به گزارش پول نیوز، روز گذشته خبر رفع فیلتر دو سکوی اینترنتی به سرخط خبرها تبدیل شد و گرچه خبری امیدوارکننده بود؛ اما محبوبترین پلتفرمهای اینترنتی یعنی تلگرام، اینستاگرام و ایکس همچنان فیلتر هستند.
زمانی که اینستاگرام در کشور شناخته شد، بسیاری از افراد که هنر یا سرمایه اندکی داشتند، با استفاده از بستری که این اپلیکیشن ایجاد میکرد، کسب و کار خود را آغاز کردند. اوج استفاده از اینستاگرام و فروش محصولات و خدمات در این بستر به زمان کرونا باز میگردد. آن زمان اینستاگرام از یک بستر سرگرمی صرف به فروشگاههای خرده فروشی کوچک تبدیل شد.
هر صفحه اینستاگرامی تبدیل شد به یک مغازه کوچک که اجازه میداد افراد آنطور که دوست دارند، محصول یا خدمتی که عرضه میکنند را به دیگران معرفی کرده و به فروش برسانند. لایوهای آموزشی، کلاسهای گروهی و گروههای ورزشی حاصلی بود که اینستاگرام در دوران کرونا برای مردم داشت.
این سبک از زندگی باعث شد بسیاری از افرادی که سرمایه اولیه برای معرفی کسب و کار خود نداشتند، از این مسیر شرایطی را برای خود فراهم کنند. زیست مردم در این فضا شکل گرفت و البته مانند هر فناوری دیگری، اینستاگرام هم تیغ دولبه بود که در کنار ظرفیتهای خود میتوانست تهدیداتی داشته باشد. همین تهدیدها نیز منجر به مسدودسازی موقت این بستر شد.
با توجه به اتفاقاتی که رخ داده بود، در دولت گذشته مطالبه مردم برای رفع فیلتر اینستاگرام به آن شکل مطرح نشد و کارگروه مصادیق مجرمانه حتی با رفع فیلتر گوگل پلی نیز موافقت نکرد؛ به این شکل تلاش وزیر ارتباطات وقت برای این موضوع نیز بینتیجه ماند.
با آغاز تبلیغات انتخابات دولت چهاردهم، اغلب نامزدها به مساله فیلترینگ و اینکه این سیاست شکستخورده است، اعتراض کردند. مسعود پزشکیان نیز یکی از موضوعات مهم در دولت خود را رفع فیلترینگ شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام و پیامرسانهای تلگرام و واتساپ اعلام و از روز نخست شکلگیری دولت با جدیت آن را دنبال کرد و به نتایجی نیز دست یافت؛ حالا با تلاش دولت واتساپ و گوگلپلی رفع فیلتر میشوند؛ اما به نظر میرسد با توجه به محبوبیت تلگرام و اینستاگرام در ایران، کاربران خواهان رفع فیلتر از این دو پلتفرم هستند.