آموزش ساخت تقویم محتوایی برای اینستاگرام

به گزارش پول نیوز ، کمی به عقب برگردید؛ به دوران مدرسه که برای بخش قابل توجهی از روز خود، برنامه‌ای روشن و مشخص داشتید. در آن روزها، همه چیز بر اساس نظم پیش می‌رفت و اگر جزو آن دانش‌آموزهای منظم بودید، احتمالا خیلی کم پیش می‌آمد که دچار سردرگمی و آشفتگی شوید! هر کاری، اگر به شکل همان روزها بر اساس نظم و برنامه قبلی پیش برود، قطعا بسیار موفق خواهد بود. آموزش ساخت تقویم محتوایی برای اینستاگرام هم دقیقا به همین دلیل مهم است؛ تقویمی که قدم به قدم شما را به رشد نزدیک‌تر کند و باعث افزایش فروش و دنبال‌کننده‌ها شود.

با این مقاله همراه باشید تا یک تقویم خوب و کامل برای تولید محتوا در اینستاگرام طراحی کنیم!

تقویم محتوایی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

تقویم محتوایی یا Content Calendar به یک برنامه منظم، زمان‌بندی شده و روشن گفته می‌شود که برای بازاریابی و تولید محتوا تدوین می‌شود. این مفهوم، بیشتر در دنیای دیجیتال مارکتینگ کاربرد دارد و می‌تواند کیفیت روند تولید و انتشار محتواها را به شکل قابل توجهی بهبود ببخشد.

مثلا تصور کنید می‌خواهید برای فروش «کفش» در اینستاگرام، یک تقویم محتوایی بچینید؛ برای این کار، ابتدا باید ببینید مخاطب چه می‌خواهد، سپس محتوای مناسب برای یک بازه زمانی خاص (مثلا یک هفته) را تولید کنید و پس از آن، در زمان مناسب و به ترتیب، به انتشار محتواها بپردازید.

البته که کار به همین سادگی‌ها که به نظر می‌رسد نیست! یک تقویم محتوایی خوب و کامل، چند ویژگی اساسی دارد که بدون توجه به آن‌ها، ممکن است کل برنامه‌های شما با شکست مواجه شوند. از جمله اینکه:

  • دقیق و روشن است؛ یعنی نوع محتوا، زمان انتشار و ترتیب انتشار در آن مشخص شده است.
  • انعطاف دارد؛ یعنی در زمان‌های مختلف و با بروز اتفاقات غیرمنتظره، می‌توان آن را تغییر داد.
  • قابل فهم است؛ یعنی هر یک از اعضای تیم محتوا، با مشاهده آن متوجه روند کار می‌شود.
  • مختصر و مفید است؛ یعنی نیاز به توضیح طولانی ندارد و با یک نگاه می‌توان آن را درک کرد.
  • قابلیت اجرا دارد؛ یعنی بیش از حد ایده‌آل نیست و می‌توان در شرایط واقعی آن را به کار برد.
  • بر اساس استراتژی قوی طراحی شده است؛ یعنی با تصمیم‌های هیجانی ساخته نشده است.

جمع کردن همه این ویژگی‌ها در یک تقویم محتوایی کوچک، دشوار به نظر می‌رسد؛ اما اگر تکنیک‌های این کار را بدانید، خواهید دید که روال کارهایتان چقدر ساده و منظم خواهد شد؛ پس هنوز دست از خواندن برندارید!

چگونه یک تقویم محتوایی خوب برای اینستاگرام طراحی کنیم؟

طراحی تقویم محتوایی برای اینستاگرام، باید کاملا اصولی و بر اساس تکنیک‌های خاص باشد؛ زیرا این شبکه اجتماعی، لبریز از محتواهای متنوع و رنگارنگ است و برای اینکه در آن دیده شوید،‌ نیاز به یک استراتژی قوی، روشن و موثر دارید.

اگر قصد دارید مراحل ادمین شدن را پشت سر بگذارید، می‌خواهید پیج کاری خودتان را مدیریت کنید، دوست دارید از اینستاگرام برای فروش محصول استفاده کنید، به بلاگر شدن علاقه‌مند هستید یا به هر دلیلی می‌خواهید در این شبکه اجتماعی دیده شوید، می‌توانید از تکنیک‌های زیر برای طراحی تقویم محتوایی کمک بگیرید:

۱– مخاطبان خود را شناسایی کنید

محتوا برای مخاطب است؛ پس پیش از هر اقدامی برای تولید آن، باید ابتدا به مخاطب و علایق او توجه کنید. اگر می‌خواهید تقویم محتوایی شما دقیق و موثر باشد، باید پیش از هر کاری به طراحی پرسونا بپردازید. برای این کار، سوال‌های زیر را از خود بپرسید:

  • مخاطب من چه گروهی از افراد هستند؟
  • سطح تحصیلات آن‌ها چقدر است؟
  • در کدام شهر زندگی می‌کنند؟
  • سن و سال آن‌ها چقدر است؟
  • چه موضوع‌هایی را دوست دارند؟
  • چرا پیج من را دنبال می‌کنند؟

پرسیدن این نوع سوال‌ها و پرسش‌هایی مشابه با آن‌ها، باعث می‌شود نیازهای مخاطب خود را بهتر بشناسید و در نتیجه، تصمیم‌گیری منطقی‌تر و درست‌تری برای تولید محتوا داشته باشید.

۲– عنوان و موضوع محتواها را مشخص کنید

پس از اینکه مخاطب خود را شناختید، متوجه خواهید شد که جای چه موضوعاتی در پیج شما خالی است. حالا می‌توانید ستونی به تقویم محتوایی خود اضافه کنید و هر موضوعی که حس می‌کنید باید در پیج شما باشد، در آن بنویسید.

بهتر است صرفا به موضوع بسنده نکنید و نکاتی همچون تیتر اصلی محتوا، عناوینی که باید در آن ذکر شود، کلمات کلیدی و حتی ترکیب رنگ محتوا را مشخص کنید. این کار باعث می‌شود از قبل برنامه‌ریزی دقیقی در ذهن داشته باشید و هنگام ساخت محتوا با مشکل مواجه نشوید.

۳– برای هر موضوع یک چک‌ لیست تعیین کنید

هر موضوع باید یک چک لیست داشته باشد تا مشخص شود که روند پیشرفت کارهایش به چه صورت است. این بخش، به خصوص برای پیج‌هایی که محتواهای خود را به شکل تیمی پیش می‌برند اهمیت دارد. چک لیست محتوا‌های اینستاگرام می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تیتر محتوا
  • تصاویر یا ویدئوها
  • کاور محتوا
  • کپشن
  • هشتگ‌ها و منشن‌ها
  • لوکیشن
  • پاسخ به کامنت و دایرکت
  • افزودن به هایلایت (برای استوری)

البته چک لیست شما بر اساس محتواهایی که تولید می‌کنید می‌تواند تفاوت‌هایی با این موارد داشته باشد و این لیست، صرفا یک پیشنهاد عمومی برای همه پیج‌ها است.

۴– نوع محتوا (پست استوری ریلزرا مشخص کنید

در تقویم محتوایی باید مشخص شود که برای هر موضوع، قصد دارید چه نوع محتواهایی تولید کنید. مثلا ممکن است یک موضوع، ظرفیت تولید محتوای پست، استوری و ریلز را همزمان داشته باشد اما یک موضوع دیگر، صرفا به درد یک استوری کوتاه بخورد.

این شما هستید که بر اساس نوع پیج، سلیقه مخاطب و ظرفیت محتوایی، تعیین می‌کنید که هر موضوع در چه قالب‌هایی منتشر شود.

۵– زمان انتشار را تعیین کنید

یکی از مهم‌ترین نکته‌ها که باید در تقویم محتوایی اینستاگرام به آن دقت کنید، تعیین زمان انتشار و ترتیب انتشار محتواها است.

در ابتدا، از تحلیل‌های خود اینستاگرام یا ابزارهای تحلیلی اینستا کمک بگیرید تا متوجه شوید که پست‌هایتان در چه زمان‌هایی بیشترین بازدید و تعامل را می‌گیرند.

سپس، بر اساس داده‌هایی که به دست آورده‌اید، زمان‌بندی انتشار محتواها را مشخص کنید. بهتر است چند بازه زمانی طلایی در روز بیابید و از همه آن‌ها استفاده کنید تا صرفا به ساعات مشخصی از روز محدود نشوید.

همچنین می‌توانید از قبل، انتشار برخی محتواها را اطلاع‌رسانی کنید تا مخاطبان، به زمان انتشار آن‌ها عادت کنند و همیشه در همان ساعت، منتظر محتوای جدید باشند.

۶– عضو یا تیم را مشخص کنید

در تقویم محتوایی برای اینستاگرام، باید مشخص شود که هر کسی قرار است روی چه موضوعی کار کند. این مسئله، در پیج‌های بزرگ و حرفه‌ای که چند ادمین مختلف برای تولید محتوا، تدوین استراتژی، فروش محصول، پاسخگویی و… دارند اهمیت ویژه‌ای دارد.

بهتر است وظیفه هر شخص و زمانی که برای تحویل کار دارد هم به شکل بسیار مختصر و اجمالی در این بخش مشخص شود. با این کار، نظم فعالیت‌ها بیشتر می‌شود، تمام اعضا در جریان روند کار قرار می‌گیرند و دیگر نیازی به صرف زمان بیش از حد برای هماهنگی کارها نخواهد بود.

۷– دسته‌بندی محتوایی داشته باشید

انتشار چند محتوا با موضوع یکسان در یک روز یا ساعت خاص،‌ باعث می‌شود مخاطب دلزده شود و توجه کمتری به پیج شما نشان دهد. مثلا، اگر در پیج خود هم کار هنری دارید و هم پست‌های آموزشی منتشر می‌کنید، بهتر است به صورت متناوب آن‌ها را انتشار دهید.

مثلا به ازای یک پست هنری، یک پست آموزشی هم بگذارید. یا در میان محتواهای هنری و آموزشی، پست‌های تبلیغاتی، معرفی یا دانستنی منتشر کنید.

یا مثلا اگر همه پست‌های شما در زمینه آموزش زبان است، یک روز پست آموزش گرامر، روز دیگر آموزش واژگان و روز بعد، آموزش مکالمه منتشر کنید.

این کار باعث می‌شود مخاطب نسبت به محتواهای شما، همیشه حس تازگی داشته باشد و هیچوقت از آن‌ها خسته نشود.

۸– یک فیلد برای تحلیل اضافه کنید

پس از انتشار محتوا در اینستاگرام، باز هم به تقویم محتوایی خود نیاز خواهید داشت! شما باید بازخوردهای مخاطبان را بسنجید و بر همان اساس، تقویم محتوایی بعدی خود را بچینید. به همین دلیل، بهتر است یک فیلد جداگانه برای تحلیل اجمالی بازخوردها داشته باشید تا بتوانید همه چیز را به شکل منسجم و یک‌جا ببینید و برای محتواهای بعدی تصمیم‌گیری کنید.

چرا استفاده از تقویم محتوایی مهم است؟

چه می‌شود اگر بدون تقویم محتوایی،‌ در اینستاگرام فعالیت کنیم؟ اصلا چه نیازی به تدوین این تقویم داریم وقتی می‌شود روزانه محتوا تولید کرد و در پیج اینستاگرام قرار داد؟

دلیل ضرورت طراحی این تقویم، چند نکته مهم است:

۱– کارها را فراموش نمی‌کنید

در تقویم محتوایی، همه چیز به شکل منظم و تدوین یافته در یک‌جا قرار گرفته است. به همین دلیل، امکان اینکه تولید یا انتشار یک محتوا را فراموش کنید بسیار کم است.

۲– همیشه برای انتشار محتوا آماده هستید

با تدوین تقویم محتوایی، از قبل برای انتشار پست و استوری در مناسبت‌های مهم آماده هستید و محتواهای روتین را پیش از موعد انتشار آن‌ها، آماده خواهید کرد. بنابراین، هیچوقت امکان ندارد محتوایی برای انتشار نداشته باشید.

۳– تغییرات ناگهانی را راحت‌تر می‌پذیرید

وقتی برای محتواهای روتین و ثابت خود برنامه‌ریزی داشته باشید، راحت‌تر می‌توانید محتواهای مربوط به مناسبت‌ها و اتفاقات ناگهانی را مدیریت کنید؛ زیرا محتواهای اصلی شما از پیش آماده هستند و زمان آزاد خوبی برای محتواهای جدید دارید.

۴– راحت‌تر تصمیم می‌گیرید

تقویم محتوایی، موضوعات، محتواها و بازخوردها را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد. به این ترتیب، راحت‌تر می‌توانید برای تولید محتواهای جدید تصمیم‌گیری کنید؛ زیرا یک لیست دقیق از محتواهای قبلی و بازخوردهایی که گرفته‌اند پیش روی شماست.

۵– کار تیمی بهتری خواهید داشت

تقویم محتوایی در اختیار همه اعضا قرار دارد و همه در جریان پیشرفت کارها هستند. این موضوع باعث می‌شود همه بتوانند درباره کارها اظهار نظر کنند، در زمان مناسب وظیفه خود را انجام دهند و کار تیمی را به بهترین شکل پیش ببرند.

سخن پایانی

اینستاگرام، دنیای رنگارنگ محتواهاست و برای موفقیت در آن، باید یک برنامه‌ریزی روشن و پایدار برای خود داشته باشید. تقویم محتوایی اینستاگرام، در این زمینه به شما بسیار کمک خواهد کرد. امیدواریم اطلاعات موجود در این مقاله، به پیشرفت پیج اینستاگرام شما کمک کند.

برچسب‌ها:

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

بیمه زندگی
171537159

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار