26 شهریور 1403 - 6:07

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

افزایش ترانزیت کالا از طریق جاده و راه‌آهن / ایران به هاب منطقه تبدیل می‌شود؟

به گزارش پول نیوز، مدت‌هاست که مسئولان قصد دارند، کشور را در حوزه ترانزیت کالا به هاب منطقه تبدیل کنند و اخیرا نیز معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی کفته است که ترانزیت کل کشور در سال ۱۴۰۲ به ۱۶ میلیون و ۳۴۰ هزار تن رسید که رکوردی جدید برای کشور است؛ از این میزان ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تن به ترانزیت جاده‌ای و یک میلیون و ۵۹۰ هزار تن به ترانزیت ریلی مربوط است.

سید کمال هادیانفرلجستیک افزود: تاکنون انسجام بین سازمانی مطلوبی برای توسعه حوزه ترانزیت شکل نگرفته و سازمان‌های مربوطه باید برای ایجاد این انسجام اقدام کنند.

هادیانفر ادامه‌داد: برای آن که بتوانیم در زمینه ترانزیت قدرت رقابت با سایر کشورها داشته باشیم، باید هزینه، زمان و ایمنی که از شاخص‌های اصلی ترانزیت است را در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه در کشور ۱۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی داریم، گفت: باید برنامه‌ریزی جدی برای توسعه ترانزیت ریلی داشته باشیم.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در ادامه گفت: باید به آن سو حرکت کنیم که کالاهای با ارزش بالا از کشور ترانزیت شود.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: ترانزیت کالاهای فله، کم‌ارزش و پرحجم، بیش از هر چیزی به زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی کشور آسیب می‌رساند و منافع درآمدی چندانی برای کشور ندارد.

هادیانفر در ادامه تصریح کرد: بروکراسی و فرایندهای کنترلی بیش از حد استاندارد و سلیقه‌ای موجب می‌شود که صاحبان کالا علاقه چندانی به عبور کالا از ایران را نداشته باشند، زیرا تجار فقط هزینه و زمان را برای ترانزیت در نظر می‌گیرند.

رشد ۷۸ درصدی ترانزیت کالا از پایانه‌های مرزی

معاون دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز با اشاره به رشد ۷۸ درصدی ترانزیت کالا از پایانه‌های مرزی کشور طی ۲ ماه ابتدای امسال گفت: برنامه‌ریزی سالانه توسعه ترانزیت کالا کشور در برنامه هفتم توسعه، ۵۰ میلیون تن دیده شده است.

حمید محمدی اظهار کرد: ظرفیت‌های خوب ترانزیت کالا در برنامه هفتم توسعه برای پیشرفت کشور فرصت خوبی خواهد بود که باید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کرد.

وی ادامه داد: تاکید دولت سیزدهم برای تقویت مبادلات تجاری با کشورهای همسایه و سرمایه‌گذاری هر چه بیشتر در توسعه ترانزیت کالا باعث شد که برنامه عملیاتی آن از طریق مشارکت انجمن‌های صنفی کارفرمایی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی کشور با بهره‌گیری از ظرفیت دانش مراکز دانشگاهی اجرایی شده است.

معاون دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بر کار علمی برای توسعه ترانزیت کالا از کشور توسط انجمن های صنفی کارفرمایی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی کشور تاکید کرد.

۲.۹ میلیون تن ترانزیت کالا از پایانه‌های مرزی کشور انجام شد

محمدی فاز با اشاره به رشد ۷۸ درصد ترانزیت کالا از پایانه‌های مرزی کشور طی ۲ ماه ابتدای امسال، گفت: طی این مدت، ۲.۹ میلیون تن ترانزیت کالا از پایانه‌های مرزی کشور انجام شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از ۷۸ درصد رشد برخوردار است.

وی ادامه داد: توسعه ترانزیت کالا در کشور نتیجه اقدام دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور شهید بوده که اکنون تدوام آن را با تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه مشاهده می‌کنیم.

معاون دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور یادآور شد: سال قبل ترانزیت کالا از پایانه‌های کشور ۱۴.۷۵ میلیون تن بود که این رقم نسبت مدت مشابه سال قبل دارای رشد ۵۸ درصدی است.

وی در خصوص مشکلات ترانزیت کالا از پایانه‌های مرزی کشور، گفت: سیاست سازمان راهداری تاکید بر حمل کالا به صورت یکسره است که اکنون از بنادر «شهید رجایی» و «لنگه» در جنوب کشور به صورت یکسره اجرا می شود.

همچنین بخوانید  تعرفه واردات موبایل تعیین شد؛ جزئیات بخشنامه جدید گمرک

وی مدیریت مرزی در جابجایی کالا در پایانه‌های مرزی تقاضای تمام دستگاه‌های ارائه خدمات‌رسان است، گفت: سازمان نیز بر اجرای مدیریت مرزی با اختیارات کامل تاکید دارد که باید دستگاهی متولی آن شود و در این راستا نیز اختیارات کامل داشته باشد.

بدون شک در این بین مناطق آزاد نقش بسزایی  دارند و این مناطق با کمک هم می‌توانند رویای تبدیل شدن ایران به هاب منطقه را محقق کنند و باید دید با برنامه‌ریزی‌های انجام شده می‌توان روزبه‌روز میزان کالاهای ترانزیتی را افزایش داد یا خیر؟

برچسب‌ها:

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

 تعاون1
+خودرو
همچنین بخوانید
آخرین اخبار