اختصاص 50 درصد سهم فروش به بیمه عمر نشان می دهد

یکه تازی بیمه پاسارگاد در بازار بیمه های زندگی

به گزارش پول نیوز ، سن امید به زندگی افزایش یافته و این مهم خطر بحران سالمندی برای اقتصاد کشور را رقم زده است. نگرانی از کاهش نیروی شاغل، بحران مستمری بگیری و خطر ورشکستگی صندوقها همچون تامین اجتماعی، کشوری و لشگری، باعث شد تا سن و سابقه بازنشستگی 5 سال افزایش یابد. با این وصف وضع معیشت مردم به هیچ عنوان امیدوار کننده نیست به نوعی که از 4 میلیون و 500 هزار بازنشسته تامین اجتماعی، بیش از 60 درصد حداقل بگیر به پایین هستند، آماری که بسیار نگران کننده است و می تواند بحران جدی را رقم بزند. از سوی دیگر تورم فزاینده و بی ارزش شدن روزافزون ارزش پول ملی، حال و آینده را تهدید می کند و امکان برنامه ریزی را به صفر رسانده است.

در این شرایط آینده نگری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بسیاری از مردم در هر دهک اقتصادی، سعی می کنند پول های خود را به طلا و دلار تبدیل کنند، رویکردی که هر لحظه به شکلی مورد تهدید قرار می گیرد. اما راهکار دیگر برای آینده نگری، خرید بیمه عمر است که با اسامی گوناگون از آن یاد می شود.

در حالی که روند گرایش مردم به بیمه زندگی بسیار افزایش داشت، بحران اقتصادی باعث توقف این گرایش شد. فردی که15 سال قبل برای خرید بیمه زندگی اقدام کرده و بخش قابل توجهی از درآمد خود را برای اقساط پرداخت کرد، امروز با بی ارزش شدن پول، از گرایش به بیمه زندگی منصرف شده و نه تنها میزان فروش بیمه زندگی کاهش یافته، بلکه شاهد بازخرید بیمه های زندگی هستیم.

بر بررسی وضعیت بیمه های زندگی، داده‌های بیمه مرکزی می تواند ملاک خوبی باشد. سال گذشته ۷۹.۸ میلیون بیمه نامه به ارزش ۲۷۹ همت صادر شد که ۵۹ درصد در حق بیمه تولیدی و ۷.۴ درصد در میزان بیمه نامه‌های صادره را نشان می‌دهد. از این تعداد، هفت میلیون و ۲۳۵ هزار و ۶۳۳ بیمه نامه با ارزش ۳۹.۱ همت به بیمه نامه های عمر و زندگی اختصاص داشت. به عبارت بهتر سهم بیمه عمر و زندگی از کل صنعت و بازار بیمه در سال گذشته، ۱۴ درصد از کل حق بیمه تولیدی بود که رشد ۲.۳ درصدی در تعداد بیمه نامه و رشد ۵۸.۳ درصدی از حق بیمه تولیدی را نشان می‌دهد.

اما حال بیمه زندگی در سال جاری خوب نیست زیرا در شش ماهه نخست امسال، در مجموع ۳۸.۷ میلیون بیمه نامه به ارزش ۲۱۶.۸ همت صادر شده که ۱۲.۴ درصد از حق بیمه تولیدی و ۱۰ درصد از میران خسارات پرداختی صنعت بیمه به بیمه عمر و زندگی اختصاص دارد. در این بازه زمانی، سه میلیون و ۵۲۶ هزار بیمه نامه عمر و زندگی صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشد منفی ۱.۳ درصدی را نشان می‌دهد و حاکی از سهم ۹.۱۲ درصدی از کل بیمه نامه‌های صادر شده است.

اگر بحران بی ارزش شدن روزافزون ارزش پول ملی و هجوم مردم به بازارهای دلار و طلا را ملاک قرار دهیم، بخوبی می توان دلیل کاهش اقبال مردم به بیمه زندگی را متوجه شد. البته عبدالناصر همتی که بتازگی استیضاح و از وزارت اقتصاد برکنار شد، هنگام معارفه رییس کل بیمه مرکزی اعتراف کرده بود که شرایط اقتصادی صنعت بیمه را هم تحت تاثیر قرار داده و در این شرایط طبیعی است که جامعه نتواند بیمه‌هایی مانند عمر و زندگی را برای خود تامین کند.

همچنین بخوانید  بیمه پاسارگاد در کانون توجه بیمه گزاران(+ اینفوموشن)

اما مردمی که به سوی سرمایه گذاری در بازار دلالی رفته اند، از اهمیت بیمه زندگی آگاه نیستند. انسان هرگز نمی تواند حتی برای یک لحظه نسبت به سلامت و عمر خود اطمینان داشته باشد و هر لحظه امکان دارد عمرش به پایان برسد، به بیماری صعب العلاجی مبتلا شود، حادثه ای او را از روال معمول زندگی خارج کند و دهها مورد دیگر که اهمیت بیمه زندگی را برای خود و اعضای خانواده اش ترسیم می کند.

بنابر این اگر افراد احتمال یک درصد چنین حوادثی را برای خود یا اعضای خانواده بدهند، باید به صورت مستمر مبلغ ناچیزی بابت حق بیمه عمر بپردازند تا بحران آینده را مدیریت کنند. اکنون سوال اینجاست که چرا مردم گرایشی به بیمه زندگی ندارند. پاسخ در این است که کارشناسان بیمه نمی توانند مردم را بخوبی توجیه کنند، وضعیتی که نیازمند رویکرد تخصصی و تربیت تیم کارشناسی است.

بی شک بیمه پاسارگاد در این عرصه بخوبی درخشیده و مدیریت هوشمند آن توانسته با برنامه ریزی دقیق، بیمه زندگی را در بین مردم نهادینه کند. برای اثبات این ادعا پرتفوی بیمه پاسارگاد می تواند ملاک باشد. این پرتفو نشان می‌دهد که ۴۶ درصد از کل بیمه‌نامه‌های پاسارگاد به بیمه‌های زندگی اختصاص دارد که نشانگر بررسی های دقیق، جامعه شناسی مناسب، برنامه ریزی، نیروی انسانی کارآمد و اجرای درست است.

بیمه زندگی رویکردی دو گانه دارد. بیمه نامه ها از نظر ریسک و میزان خسارت پردازی به انواع گوناگون تقسیم می شوند که بیمه‌های درمان و شخص ثالث خودرو بیشترین ریسک را برای شرکت های بیمه دارند به نوعی که در بسیاری از موارد شاهد نقطه سربه سر و حتی زیان در فروش این بیمه نامه ها هستیم، زیرا میزان خسارت پردازی در مقایسه با حق بیمه دریافتی بسیار بالاست. بنابر این شرکتهای بیمه باید با فروش دیگر بیمه نامه ها، توازن لازم را بین درآمد و هزینه شرکت ایجاد کنند.

پرتفوی بیمه پاسارگاد نشان می دهد که ۵۰ درصد پرتفوی شرکت به بیمه زندگی اختصاص دارد و درمان با ۱۷ درصد و شخص ثالث با ۱۵ درصد در رتبه های پس از بیمه زندگی قرار دارند. این آمارها بیانگر درک از صنعت بیمه است که ایجاد توازن بین محصولات پرریسک و کم‌ریسک‌ را رقم زده است.

بی شک این میزان فروش بیمه زندگی بسادگی میسر نشده بلکه با کارشناسی، شناسایی مشکلات و مدیریت آنها این مهم در بیمه پاسارگاد محقق شده است. از آنجا که نیروی انسانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مدتهاست به  عنوان سرمایه اصلی هر مجموعه ای مطرح می شود، بیمه پاسارگاد توانسته با جذب نمایندگان فروش علاقمند، مسلط و کارآمد و تربیت آنها، سهم خود را از بازار بیمه های زندگی بیش از دیگر شرکتها بدست آورد. نکته مهم دیگر ایجاد مجتمع تخصصی بیمه های عمرو تأمین آتیه در بیمه پاسارگاد بود که نگاهی تخصصی را رقم زده و با حرکت هدفمند توانسته به اهداف و جایگاهی که بدنبال آن بوده، دست یابد.

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

172064880
بیمه البرز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار