلاگین هیبرید» در حالی معرفی شده که تاکنون هیچ شرکت خودروساز داخلی موفق به طراحی و تولید خودروی پلاگین هیبرید نشده که رونمایی از این خودرو هیبریدی را میتوان نقطه عطفی در مسیر توسعه فناوریهای نوین کشور دانست.
اگر بخواهیم به تشریح تبعات طراحی و تولید «آریا پلاگین هیبرید» بپردازیم، با اجرای پروژه توسعه «آریا پلاگین هیبرید»، گروه خودروسازی سایپا گامی مهم در مسیر توسعه فناوریهای سبز، کاهش مصرف سوخت و ارتقای سطح زیستمحیطی محصولات ملی برداشته است.