به گزارش پول نیوز ، دمیس هاسابیس، مدیرعامل گوگل DeepMind، در پادکست «Hard Fork» در ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ بر اهمیت آموزش هوش مصنوعی به نوجوانان تأکید کرد. وی نسل جوان را تشویق کرد تا مانند نینجاها در استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی ماهر شوند و خود را برای آیندهای متحولشده آماده کنند. هاسابیس، که رهبری پروژههای پیشرو مانند AlphaFold را بر عهده داشته، معتقد است هوش مصنوعی، مانند اینترنت برای نسلهای گذشته، فناوری تعیینکنندهی عصر جدید است.
هاسابیس توصیه کرد که نوجوانان خود را در دنیای هوش مصنوعی غرق کنند و با کار مداوم با ابزارها و نرمافزارهای این حوزه، مهارتهای حرفهای کسب کنند. او از جوانان خواست تا نهتنها کاربران مبتدی، بلکه متخصصانی سریع و کارآمد در بهرهگیری از این فناوری شوند. وی همچنین بر اهمیت یادگیری مفاهیم پایه در علوم، فناوری، مهندسی، و ریاضیات (STEM) و برنامهنویسی تأکید کرد و این مهارتها را کلید موفقیت در آیندهی هوش مصنوعی دانست.
مدیرعامل DeepMind پیشبینی کرد که در ۵ تا ۱۰ سال آینده، بازار کار به شدت تغییر خواهد کرد. بسیاری از مشاغل کنونی ممکن است با پیشرفت هوش مصنوعی حذف شوند، اما فرصتهای شغلی جدید و جذابتری، بهویژه در حوزههای مبتنی بر فناوری، ایجاد خواهد شد. او به دانشجویان توصیه کرد که در کنار آموزش رسمی، در اوقات فراغت خود با ابزارهای هوش مصنوعی آزمایش کنند تا با آخرین پیشرفتها همگام شوند. هاسابیس همچنین بر اهمیت «مهارتهای متا» مانند خلاقیت، انطباقپذیری، و تابآوری تأکید کرد که در برابر تغییرات سریع فناوری مقاومتر هستند.
این سخنان در حالی مطرح شد که DeepMind، تحت رهبری هاسابیس، در حال توسعهی هوش مصنوعی عمومی (AGI) است که میتواند به تواناییهای شناختی انسان نزدیک شود. او در پادکست «Hard Fork» اظهار داشت که یادگیری نحوهی استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، مانند تسلط نسل Z بر گوشیهای هوشمند، برای نسل آلفا ضروری است. هاسابیس همچنین به تجربهی خود بهعنوان شطرنجباز حرفهای در کودکی اشاره کرد که چگونه مهارتهای استراتژیک او را به سوی طراحی الگوریتمهای هوش مصنوعی هدایت کرد.
اهمیت آموزش هوش مصنوعی به نوجوانان از آن جهت برجسته است که این فناوری بهسرعت در حال نفوذ به زندگی روزمره و صنایع مختلف است. هاسابیس معتقد است کسانی که امروز این ابزارها را بشناسند و بهخوبی از آنها استفاده کنند، پیشگامان تغییرات تکنولوژیک آینده خواهند بود. او همچنین از دانشگاهها خواست تا برنامههای آموزشی را با تمرکز بر هوش مصنوعی و مهارتهای میانرشتهای بازطراحی کنند.
آموزش هوش مصنوعی به نوجوانان، به گفتهی هاسابیس، نهتنها آنها را برای مشاغل آینده آماده میکند، بلکه به آنها امکان میدهد تا در شکلدهی به جهانی مبتنی بر فناوری نقشآفرینی کنند. این دیدگاه، ضرورت بازنگری در نظام آموزشی را برای همگامی با عصر هوش مصنوعی برجسته میکند.