مدرس خیابانی بر شفافیت و رقابت در فرآیندهای فروش تاکید کرد

ابزارهای جدید شرکت ملی مس برای توسعه بازارهای صادراتی

به گزارش پول نیوز ، هنگامی که بزرگترین ذخایر مس جهان در ایران واقع است، هنگامی که رتبه پنجم مس جهان در اختیار ایران است، در حالی که هنوز ذخایر بسیاری در عمق خاک کشور شناسایی نشده، هنگامی که میزان استخراج از معادن به اندازه ای بالاست که می تواند اقتصاد را متحول کند، نباید درجا بزنیم. اما قرار هم نیست خام فروشی کنیم، بلکه باید با ایجاد صنایع  پایین دستی، توسعه همه جانبه در صنعت مس را رقم بزنیم.

اهمیت صنایع پایین دستی

صنایع پایین دستی در صنعت مس از گستردگی چشمگیری برخوردار است. از ظروف مسی تا سیم و کابل و قطعات صنعتی می تواند در داخل کشور تولید شود، به شرط آنکه اراده چنین رویکردی وجود داشته باشد. اینکه مس را از دل زمین بیرون بیاوریم و به صورت خام به دیگر نقاط جهان صادر کنیم تا به اشکال گوناگون به کشورمان وارد کنیم، مسیر غلطی است که سالها در صنعت نفت تجربه کردیم و اکنون که بدلیل تحریم ها، از رویکرد خام فروشی در نفت زمینگیر شده ایم، متوجه زیانهای ناشی از خام فروشی افتاده ایم.

نگاه همه جانبه

خوشبختانه مدتهاست تفکرات خام فروشی از سیاستگذاری کلان کشور خداحافظی کرده و با تمام توان بدنبال تولیدات گسترده و خلق ارزش افزوده هستیم. به جای آنکه سنگ آهن خام را صادر کنیم، با ایجاد فولادسازی ها، تولید انواع محصولات فولادی را در دستور کار قرار داده ایم تا نیاز بخشهای گوناگون از صنایع ماشین سازی تا خودروسازی ها و دیگر بخشها را تامین کنیم، روندی که در دیگر بخشهای صنعتی و معدنی بخوبی مشاهده می شود. حتی سیاست خام فروشی در صنعت نفت را نیز تعدیل کرده ایم و با ایجاد صنایع پایین دستی از تولید بنزین و گازوییل تا محصولات پتروشیمی و بسیاری موارد دیگر، خام فروشی در صنعت نفت را نیز بازنگری کرده ایم.

صنعت مس در اوج

یکی از بخشهایی که بخوبی درخشش آن را شاهد بوده و هستیم، فعالیت در عرصه مس است. البته مدت زیادی از اکتشافات در عرصه مس نمی گذرد، اما اتفاقات مبارکی در این زمینه رخ داده که به جرات می توان ادعا کرد صنعت مس ره صد ساله را در مدت کوتاه طی کرده است. امروز از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب کشور، مس خودنمایی می کند و اقتصاد را به خود وابسته کرده است.

مدیریت کارآمد مس

خوشبختانه درک درستی از صنعت مس وجود دارد و مدیران کشور به اهمیت و جایگاه مس در ایران و جهان پی برده اند. به همین دلیل شاهد انتصاب مدیرانی کارآمد و مسلط به عرصه معدن و مس در کشور هستیم. برای اثبات این ادعا کافی است روند رو به رشد صنعت مس به ویژه در سالهای اخیر را بررسی کنیم تا متوجه جایگاه و اهمیت صنعت مس در کشور شویم.

همچنین بخوانید  لبخند شرکت ملی مس به تولیدکنندگان داخلی

اهمیت بازرگانی

بی شک در صنعت مس در داخل به خودکفایی قابل توجهی رسیده ایم اما سوال اینجاست که فقط تامین نیاز داخل کفایت می کند. هنگامی که رهبر انقلاب بر پایان دادن به اقتصاد تک محصولی وابسته به نفت تاکید و معادن را جایگزین خوبی برای نفت توصیف کردند، باید تکلیف برای تمامی بخشها روشن شود که خوشبختانه این مهم به وقوع پیوسته، زیرا مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران جلسه بررسی و تهیه سیاست‌های فروش و اجرای تکالیف هیات مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران را برگزار و در این جلسه تاکید کرد: بخش بازرگانی از اهمیت بالایی برخوردار است و تدوین سیاست‌های فروش می‌تواند به این بخش در دستیابی به اهدافش کمک شایانی کند.

دستیابی به بازارها جدید

این یک واقعیت است که باید بر اساس ظرفیت ها به توانمندی های خود بیفزاییم و چون در عرصه مس رتبه بالایی در جهان داریم، باید به همان اندازه فعال باشیم. به همین دلیل حسین مدرس خیابانی با تاکید بر لزوم دستیابی به بازارهای جدید صادراتی افزود: قطعا باید بازارهای هدف را گسترش دهیم؛ توسعه بازارهای صادراتی مستلزم تدوین یک استراتژی صادراتی جامع و اجرای دقیق آن است.

سیاستهای جدید

برای آنکه بتوانیم با رقبای جهانی مقابله کنیم، باید در قالب راهکارهای ویژه، جذابیت را رقم بزنیم به همین دلیل مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران بر ایجاد این سیاستها تاکید کرد و گفت: شرکت ملی مس با اجرای سیاست‌هایی همچون صادرات به مشتریان جدید، تحویل در مقصد، توسعه بازارهای صادراتی، صادرات به بالاترین قیمت بر اساس مزایده، کیفیت پرداخت، صادرات به مصرف‌کننده نهایی، فراخوان فروش (مزایده صادراتی) و شفاف‌سازی در فروش، به دنبال ایجاد یک بازار رقابتی و شفاف برای محصولات خود است.

حمایت قاطع از تولیدکننده

باید نگاه ویژه ای به تولید کننده داخلی نیز داشته باشیم. اگر واقعیت تلخ فرار سرمایه گذار را بپذیریم، باید راهکارهایی برای ماندگاری سرمایه گذار بیندیشیم. در این رابطه مدرس خیابانی گفت: کشف قیمت، تعیین نرخ تسعیر، رفع تعهد ارزی، تعیین نرخ ها و ابزارهای تسویه اعتباری در فروش اعتباری، به‌کارگیری ابزارهای نوین پرداخت و تخصیص فروش اعتباری صرفا به تولیدکننده از جمله ساز و کارهای اجرایی برای تحقق اهداف درنظر گرفته شده است.

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

حکم انتصاب نهایی
صنایع ملی مس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار