بررسی عملکرد 58 ساله سازمان گسترش و نوسازی صنایع نشان می دهد

نقش آفرینی بی بدیل ایدرو در سرمایه گذاری، تولید و اشتغالزایی

به گزارش پول نیوز ، در حالی وارد پنجاه و هشتمین سالگرد تاسیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) می شویم که ایجاد بسیاری از صنایع به برکت وجودی و همت این سازمان شکل گرفته، پرورش یافته، به شکوفایی رسیده و در نهایت نه تنها نیاز داخل را تامین کرده، بلکه بازارهای جهانی را نیز به تسخیر خود درآورده است. در حالی بسیاری از صنایع صاحب برند شده و در سطح ملی و بین المللی شناخته می شوند که شاید بسیاری از افراد ندانند پایه گذار این شرکتها، ایدرو بوده و فرزندان خلفی هستند که باعث افتخار بنیان گذار خود شده اند.

برای کسانی که چشم امید به صنعت ایران دوخته و به دستاوردهای آن افتخار می کنند، بیست و ششم تیرماه نقطه عطفی به یاد ماندنی است. ایدرو در 26 تیرماه ۱۳۴۶ بدست رضا نیازمند تاسیس شد و از همان ابتدا گام های بلندی برای رونق صنعت ایران برداشت. اگرچه ایدرو یک سازمان دولتی است و همواره نسبت به اقتصاد دولتی انتقاد می شود، اما ایدرو در گستره بزرگی فعالیت می کند و در زمینه های گوناگون نه فقط فعال، بلکه تاثیرگذار بوده و بسیاری از اقدامات ایدرو باعث تحولات چشمگیری در تولید و اقتصاد ایران شده است. ایدرو هرگز در یک بخش متمرکز و محدود نشده و در هر بخشی که نیاز کشور بوده و می توانسته برای اقتصاد کشور مفید باشد، ورود کرده به نوعی که امروزه در حوزه صنایع گوناگون از شیمیایی تا انرژی و از خودروسازی تا کشاورزی، کشتی‌سازی، راه‌آهن و بسیاری موارد دیگر سرمایه گذاری کرده و با تمام توان فعالیت می‌کند. ایدرو حتی در حوزه بازرگانی نیز بخوبی درخشیده و عملکرد درخشانی داشته و دارد.

اگرچه ایدرو در سالهای دور پس از انقلاب تاسیس شد، اما به اندازه ای اهمیت داشت که پس از انقلاب نیز به فعالیت خود ادامه داد و با قدرت بیشتری در صحنه های اقتصادی کشور پیش رفت.

اهمیت ایدرو زمانی بیشتر دیده و لمس می شود که نقش آن را در دوران پس از انقلاب به ویژه در بحران تهدید و تحریم بررسی کنیم. ایدرو با تمرکز بر نیاز شناسی به ویژه در شرایط تاکید بر قطع وابستگی و رسیدن به خودکفایی که شعار پس از انقلاب بود، بخوبی درخشید و نه تنها موفق به تولید بسیاری از محصولات مورد نیاز کشور شد، بلکه با ورود به عرصه جهانی، نقش بسزایی در نام آوری ایران داشت.

در حالی که امروزه ایدرو متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت است و اکنون با 17  شرکت‌ فعال، در سیبل تهدیدها و تحریم ها قرار داشته، اما هرگز تسلیم نشده و توانسته با نقش آفرینی خود در سرمایه گذاری، تولید و اشتغالزایی، اهمیت وجودی خود را در تمامی دولت های چپ و راست اثبات کند.

همچنین بخوانید  ایدرو بر ریل خداحافظی با بدمصرفی و ساماندهی ناترازی انرژی

با جستجوی نام بلند آوازه ایدرو در فضای مجازی، فعالیت این سازمان به شش دوره تقسیم بندی می شود که برجسته ترین ان مربوط به سالهای 1356 تا 1346 است. ایدرو در این سالها صنایع بزرگی در عرصه های ماشین‌آلات کشاورزی، دریایی، تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی، تولید انرژی و نیروگاه‌ها ایجاد کرد که ماشین‌سازی اراک، ماشین‌سازی تبریز، ‌تراکتورسازی تبریز، آلومینیم ایران (ایرالکو)، هپکو، کشتی‌سازی خلیج‌فارس، کشتی‌سازی اروندان، واگن‌سازی پارس، موتوژن و پمپیران از جمله مهمترین آنهاست.

از پیروزی انقلاب تا 1366 اداره بخش مهمی‌از صنایع سنگین، مادر و ملی و پشتیبانی صنعتی از دفاع مقدس به ایدرو سپرده شد و از این زمان تا 1376 طرح‌های بزرگ صنعتی و ملی از جمله پالایشگاه‌های نفت، گاز و پتروشیمی ‌و احداث نیروگاه، ادغام ‌شرکت‌های خودروسازی در قالب دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا و قرار دادن این صنعت در مسیر توسعه، همچنین اجرای طرح‌های مهم صنعتی معروف به 10 طرح شامل صنایع تجهیزات نفت، مجتمع صنعتی اسفراین، ماشین‌های الکتریکی جوین، پمپ و توربین و دیزل سنگین ایران را به اجرا درآورد.

از سال 1386 تا 1377 با ممنوعیت قانونی اجرای طرح‌های دولتی، ایدرو بیشترین تمرکز خود را بر سرمایه‌گذاری مشارکتی در اجرای طرح‌های صنعتی صرف کرد و پیمانکاری عمومی‌ در فازهای 1، 6، 7، 8، 17 و 18 پارس جنوبی را با بهترین عملکرد اجرا کرد. علاوه بر این برنامه توسعه صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور نیز بدست ایدرو طراحی و اجرا شد.

اگرچه همواره از اقتصاد دولتی انتقاد و بر خصوصی سازی تاکید شد، اما تجربه خصوصی سازی در ایران هرگز موفق نبوده و تمامی بنگاههایی که به بخش خصوصی واگذار شد، به چالش و بحران رسید. با این وصف بر واگذاری شرکتهای زیرمجموعه ایدرو تاکید شد تا دوره واگذاری از ۱۳۹۴ تا ۱۳۸۷ کلید بخورد و با تصویب و اجرای قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، واگذاری بخش مهمی‌از ‌شرکت‌های زیرمجموعه سازمان به وسیله سازمان خصوصی‌سازی صورت گرفت. اما ایدرو هرگز متوقف نشد و  هر آنچه در قالب خصوصی سازی بدست آورده بود به اجرای پروژه‌های بزرگ ملی در بخش‌های نفت و گاز فازهای پارس جنوبی و حمل‌و‌نقل اختصاص داد تا توسعه مناطق کمتر توسعه یافته و صنایع پیشرفته به عنوان ماموریت ایدرو را دنبال کند.

ایدرو از سال ۱۳۹۵ تاکنون نیز با تمام توان در عرصه صنعت درخشیده و این بار بدلیل اهمیتی که برای ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبری قایل بود، به نقش آفرینی پرداخت. اگرچه ایدرو در تمامی ادوار گذشته همواره در مسیر قانونمداری گام برداشته و همین قانونمداری باعث شده دستاوردهای خود را به سازمان خصوصی سازی واگذار کند، اما اگر قدرت تصمیم گیری در ادامه سرمایه گذاری و مدیریت بر صنایع همچنان برای ایدرو محفوظ می ماند، اکنون وضعیت صنایع در عرصه های گوناگون بسیار بهتر از امروز بود و بسیاری از چالشها همچون بحران هایی که برای صنایع بزرگ همچون هپکو به وجود آمد، هرگز رخ نمی داد.

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

سازمان منطقه آزاد انزلی
منطقه آزاد ماکو
آخرین اخبار