مقیمی بر ایجاد سهامی عام برای کاهش وابستگی به بودجه دولتی تاکید کرد

ایدرو بدنبال تامین سرمایه تولید در تالار شیشه ای

به گزارش پول نیوز ، مدتهاست واقعیت ها را شناخته و تلخی بسیاری از آنها را پذیرفته ایم. یکی از این واقعیت های تلخ، جنگ اقتصادی است که با ابزار تحریم علیه کشورمان اعمال می شود. هرگاه که به سوی عبور از وابستگی و رسیدن به خودکفایی حرکت می کنیم، موانع تحمیلی از پیشروی هایمان جلوگیری می کند یا حداقل سنگ بزرگی پیش پایمان می اندازد.

برای عبور از این موانع و مشکلات، در قالب نامگذاری های سال از سوی رهبری، چالش ها شناسایی و برای رفع آنها کلمات کلیدی در نامگذاری مطرح می شود. سالهاست با معضل بزرگ فرار سرمایه دست به گریبان هستیم. در هر عرصه ای که وارد می شویم، کمبود سرمایه بحران آفرین است. البته نه اینکه سرمایه به میزان کافی نباشد، بلکه چالش اینجاست که سرمایه ها در مسیر دلالی، واسطه گری و بحران آفرینی با هدف سود شخصی حرکت می کند. به همین دلیل رهبری سال جاری را با عنوان سرمایه گذاری برای تولید نامگذاری کردند.

با وجود آنکه سال جاری با محوریت سرمایه نامگذاری شده، این سوال پیش می آید که سرمایه را باید از کجا تامین کنیم. واقعیت این است که بخش خصوصی رغبتی برای سرمایه در مسیر تولید ندارد و مدتهاست تفکر دلالی در عرصه تولید نیز بحران آفرین شده است. بسیاری از صنعتگران و تولیدکنندگان با تعطیل کردن بنگاه اقتصادی، اخراج کارگران، فروش ماشین آلات حتی به عنوان آهن قراضه و تبدیل زمین کارخانه به مراکز تجاری یا مسکونی، نقدینگی بدست آمده را در بازارهای کذاب دلار، طلا، خودرو، مسکن و… به جریان انداخته اند، رویکردی که باعث بحران در تولید شده است.

نتیجه این وضعیت، کمبود شدید نقدینگی در تولید شده و آن دسته از بنگاههای تولیدی که همچنان به تولید اعتقاد دارند و با وجود تمام مشکلات، در این عرصه گام برمی دارند نیز دچار معضل کمبود نقدینگی و چالشهای مالی شوند. تا کی قرار است تولید بدنبال تسهیلات بانکی باشد، وام های کلان با بهره های سنگین دریافت کند و بدلیل آنکه تولید آنقدر سود ندارد که بتواند این بهره ها را پرداخت، در نهایت دچار ورشکستگی و تعطیلی شود.

در  این شرایط بهترین گزینه عرضه سهام در بازار سرمایه و جذب سرمایه های خرد برای ایجاد حرکتی بزرگ است تا هم سرمایه های خرد در مسیر تولید به جریان بیفتد، هم تولید از معضل بهره بانکی رهایی یابد و هم رونق و شکوفایی اقتصادی در شرایط تهدید و تحریم محقق شود.

برای تحقق این مهم، نیاز به همراهی و همکاری تمامی دستگاههای مرتبط است تا هر کدام متناسب با جایگاه و ظرفیتی که دارند، برای تحقق این مهم گام بردارند. پاسخ به این دیدگاه از سوی معاون وزیر صمت و رییس سازمان ایدرو داده در جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان داده شد.

همچنین بخوانید  ایدرو پیگیر مشکلات سوخت، ارز و برق صنایع

رییس سازمان ایدرو که بدرستی به اهمیت بازنگری و دیدگاه زیرمجموعه خود پی برده، با تأکید بر لزوم بازتعریف ماموریت سازمان گفت: ایدروی نوین باید با تمرکز بر عرضه سهامی عام، وابستگی خود به بودجه دولتی را کاهش و استقلال مالی خود را افزایش دهد. فرشاد مقیمی با تاکید بر اینکه تمرکز بر تعامل مستمر با بازار سرمایه و جلب مشارکت سرمایه‌گذاران، کلید تحقق این هدف است گفت: بهره‌برداری از ظرفیت‌های بورس، گام مهمی در مسیر تأمین منابع مالی پایدار خواهد بود.

وی بر توسعه زیرساخت‌های مشارکت عمومی و پلتفرم‌های دیجیتال برای ارتقای شفافیت و تسهیل ارتباط با ذی‌نفعان تاکید کرد و گفت: نوآوری در فرایندها و محصولات، شرط رقابت‌پذیری در بازار سرمایه است.

مقیمی با تاکید بر اینکه ماموریت جدید سازمان باید شامل پروژه‌های استراتژیک باشد گفت: این پروژه ها باید مستقیم جذب سرمایه‌گذاری عمومی را تسهیل کند و اجرای موفقیت‌آمیز عرضه عمومی سهام را ممکن سازد.

وی چشم‌انداز ایدروی نوین را «سکان‌داری توسعه صنعتی پیشرو و پایدار در ایران از طریق مشارکت فعال مردمی، نوآوری مستمر و مدیریت هوشمندانه سرمایه‌ها» با هدف «ارتقای رقابت‌پذیری ملی و ایجاد ارزش‌افزوده برای تمامی ذی‌نفعان» توصیف کرد.

آنچه مقیمی بر تحقق آن تاکید کرده، بیانگر درک درست از جایگاه سازمان ایدرو است. واقعیت این است که ایدرو باید از عرصه حرف به عمل وارد شود و ارتباط بین تولید با سرمایه از طریق بازار سرمایه را کلید بزند. سقوط مستمر شاخص بورس، رکود و بحران های سرمایه گذاری سالم نشان می دهد که تعامل لازم بین بازار سرمایه و بخشهای تولیدی رقم نخورده و چنانچه پیشنهادهای مقیمی جامه عمل بپوشد، نه تنها عرصه تولید به شکوفایی می رسد، بلکه بازار سرمایه از این حالت سرگردانی رهایی می یابد و به سوی رونق می رود.

این پیشنهاد مقیمی از آن جهت اهیت بیشتری پیدا می کند که بدانیم تمام دولتهای پس از انقلاب با کسری بودجه شدید دست به گریبان بوده و همواره  پروژه های عمرانی در قربانی بودجه های جاری سلاخی شده اند که نتیجه آن وجود بیش از 7 هزار پروژه نیمه کار در سراسر کشور است که راه اندازی هر کدام از آنها می تواند بخشی از چالشهای کشور را مدیریت کند.

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

172017128
20764267_913
آخرین اخبار