به گزارش پول نیوز، تورم وحشتناک شده و درامد پاسخگوی هزینه ها نیست. برای آنکه بتوان پاسخگوی این حجم از گرانی و تورم بود، لازم است درآمد چشمگیری داشته باشیم. قیمت ها دایم در حال افزایش است و هیچ کنترل و نظارتی بر آنها وجود ندارد. این در حالی است که درآمد به جیب کسانی می رود که سرمایه های کلانی دارند و حقوق بگیران باید در حسرت این درآمدها باشند.
نگرانی به جای امید
در این شرایط خانه، خودرو یا هر کالای سرمایه ای دیگر به نقطه امیدی برای اقشار متوسط به پایین جامعه تبدیل می شود. با این وصف خرید هر کالای سرمایه ای بیش از آنکه امیدوار کننده باشد، نگران کننده است. کالاهای سرمایه ای به اندازه ای اهمیت پیدا کرده، که برای خانواده ها نقش استراتژیکی ایفا می کند. هر بحرانی که گریبانگیر کالاهای سرمایه ای شود، زندگی خانواده ها را دچار تحول اساسی و ریشه ای می کند.
خودرو در جهان مصرفی
در شرایطی که جهان به خودرو به عنوان کالای مصرفی نگاه می کند، خودرو در ایران کالایی سرمایه ای است، بدین معنا که خودرو یک عمر و دوره مشخص دارد که در طول آن دوره از ارزش ان کاسته می شود و پس از آنکه به پایان عمل خود رسید، باید از چرخه مصرف خارج شود. به همین دلیل است که خودروهایی با کیفیت بسیار بالا، تنها بدلیل پایان عمر مصرف اوراق می شوند.
خودرو در ایران سرمایه
داستان خودرو در ایران با تمام نقاط جهان متفاوت است. پیکان که بدلایل گوناگون از سوی اداره استاندارد مردود و در سال 1384 از خط تولید خارج شد، هنوز در بین مردم خرید و فروش می شود. خودرویی که ایمنی لازم را ندارد، مصرف بنزین بالایی دارد، بدلیل قدیمی بودن، استهلاک آن بالاست. روح و روان سرنشینان را آزار می دهد و صدها عیب بزرگ و کوچک دارد، پس از گذشت 20 سال به دهها برابر قیمت قبل خرید و فروش می شود. این در حالی است که خودرو تولید داخل به قیمت های نجومی رسیده و خودروسازان به بهانه زیانده بودن، همه ساله قیمت خودروها را افزایش می دهند.
افت قیمت و نبود فرهنگ رانندگی
میزان خسارت بیمه شخص ثالث از اندازه تحمل خارج شده و آمار تصادفات رانندگی بسیار بالاست. این در شرایطی است که بیمه ها توان پرداخت خسارت شخص ثالث به ویژه برای خودروهای وارداتی با قیمت های نجومی را ندارند. اما نکته مهمتر از پرداخت خسارت، زیان ناشی از افت قیمت در نتیجه تصادف است. بدلیل سرمایه ای بودن خودرو در ایران، مراقبت از خودرو شدت گرفته و خودروهایی بسیاری با وجود گذشت دهها سال از تولید آنها، بدلیل نداشتن تصادف و رنگ شدگی، قیمت های بالایی دارند. این در حالی است که با کوچکترین تصادف، دچار افت قیمت ناشی از رنگ شدگی و تصادف می شوند.
شکایت به حل اختلاف
بدلیل آنکه بیمه ها بابت افت قیمت ناشی از تصادف، مبلغی پرداخت نمی کنند، فرد زیاندیده در مراجع حل اختلاف طرح شکایت می کند تا شاید بتواند زیان ناشی از افت قیمت را دریافت کند. البته این روندی طولانی دارد که هزینه های دادرسی، کارشناسی و… نیز بدنبال دارد که جنگ اعصاب و تنش های روحی روانی را نیز به همراه دارد، شرایطی که باعث می شود زیاندیده از خیر دریافت افت قیمت بگذرد.
افت قیمت با کوثر
این ماجرا در بیمه کوثر متفاوت است، زیرا بیمه کوثر با تشریح درست تصادف و خسارت اعلام کرده خسارات مالی به وجود آمده ناشی از حادثه به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود. منظور از خسارات مستقیم آن دسته از خساراتی است که به طور محسوس دیده شده و با استفاده از هزینه پرداخت شده توسط شرکت بیمه گر جبران می شود؛ اما خسارت غیرمستقیم در ظاهر مشخص نیست و فقط باعث کاهش ارزش خودرو شده که به این خسارت غیر مستقیم، خسارت افت قیمت خودرو گفته می شود.
تاثیرات افت خودرو
بیمه کوثر اعلام کرده سال ساخت خودرو، قیمت روز خودرو، خودرو داخلی یا وارداتی، سابقه خسارت، قسمت آسیب دیده، میزان خسارت، نیاز یا عدم نیاز به تعویض قطعات و رنگ شدگی از جمله عوامل موثر در افت خودرو است. از سوی دیگر اگرخودروی بیمه شده براثر خطرات تحت پوشش بیمه نامه بدنه آسیب ببیند، درصورت خرید این پوشش، شرکت بیمه گر موظف است با توجه به خسارت وارده، برابر نظر کارشناس ستاد و فرمول محاسباتی افت، حداکثر تا 2 درصد سرمایه موضوع بیمه شده تا سقف ارزش روز خودرو را، بابت افت قیمت به مبلغ خسارت اضافه کند.
شرایط پوشش افت قیمت
بیمه کوثر با اعلام اینکه سرقت و خسارت کلی شامل این پوشش نمی شود، اعلام کرده خودرو درزمان صدور فاقد هرگونه نقاط آسیب دیده ، رنگ شدگی وتصادف قبلی باشد. پوشش افت قیمت فقط در زمان صدور بیمه نامه قابل ارائه بوده و با الحاقیه پس از صدور بیمه نامه امکان پذیر نیست. این پوشش محدود به خودروهایی است که در زمان صدور، بیش از 5 سال از سال ساخت آنها نگذشته باشد .پوشش مذکور فقط مختص خودروهای سواری است. حداکثر مبلغ پرداختی بابت پوشش افت قیمت تا سقف دو درصد سرمایه بیمه شده خودرو در زمان صدور است. درصورت داشتن پوشش نوسان قیمت، خسارت تاسرمایه تکافوی نوسان قابل پرداخت است.
موارد غیر شمول
بیمه کوثر اعلام کرده خط وخش – قسمت زیر اتاق – زیربندی جلو و عقب – سپرها – چراغ ها – قطعات داخلی خودرو – کلیه قطعات فنی و برقی – قطعات پالستیکی یا فایبرگالس – رینگ و لاستیک – شیشه ها – آینه ها – سانروف و سقف پاناروما مواضع و قطعاتی است که شامل افت نمی شود.