به گزارش پول نیوز ، «حگهر» با در اختیار گرفتن ٣۵ دستگاه دامپتراک 100 تنی به عرصه معدن وارد شد. شاید این خبر به ظاهر اهمیتی نداشته باشد و شنوندگان گمان کنند دامپتراک، ماشینی معمولی مانند کامیون های جاده ای است، اما در واقع این گونه نیست و دامپتراک دنیایی متفاوت در عرصه فعالیت های معدنی را تعریف می کند.
دامپتراکها کامیونهای غولپیکری هستند که برای استفاده خارج جاده تعریف و تولید شدهاند. دامپتراکها برای حمل شن، ماسه، سنگ، باطلههای معدنی و مواردی از این دست در حجم بالا تولید میشوند. دامپتراکها کامیونهای عظیمالجثه ای هستند که برای حمل مواد سنگین در زمینهای ناهموار و شرایط کاری دشوار طراحی شده و نقش کلیدی در زنجیره تولید و استخراج در صنایع سنگین ایفا میکنند.
به عبارت بهتر صنایع سنگین همچون فولاد و آهن، صنعت سیمان، پتروشیمی، ماشینسازی، صنایع دفاعی، سازههای عمرانی و صنایع معدنی که تولیدات سنگینی دارند، برای ادامه فعالیتهای خود به ماشینآلاتی نیاز دارند که توانایی جابهجایی و پردازش مواد سنگین را داشته باشند که دامپتراکها، بهعنوان ابزاری برای حمل بار در حجم و وزن بسیار بالا، از موثرترین و کارآمدترین ماشینآلات در پروژههای بزرگ صنعتی محسوب میشوند. ظرفیت حمل بار دامپتراک ها از 15 تا 350 تن است و بدلیل جایگاه خاصی که دارند، امکان تولید آنها در داخل کشور نبود و بدلیل تحریم ها، امکان خرید آنها نیز وجود نداشت تا آنکه شرکت معدنی و صنعتی گلگهر اقدام به ساخت نمونه 60 تنی آن کرد.
شرکت معدنی و صنعتی گلگهر در چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد، از محصول تجاریسازیشده «بومیسازی دامپتراک ۶۰ تن ایرانی» رونمایی کرد که به وسیله شرکت گلگهر با همکاری شرکت دلتا راه ماشین و شرکت گهرهمکار تولید شده بود.
از آنجا که سالها بر حمایت از تولید داخل تاکید شده بود، شرکت معدنی و صنعتی گلگهر برای تحقق شعار رهبر انقلاب مبنی بر حمایت از تولید داخل و خودکفایی در محصولات استراتژیک، کار تحقیقاتی فشردهای را برای بومیسازی ماشینآلات و قطعات انجام داد.
تولید دامپتراک 60 تنی گل گهر، صرفهجویی ارزی قابلتوجهی برای کشور داشته به نوعی که قیمت هر دستگاه دامپتراک خارجی ۶۰۰هزار یورو است در حالی که برای ساخت نمونه داخلی ۲۰۰هزار یورو اختصاص یافته که از صرفهجویی ۴۰۰هزار یورویی در هر دستگاه حکایت دارد.
دامپتراک 60 تنی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر۵۰ درصد داخلیسازی شده و قطعاتی که تولید آنها مزیت رقابتی ندارد، برونسپاری شده است. از آنجا که روند تولید این ماشین الات ادامه دارد و در مسیر تولید انبوه است، با تولید انبوه این دامپتراک، بخش اعظمی از قطعات آن به دلیل افزایش مصرف توجیهپذیر خواهد بود و ارتقای درصد داخلیسازی آن صورت میگیرد. ابتدا نمونه اولیه دستگاه دامپتراک ۶۰ تنی تولید شده بود که پس از سههزار ساعت کار و بررسیهای فنی و اصلاحیههای لازم، خط تولید انبوه این محصول آغاز به کار کرد. البته گل گهر به مرور زمان خط تولید دامپتراک را تکمیل کرد و اکنون تناژهای بالاتری را تولید می کند.
اما گهر ترابر سیرجان در مسیر تکمیل چرخه تولید دامپتراک گل گهر حرکت کرد و با خرید تعداد قابل توجهی دامپتراک، نیاز این شرکت معدنی و دیگر شرکتها را تامین کرد. گهرترابر سیرجان با در اختیار گرفتن دامپتراک ها، می تواند نیاز معادن و صنایع به این ماشین حمل و نقل عظیم الجسته و پرکاربرد را تامین کند.
شرکت حمل و نقل ترکیبی مواد معدنی گهرترابر سیرجان (سهامی عام) در تازه ترین اقدام، تعداد 35 دستگاه دامپتراک را به ماشین آلات خود افزود تا چرخه ماشین آلات خود را تکمیل کند.
در این رابطه امیرعلی نجمینوری مدیرعامل شرکت گهر ترابر سیرجان، از انعقاد قرارداد خرید ٣۵ دستگاه دامپتراک یکصد تنی صفر کیلومتر از نوع کوماتسو با شرکت معدنی و صنعتی گلگهر خبر داد.
نجمینوری با اعلام این که این قرارداد در راستای گسترش حوزههای کاری و تنوع در ارائه خدمات لجستیکی به مجموعههای طرف قرارداد شرکت منعقد شده گفت: گهر ترابر هماکنون یکی از ۵ شرکت بزرگ حمل و نقل در کشور است.
مدیرعامل شرکت گهر ترابر سیرجان با تاکید بر اینکه اعتماد هیاتمدیره و سهامداران به برنامههای توسعهای و طرحهای عملیاتی شرکت، همواره موجب دلگرمی بوده گفت: اعتماد هیات مدیره و سهامداران باعث اعتبار هرچه بیشتر نماد شرکت گهر ترابر سیرجان (حگهر) در بازار سرمایه کشور است.
بررسی عملکرد گذشته و حال شرکت گهر ترابر سیرجان نشان می دهد که این شرکت پیش از این به عنوان نخستین شرکت در استان کرمان موفق به اخذ پروانه فعالیت بزرگمقیاس هوشمند شده بود و اکنون ورود این شرکت به حوزه معدنی، نویدبخش روزهایی بهتر برای نماد معاملاتی آن خواهد بود.