به گزارش پول نیوز ، یک سرمایه گذار برای جذب مدیر بنگاه اقتصادی خود، آگهی استخدام با شرایط ویژه داده و از حقوق نجومی و پاداش تا خودرو با راننده شخصی و بسیاری مزایای دیگر را برای جذب مدیری کارآمد و توانمند تعیین کرده بود. این سرمایه گذار در پاسخ به اینکه چرا این همه حقوق و مزایا برای استخدام مدیر تعیین کرده گفته بود: در بین فامیل، دوست و آشنا آدم بیکار با مدرک مهندس و دکتر زیاد دارم، اما نمی خواهم سرمایه ام را بدست افراد ناکارآمد بسپارم و زمین بخورم. بنابر این بدنبال مدیری می گردم که سرمایه ام را به باد ندهد و از آنجا که در بین این همه جمعیت، تعداد کمی توان مدیریت دارند، برای بکارگیری مدیر توانمند، دادن امتیاز کمترین کار است.
سالهاست که خودروسازان از زیاندهی خبر می دهند و حتی نگرانی ورشکستگی آنها مطرح می شود. این در حالی است که خودروسازی در دیگر کشورهای جهان، صنعتی سودده است. مهمتر آنکه خودروسازان جهان برای بدست آوردن مشتری به انواع ترفندها متوسل می شوند، اما خودروسازان ایران ابتدا پول می گیرند و بعد از چند ماه خودرو تحویل می دهند. تمامی این شرایط نشان می دهند که صنعت خودرو گرفتار سومدیریت بوده است.
اما بتازگی اتفاقات مبارکی در گروه خودروسازی سایپا رخ داده که نه تنها این خودروساز از شمول ماده 141 قانون کار خارج شده، بلکه در مسیر افزایش تولید و سوددهی قرار گرفته، شرایطی که نشانگر ظرفیت های بسیار و البته مغفول مانده گروه خودروسازی سایپا بوده است. از حذف هیات مدیره های ناکارآمد اما سفارشی و تحمیلی، تا تحولاتی که در تمامی عرصه های تولید و فروش رخ داده، همگی نشان می دهد که مدیریت تا چه اندازه می تواند در عبور از بحرانها و ورود به عرصه شکوفایی موثر باشد.
البته سایپا در یک کارخانه با یک محصول خلاصه نمی شود، بلکه گروه خودروسازی است که در تمامی عرصه ها از سواری تا کامیون به صورت گسترده فعالیت می کند.
متاسفانه صنعت حمل و نقل با چالش فرسودگی کامیونها دست به گریبان است. کامیونهایی که هنگام حرکت در جاده ها، دود سیاهی در فضا منتشر می کنند که باعث آلودگی هوا می شوند، استهلاک بالایی دارند، فناوری کهنه ای دارند، سالهاست از عمرشان گذشته و باید از رده خارج شوند، اما واردات کامیونهای جدید برای جایگزین کردن با خودروهای فرسوده، با توجه به تحریم ها هم امکان پذیر نیست، هم ارزبری بالایی دارد و هم برای رانندگان گران تمام می شود. در نتیجه باید خط تولید کامیون در داخل کشور توسعه پیدا کند تا بحران صنعت حمل و نقل مدیریت شود.
در حالی که باید یکی از مهمترین بخشهای صنعت خودرو کشور، به تولید کامیون اختصاص یابد، اما رشد چشمگیری در این عرصه نداریم و خودروسازان رغبتی به تولید کامیون نشان نمی دهند. این در حالی است که خودروسازان، بخشی را به تولید خودرو دیزل اختصاص داده اند که سایپا دیزل یکی از مهمترین آنهاست. با وجود نیاز شدید صنعت حمل و نقل کشور به کامیون، تولیدکنندگان خودرو دیزل در این زمینه عملکرد درخشانی ندارند که سایپا نیز با این چالش دست به گریبان بوده است.
گروه خودروسازی سایپا تحولی بزرگ را در این عرصه رقم زد که این تحول را در نمایشگاه به معرض نمایشگاه گذاشت. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از ثبت رکوردی بیسابقه در شرکت سایپادیزل خبر داد و گفت: این شرکت با تولید ۷۵۵ دستگاه خودروی تجاری تا ۹ تیر سال جاری، موفق شده از کل تولید سال گذشته خود که ۷۴۸ دستگاه بود، پیشی بگیرد.
علی شیخزاده با یادآوری اینکه سایپا دیزل در مدت مشابه سال گذشته، تنها ۹۷ دستگاه خودروی دیزل تولید کرده بود گفت: رشد چشمگیر تولید سایپادیزل، حاصل برنامهریزی دقیق، تامین بهموقع قطعات، بازسازی خطوط تولید و بهبود فرآیندهای لجستیکی است که نشاندهنده بازگشت این مجموعه به مسیر توسعه و بهرهوری پایدار است.
خبر بسیار مهمی که مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد، عرضه سه محصول جدید تا پایان سال جاری است. شیخ زاده کشنده GX 560، فوتون دندهای فیسلیفتشده و فوتون اتوماتیک را به عنوان سه محصول جدید نام برد و گفت: خودرویی که برای نخستینبار در کشور در این کلاس بهصورت اتوماتیک عرضه میشود فوتون اتوماتیک است. این محصولات در کلاسهای سبک و سنگین طراحی شده و قادر هستند طیف گستردهای از نیازهای بازار حملونقل و لجستیک کشور را تامین کنند.
شیخزاده با اشاره به اهداف استراتژیک سایپادیزل تأکید کرد: ورود این خودروها، ضمن ارتقای سطح کیفی ناوگان تجاری کشور، انتخابهای بیشتری در اختیار فعالان صنعت حملونقل قرار میدهد و امکان رقابت موثر با برندهای خارجی را فراهم میسازد.
این موفقیت در شرایطی بهدست آمده که صنعت خودروهای تجاری طی سالهای اخیر با چالشهایی نظیر نوسانات ارزی، مشکلات تأمین قطعات مواجه بوده و دستیابی به چنین سطحی از تولید در بازهای کوتاه می تواند نشاندهنده بازسازی ظرفیتهای عملیاتی و نوید بخش روزهای طلایی تولید خودروهای تجاری در گروه خودروسازی ساپیا باشد.
نکته بسیار مهمی که در آمار و ارقام اعلام شده از سوی شیخ زاده نهفته، عبور از زیاندهی است. اقتصاد تولید با چالشی به عنوان هزینه سربار دست به گریبان است که شامل هزینه هایی همچون آب و برق، مالیات، دستمزد نیروی کار، بیمه، مالیات، سرویس رفت و آمد و مواردی از این دست می شود. بنابر این اگر میزان تولید افزایش یابد، این هزینه ها در تولید بیشتر کامیون تقسیم می شود و به جای آنکه زیان باشد، به سود منجر می شود.
رویکرد افزایش تولید همواره مفید بوده و انتظار می رود با روندی که سایپا دیزل در پیش گرفته، بزودی پیشرفت های چشمگیر به همراه سوددهی را در این بخش از سایپا شاهد باشیم.