به گزارش پول نیوز ، اگر قرار است مردم برای همیشه با پول فیزیکی خداحافظی کنند و برای خرید به فضای مجازی کوچ کنند، باید فضای مجازی بتواند در هر زمان و هر شرایط ، پاسخگوی خواسته های مشتریان باشد. اینکه در شرایط حساس دستگاههای کارتخوان از ارایه خدمات باز بمانند یا یک باره نتوانند به نقش آفرینی بپردازند، باعث می شود مردم به این شبکه اعتماد لازم را نداشته باشند.
نکته بسیار مهمی که اهمیت دستگاههای کارتخوان را نشان می دهد، خدمات دهی مناسب است. بسیاری از فروشگاهها بدلیل قطع ارتباط دستگاههای کارتخوان، توان فروش ندارند، زیرا مردمی که برای خرید آمده و خیالشان راحت است که مبلغ قابل توجهی موجودی در کارت بانکی شان دارند، کالاهای مورد نیازشان را سفارش می دهند اما هنگامی که کارت بانکی شان را به صندوقدار می دهند، صندوقدار هرچقدر کارت را در دستگاه کارتخوان به حرکت در می آورد، امکان انتقال پول وجود ندارد. این شرایط زیانی دو جانبه را رقم می زند. از یک سو مشتری ، به کالاهایی نیاز دارد که برای خرید مراجعه کرده و از سوی دیگر فروشنده نیز باید اجناسش را بفروشد تا سود کند. در نتیجه نظام مالی برقرار نمی شود و نارضایتی دو جانبه را رقم می زند.
در این شرایط مغازه داران یا دیگر فعالان اقتصادی باید در انتخاب دستگاه کارتخوان با دقت پیش بروند و قبل از آنکه به سراغ یکی از شرکتها بروند و دستگاه کارتخوان دریافت کنند، باید سوابق شرکت را با دقت بررسی و از توانایی شرکت دارنده دستگاه کارتخوان اطمینان حاصل کنند و سپس دستگاه کارتخوان را بگیرند.
بهترین گزینه برای دریافت دستگاه کارتخوان، انتخاب شرکتی است که سابقه درخشانی در ارایه خدمات پرداخت دارد و برای استناد به شرکت توانمند، شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) بهترین گزینه است. شاپرک به صورت ماهیانه عملکرد شرکتهای پرداخت را ارایه می دهد که اعداد و ارقام اعلامی از سوی شاپرک می تواند بهترین گزینه برای انتخاب شرکت پرداخت توانمند باشد.
بر اساس گزارش 120 شاپرک که مربوطه به عملکرد خرداد ماه 1404 شرکتهای پرداخت است، شرکت بهپرداخت ملت توانست در دو شاخص از تعداد تراکنش و دو شاخص از مبلغ تراکنش، رتبه اول را بین شرکتهای پرداخت کسب کند.
شاپرک بنا بر گزارش شماره 120 مشخص کرد که شرکت بهپرداخت ملت به ترتیب با 29.80 درصد و 48.22 درصد سهم از مبلغ تراکنش بازار در دو ابزار پذیرش اینترنتی و پذیرش کدهای دستوری USSDو به ترتیب با 39.27 درصد و 46.41 درصد سهم از تعداد تراکنش بازار در دو ابزار پذیرش اینترنتی و پذیرش کدهای دستوری USSD توانست بار دیگر صدرنشینی خود را در این دو شاخص حفظ کند.
البته شرکت بهپرداخت ملت در رقابت با خود به این رتبه دست یافته و رقیبی نداشته به نوعی که در مقایسه خرداد ماه نسبت به اردیبهشت ماه سال جاری بیشترین رشد مثبت در دو شاخص سهم از تعداد تراکنشهای خرید با 0.31 درصد رشد و سهم از تعداد تراکنشهای پرداخت قبض و خرید شارژ با 0.56 درصد رشد، به شرکت بهپرداخت ملت تعلق دارد.
بدترین اتفاقی که هنگام خرید و استفاده از دستگاه کارتخوان صورت می گیرد، خطای پذیرندگی است. خطای تراکنش پذیرندگی بدین معناست که چنانچه در تراکنشی علت بروز خطا، سوییچ شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت باشد و تراکنش از دید شبکه الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) ناموفق باشد، خطای پذیرندگی رخ داده است. نکته جالب توجه اینجاست که نسبت خطای پذیرندگی شرکت بهپرداخت ملت نسبت به تعداد کل تراکنشها نیز کاهش (بهبود) 0.102 درصدی داشته که این کاهش امتیازی مثبت برای شرکت بهپرداخت ملت محسوب می شود.
برای آنکه تکلیف دارندگان دستگاه کارتخوان شرکت بهپرداخت ملت و مشتریانی که از کارتخوان این شرکت استفاده می کنند، روشن شود، کافی است بدانیم شرکت بهپرداخت ملت همچنان بر اساس شاخص هرفیندال-هیرشمن در بازار ابزارهای پذیرش ایترنتی و کدهای دستوری USSD با اختلاف زیادی تاثیر گذاری خود بر بازار را حفظ کرده است.