30 بهمن 1403 - 6:36

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

با تعریف طرحی فراگیر، فرهنگسازی در سطح گسترده صورت می گیرد

 ارتقای جایگاه بیمه به همت سفیران فرهنگی بیمه دانا

به گزارش پول نیوز، اقتصاد در بخشهای گوناگون تولیدی و خدماتی تعریف می شود و هر کدام از این بخشها قوت بیشتری داشته باشد، به رونق اقتصادی بیشتری منجر می شود. یکی از ظرفیت های اقتصادی در صنعت بیمه است که نقش تاثیرگذاری در اقتصاد دارد. توجه لازم به صنعت بیمه صورت نگرفته و در بین مردم با اقبال رو به رو نشده که نیازمند بررسی های همه جانبه است.

برای بررسی وضعیت بیمه، باید ضریب نفوذ بیمه را بررسی کنیم. ضریب نفوذ بیمه جایگاه صنعت بیمه هر کشوری را در مقایسه با کل اقتصاد آن کشور مشخص می‌کند. این شاخص از تقسیم حق بیمه تولیدی به تولید ناخالص داخلی هر کشور به‌دست می‌آید و نشان‌دهنده وضعیت صنعت بیمه در مقایسه با کل اقتصاد کشور است. برای بررسی اهمیت ضریب نفوذ بیمه، هرقدر درآمد سرانه خانوار یک کشور بالاتر باشد، آنها درصد بیشتری از درآمد خود را به بیمه اختصاص می‌دهند. البته تعداد بیمه غیراجباری پیش‌روی مردم در کنار نحوه ارائه این خدمات توسط شرکت‌های بیمه نیز اهمیت بالایی دارد.

اما حال بیمه در ایران خوب نیست و رییس‌ کل بیمه مرکزی در اثبات حال بد بیمه با اعلام اینکه ضریب نفود واقعی بیمه در کشور ۳.۲ درصد است گفت: ۴۱ شرکت بیمه فعال در کشور وجود دارد که فقط یکی از آنها دولتی و بقیه خصوصی است. پرویز خوش‌کلام خسروشاهی با اعلام اینکه۱۰۰ هزار نماینده بیمه داریم و نزدیک ۲۵۰ هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند گفت: ۹۴ درصد واحدهای مسکونی کشور بدون بیمه آتش‌سوزی و ۹۵ درصد آنها بدون بیمه حوادث طبیعی هستند. وی با اعلام اینکه ۷۴ درصد وسایل نقلیه بیمه بدنه ندارند گفت: ۳۰ درصد وسایل نقلیه بیمه شخص ثالث هم ندارند.

واقعیت این است که فرهنگ بیمه هنوز در کشور جا نیفتاده و در این زمینه فقیر هستیم. اینکه ضریب نفوذ بیمه در ایران حدود دو درصد و در دنیا بیش از هفت درصد است، نشان می‌دهد چقدر در زمینه استفاده از بیمه از دنیا عقب هستیم. بی شک باید برای نهادینه کردن بیمه فرهنگسازی شود که برای تحقق این مهم نیازمند اطلاع‌رسانی بیشتر هستیم. چالش دیگر این است که مردم بیمه کردن را هزینه می‌دانند، حالی که بیمه، سرمایه‌گذاری برای آینده است که آرامش روانی، جلوگیری از فقر و ورشکستگی، توسعه عدالت اجتماعی و… را به همراه دارد.

همچنین بخوانید  ۱۱ درصد از سهم بازار صنعت بیمه در دستان بیمه دانا

خوشخبتانه در زمینه فرهنگسازی اقدامات خوبی صورت گرفته که مهمترین آنها، قرار دادن درس بیمه در کتاب درسی دانش آموزان است. از انجا که یادگیری و فرهنگسازی از سنین پایین بهتر صورت می گیرد، باید بیمه را از کودکی برای کودکان نهادینه کرد تا در بزرگسالی با میل و رغبت نسبت به خرید انواع بیمه نامه ها اقدام کنند.

در این رابطه بیمه دانا عنوان سفیران فرهنگی بیمه را تعریف و با قدرت در زمینه اطلاع رسانی آن اقدام کرده است. جامعه مخاطب سفیران فرهنگی دانش آموزان، آموزگاران و کارکنان وزارت آموزش و پرورش است که هر سه گروه می توانند نقش تعیین کننده ای در فرهنگسازی بیمه ایفا کنند. اگر آموزگاران به بیمه اعتقاد داشته باشند، هنگام آموزش درس بیمه، با میل و رغبت بیشتری تلاش می کنند و حتی می توانند به دانش آموزان تاکید کنند که در سوالات پایان سال حتما یک سوال با نمره بالا از درس بیمه خواهد آمد. در نتیجه دانش آموزان نیز با دقت بیشتری درس بیمه را می خوانند و مطالب آن را فرا می گیرند.

بیمه دانا طرح سفیران فرهنگی بیمه را با آینده نگری ترسیم کرده و اهدافی برای آن در نظر گرفته که گسترش فرهنگ بیمه ای، تامین آتیه دانش آموزان، حمایت از بنیان خانواده، خرید بیمه نامه با حق بیمه متناسب برای تامین نیاز بیمه ای سفیران، اعضای خانواده و افراد معرفی شده از سوی ایشان را مهمترین اهداف اعلام کرده است.

از آنجا که بیمه نامه ها به دو صورت اجباری و اختیاری است، بیمه دانا سعی کرده در طرح سفیران فرهنگی بیمه دانا، در زمینه بیمه های اختیاری بیشتر فرهنگسازی کند، به همین دلیل علاوه بر بیمه اجباری شخص ثالث خودرو، بیمه بدنه خودرو، آتش سوزی تمامی رشته ها، مسوولیت کارفرما در قبال کارکنان، پزشکان، پیراپزشکان و سایر بیمه های مسوولیت، حوادث انفرادی، اشخاص، عمر، درمان و مسافرتی، عمر و پس انداز بیمه نامه ای برای تامین آتیه فرزندان، سرپرستان خانواده و بانوان را تعریف کرده تا جامعه مخاطب نسبت به فرهنگ بیمه بیشتر آشنا و نسبت به آنها مسلط شوند.

با گسترش طرح سفیران فرهنگی بیمه، باید منتظر باشیم تا فرزندانمان پس از پایان کلاس به ویژه پس از خواندن درس بیمه، به خانه بیایند و نه تنها پدر و مادر، بلکه دوستان، همسایگان، فامیل و دیگران را به خرید بیمه نامه های گوناگون تشویق کنند. امتیازی که طرح سفیران فرهنگی بیمه دانا دارد، علاقه ای است که پدر و مادر به فرزندانشان دارند و دانش آموزان می توانند با اصرار به اعضای خانواده برای خرید بیمه نامه، هم ارتباط بیشتری عاطفی بین والدین و فرزندان ایجاد شود و هم فرهنگ بیمه نهادینه شود.

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

 ریزی
121
همچنین بخوانید
آخرین اخبار