به گزارش پول نیوز ، در سخت ترین شرایط اقتصادی قرار داریم و تحریم ها باعث شده نتوانیم بسیاری از نیازهای کشور را وارد کنیم. اگرچه سالهاست بر پایان دادن به وابستگی تاکید میکنیم و بر خودکفایی اصرار داریم، اما هیچ کشوری پیدا نمی شود که تمام نیازهای خودش را تولید و تامین کند، بلکه در برخی زمینه ها به صورت تخصصی ورود می کند و با درآمدی که از آنها بدست می آورد، دیگر نیازهای خودش را از کشورهایی خریداری می کند که در آن زمینه به صورت تخصصی فعالیت می کند.
واقعیت این است که تولید در بسیاری از کشورها به صورت تخصصی است و توضیحات و توجیهات اقتصادی نشان می دهد تولید تمامی نیازها نه تنها امکان پذیر نیست، بلکه توجیه اقتصادی هم ندارد و نه تنها سودده نیست، بلکه زیاندهی دارد.
اگرچه خرید نیازهای داخلی از دیگر کشورها امری ضروری است، اما این وضعیت در کشورها که شرایط طبیعی سیاسی و اقتصادی دارند، امکان پذیر است و در کشور ایران که سالهاست درگیر تحریم های ریشه ای شده، امکان پذیر نیست.
اما قرار نیست در جا بزنیم و باید نیازهایمان را با اتکا به توان داخل تولید و تامین کنیم. البته کار بدین سادگی نیست و تولید در عرصه های گوناگون چالش آفرین می شود. در حالی که سعی می کنیم نیازهای داخل را تولید کنیم، با چالش فناوری و نوآوری رو به رو می شویم. ماشین آلاتی که خط تولید را فعال نگه داشته، از یک سو دچار مشکلات و نقص فنی می شود و از سوی دیگر نیاز به فناوری و نوآوری دارد، زیرا بازدهی خطوط تولید قدیمی بسیار پایین است.
یکی از مهمترین صنایعی که مطرح می شود، صنعت فولادسازی است که شرکت فولاد مبارکه درصدر آنها قرار دارد. اما فولاد مبارکه بنای توقف ندارد و نه تنها در سالهای گذشته بر تولید تاکید داشته، بلکه تنوع تولید را رقم زده و کار را بجایی رسانده که نیازی به واردات نیست و اضافه تولید را به دیگر کشورها صادر می کند به نوعی که برند فولاد مبارکه در دیگر کشورها یکه تازی می کند.
فولاد مبارکه برای پایان دادن به وابستگی و در اقدامی تاثیرگذار، معاونت بومی سازی را راه اندازی کرده تا هر آنچه نیاز دارد، داخلی سازی کند. البته این همه ماجرا نیست و هر بخش از فولاد مبارکه، در زمینه رفع نیازهای خط تولید تلاش می کند.
یکی از بخشهای فولاد مبارکه، کارگاه اسکلت فلزی فولاد مبارکه است که متخصصان این کارگاه موفق شدند برای نخستین بار سازه پایههای نگهدارنده شاخک پاتیلبر را تعمیر کنند، اقدامی که نه تنها صرفهجویی اقتصادی چشمگیری را رقم زده، از واردات این تجهیز نیز جلوگیری کرده است.
در این رابطه رییس کارگاه اسکلت فلزی فولاد مبارکه با تاکید بر اینکه تعمیرات اساسی سازه نگهدارنده پاتیلبرها از لحاظ فنی با چالشهای متعددی ازجمله نیاز به مونتاژ سازه با تلرانسهای دقیق روی شاسی و جوشکاری طبق دستورالعملهای مورد تأیید مراجع ذیصلاح روبهرو بود گفت: این مهم با بهرهگیری از تجارب کارشناسان کارگاه اسکلت فلزی، کارگاه ماشینافزار، بازرسی فنی، قسمت بازطراحی و بهینهسازی انجام پذیرفته است.
علی سعیدی با اشاره به اینکه تعمیرگاه مرکزی علاوهبر وظیفه اصلی خود در زمینه تعمیر تجهیزات خطوط تولید، در خصوص بهینهسازی تجهیزات نیز همکاری با سایر قسمتها را در دستور کار خود دارد گفت: در این زمینه نمونههای موفقی از انجام پروژههای بهینهسازی با همکاری تعمیرگاه مرکزی و سایر قسمتها ازجمله پروژه ذکرشده وجود دارد.
از سوی دیگر سرپرست آمادهسازی، نقشهکشی و برنامهریزی فولاد مبارکه گفت: با توجه به تحلیلهای انجامشده، بازطراحی این سازه باعث افزایش حداقل دو برابری استحکام این تجهیز شده که تأثیر زیادی در افزایش عمر کاری این تجهیز دارد. معاد سلطانی افزود: بهمنظور مونتاژ سازه نگهدارنده شاخک پاتیلبر روی شاسی از یک روش ابتکاری استفاده شده که با ساخت یک فیکسچر مخصوص و حذف نیاز به ماشینکاری پرتابل، صرفهجویی یک میلیارد تومانی در تعمیر هر پاتیلبر صورت میگیرد.
بی شک تولید و تامین نیازهای فولاد مبارکه به تنهایی امکان پذیر نیست و نیاز به همراهی و همکاری بسیاری از بخشها دارد. به همین دلیل بهزاد مومنی، سرپرست عملیات حرارتی و مهندسی سطح با اشاره به اینکه به درخواست واحد حملونقل، سازه نگهدارنده یک پاتیلبر تعمیر اساسی و سازه دو پاتیلبر دیگر تقویت شده گفت: با توجه به رضایتبخش بودن تعمیرات انجامشده و فرسودگی سایر پاتیلبرها، تعمیر سایر پاتیلبرها در دستور کار کارگاه اسکلت فلزی قرار گرفت که کمک شایانی به آمادهبهکاری پاتیلبرها و حفظ ظرفیت تولید میکند.
از سوی دیگر محمدعلی نجفی، تکنیسین آمادهساز کارگاه اسکلت فلزی با تأکید بر اینکه تعمیرات اساسی و بهینهسازی سازه نگهدارنده شاخک پاتیلبر برای نخستین بار در کارگاه اسکلت فلزی انجامشده، گفت: سازههای نگهدارنده چندین شاخک پاتیلبر به علت فرسودگی دچار ترک و گسیختگی شده بودند که با درخواست واحد حملونقل مبنی بر تعمیر و بهینهسازی این تجهیزات پس از بررسیهای کارشناسیِ کارشناسان کارگاه اسکلت فلزی، کارگاه ساخت و ماشینافزار، طراحی مجدد و قسمت بهینهسازی، بازطراحیِ این سازهها انجام و تجهیز مذکور با موفقیت تعمیر شد.