به گزارش پول نیوز ، در ایران همه چیز داستان متفاوتی دارد. در حالی که بسیاری از کالاها در دیگر کشورها، کالای مصرفی تلقی می شود و پس از گذشت مدتی باید از چرخه دارایی خارج شود، سالها از آن استفاده و به داشتن آن افتخار می کنیم. بارها شاهد بوده ایم که فردی به داشتن لوازم خانگی بیش از 50 سال افتخار می کند در حالی که وجود آن وسیله نه تنها مزیت نیست، بلکه بدلیل فرسودگی و فناوری قدیمی، هزینه های بسیاری بر اقتصاد کشور تحمیل می کند.
خودرو نیز از این مقوله جدا نیست. امروزه آمارهای سرسام آوری از وجود خودروهای فرسوده در کشور وجود دارد که دارندگان به داشتن آنها افتخار می کنند. بی ثباتی اقتصادی و بی ارزش شدن روزافزون پول ملی، باعث شده که پراید تولید 30 سال قبل که صفر آن 4 میلیون تومان فروخته شده، امروز 150 میلیون تومان در بازار خرید و فروش شود. واقعیت این است که خودرو در دیگر کشورها عمر مفید دارد و پس از گذشت 5 یا در نهایت 10 سال، باید به گورستان ماشین سپرده تا اوراق یا پرس شود، اما خودرو در ایران کالای سرمایه ای است و مردم سعی می کنند در نگهداری خودرو نهایت دقت را داشته باشند، زیرا همواره می توانند آن را با قیمتی بالاتر بفروشند.
متاسفانه یکی از تلخ ترین اتفاقاتی که هنگام خرید و فروش خودرو شاهد هستیم، و جود افراد سوجو و سواستفاده از ناآگاهی و نداشتن تسلط خریدار از بخشهای خودرو است. کلماتی همچون توسر خودرو زدن، ایراد تراشی، بزخریدن، دلال، چپی، تصادف، ضربه خوردن شاسی، زوغن سوزی و بسیاری موارد دیگر به دروغ یا راست از سوی خریدار و فروشنده مطرح می شود، در حالی که بسیاری از آنها واقعیت ندارد و باعث غش در معامله می شود.
البته اگر قرار به فروختن خودرو است، باید سلامت تمامی قسمتهای خودرو از اتاق تا موتور، گیربکس، جلوبندی و دیگر بخشها برای خریدار اثبات شود و نمی توان به ادعای فروشنده مبنی بر سلامت خودرو اعتماد کرد که برای تشخیص این مهم، افراد یا شرکتهایی با عنوان کارشناس پا به عرصه می گذارند که بابت کارشناسی خودرو، مبالغ هنگفتی دریافت می کنند. البته اگر این کارشناسی ها قابل اعتماد باشد، اشکالی ندارد، اما بسیاری از اظهار نظرها دقیق نیست و بارها شاهد بوده ایم که خریدار از کارشناسی اشتباه متضرر شده، به ویژه آنکه خودرو مدل بالا و قیمت بالایی داشته باشد.
بی شک مرجعی رسمی که کارشناسان خبره ای داشته و بتوانند کارشناسی دقیق و قابل اعتمادی ارایه دهند، می تواند بسیاری کارگشا باشد. خوشبختانه امدادخودرو سایپا در گامی مهم، با هدف ارتقای شفافیت فنی در معاملات خودرو و افزایش اعتماد مشتریان، بخش خدمات تخصصی کارشناسی رنگ، بدنه و فنی را به صورت رسمی راه اندازی کرده است.
سایپا اعلام کرده خدمات کارشناسی تخصصی رنگ، بدنه و فنی خودرو، با هدف افزایش اطمینان مشتریان در فرآیند خرید و فروش خودرو، ارتقای شفافیت فنی و ایجاد بستری برای ارزیابی دقیق وضعیت خودروها راهاندازی شده است. بخش خدمات ارزیابی شامل بررسی تخصصی رنگ و بدنه، معاینه و انجام تستهای فنی و ارائه گزارش کارشناسی معتبر بوده که به وسیله کارشناسان مجرب امداد خودرو سایپا و با بهرهگیری از تجهیزات پیشرفته انجام میشود.
از آنجا که بررسی وضعیت خودروها به وسیله کارشناسان توانمند و مسلط به خودرو و با دستگاههای بروز صورت می گیرد، هر آنچه از سوی این مرکز اعلام شود، بی شک قابل اعتماد و قابل استناد است. امداد خودرو سایپا تاکید کرده با راهاندازی این بخش، گامی مهم در مسیر اعتمادسازی و بهبود تجربه مشتریان در بازار کارشناسی خودرو برداشته و ارائه خدمات دقیق، حرفهای و قابل اتکا به خریداران و فروشندگان را در دستور کار خود قرار داده است.
از آنجا که مرکز کارشناسی تخصصی امدادخودرو سایپا تنها در تهران راه اندازی و با استقبال خوبی رو به رو شده، علی مهری مدیر پروژه کارشناسی رنگ، بدنه و فنی خودرو شرکت امدادخودرو سایپا اعلام کرده که بزودی این خدمات در سایر مراکز استانها و شهرهای بزرگ کشور نیز ارائه خواهد شد.
امداد خودرو سایپا برای ارتباط با متقاضیان تشخیص وضعیت و کیفیت خودرو اعلام کرده هموطنان تهرانی برای بهرهمندی از این خدمات میتوانند با شماره 84444-021 تماس بگیرند. البته انتظار می رود در آینده نزدیک این بخش بتواند در قیمت گذاری نیز به طرفیت معامله کمک کند و حتی پیشنهاد می شود امداد خودرو سایپا بتواند سامانه ای برای خودروههای دست دوم به ویژه خودروهای سایپا راه اندازی کند تا متقاضیان خودروهای دست دوم سایپا، مرجعی قابل اعتماد برای خرید و فروش داشته باشند.