به گزارش پول نیوز، سالهاست از بهره سنگین بانکی انتقاد و بر کارمزد به جای بهره اصرار می شود. اما نظام بانکی حاضر نیست این واقعیت را بپذیرد که بدون بهره نیز می توان تسهیلات پرداخت. البته نظام بانکی نیز دلایل خاص خودش را دارد. هنگامی که سپرده گذاران انتظار دریافت سود سپرده آن هم از نوع سنگین را دارند، نباید انتظار داشته باشیم تسهیلات بدون بهره و تنها با کارمزد دریافت کنند.
کلید قرض الحسنه
برای آنکه مدیریت بانک بدون سودسپرده و دریافت تسهیلات بدون بهره اثبات شود 10 بانک برتر کشور برای تاسیس بانکی با رویکرد قرض الحسنه هم قسم شدند. بانکهای رفاه کارگران، ملی، تجارت، ملت، صادرات، سپه، مسکن، صنعت و معدن، توسعه صادرات و کشاورزی، هر کدام به نسبت توان مالی که داشتند، بخشی از سرمایه این بانک را تامین کردند و فعالیت آن آغاز شد تا مشخص شود قرض الحسنه چه وضعیتی دارد و آیا می توان روی آن حساب کرد.
سرمایه 15 هزار میلیاردی
برای این بانک، عنوان قرض الحسنه مهر ایران برگزیده شد که با سرمایه اولیه ۱۵ هزار میلیارد ریال و مجوز بانک مرکزی در آذر ۱۳۸۶ گشایش یافت. این بانک در ابتدا با ۲۰۰۰ واحد بانکی متشکل از ۳۰۰ شعبه واگذاری از بانکهای سهامدار و ۱۷۰۰ واحد بانکی ( باجه) مستقر در شعب بانکهای سهامدار شروع به کار کرد. پس از تشکیل ساختار و سازمان این بانک، به دلیل توسعه کیفیت شعب بانکی، تمامی شعب آن به صورت مستقل شروع به کار کرد که اکنون با بیش از ۵۰۰ شعبه فعال به صورت Online در حال فعالیت هستند.
رکوردشکنی های مستمر
از هنگامی که بانک قرض الحسنه مهر ایران تشکیل شد، پله های ترقی را به سرعت طی کند و خیلی زود جایگاه واقعی خود را در بین بانکها بدست آورد. پرداخت تسهیلات قرض الحسنه، اطلاع رسانی دقیق و رضایتمندی مشتریان باعث شد تا مهر ایران به معنای واقعی کلمه به مهر ایرانیان تبدیل و با استقبال چشمگیری رو به رو شود. به نوعی که اکنون پس از گذشت 17 سال از فعالیت مستمر، بانک قرضالحسنه مهر ایران تنها با تکیه بر عقد قرضالحسنه موفق شد رکوردهای شبکه بانکی در شاخصهای مختلفی را جابهجا کند.
جذب مشتری در اوج
آنچه عملکرد بانک و خدمات رسانی موثر یک بانک را نشان می دهد، جذب مشتری است. اگر عملکرد بانک مثبت و موثر نباشد، مشتریان جذب آن بانک نمی شوند. اما بانک مهر ایران رشد چشمگیری داشته به نوعی که در سال 1400 مشتریان این بانک ۱۱ میلیون تن بود که عملکرد مثبت آن باعث شد در مدت سه سال مشتریان با افزایش 7 میلیون نفری به ۱۸ میلیون نفر برسد.
افزایش چشمگیر منابع
روزی که بانک قرض الحسنه مهر ایران با سرمایه 10 بانک فعالیت خود را آغاز کرد، این نگرانی وجود داشت که بانکها می بایست همواره مبالغ قابل توجهی از نقدینگی خود را به این بانک تزریق کنند، اما منابع بانک در 1400 به 70 هزار میلیارد تومان رسیدن و پس از گذشت سه سال توانست منابع خود را به ۳۶۰هزار میلیارد تومان برساند که این عملکرد در شبکه بانکی بینظیر است.
پرداخت 9 میلیون وام
شاید این باور پیش امده باشد که بانک قرض الحسنه مهر ایران سپرده بدون سود گرفته، اما وام نداده و توانسته از محل سرمایه گذاری این سپرده ها، منابع خود را افزایش دهد. این در حالی است که بخش قابل توجهی از رکورد شکنیهای مهر ایران، مربوط به تعداد وام است که بانک قرضالحسنه مهر ایران با پرداخت ۹ میلیون فقره وام در این سالها، موفق به کسب رتبه نخست این حوزه در سه سال متوالی شده است. بی شک هنگامی که بانک سپرده گرفته، برای مشتریان توقع ایجاد کرده تا تسهیلات دریافت کنند که این مهم رخ داده و مشتریان با دریافت تسهیلات، نسبت به عملکرد مهر ایران رضایت کامل دارند.
مطالبات غیر جاری نیم درصدی
چالش بزرگ بانکها، مطالبات معوق است. بسیاری از بانکها که تسهیلات پرداخت کرده اما موفق به دریافت اقساط نشده اند، با چالش جدی مطالبات غیر جاری رو به رو شده اند، اما عملکرد مثبت بانک قرض الحسنه مربوط به پایین نگاه داشتن نسبت مطالبات غیرجاری در سطح کمتر از نیم درصد است که باعث شده بهترین عملکرد را در بین شبکه بانکی کشور داشته باشد. نکته مهم اینجاست که دریافت کنندگان تسهیلات برای آنکه بتوانند بار دیگر تسهیلات دریافت کنند، لازم است خوش حسابی را در کارنامه خود داشته باشند که در نتیجه نسبت به پرداخت به موقع اقساط اقدام می کنند.