28 تیر 1403 - 5:28

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

کمبود عجیب هواپیما در ناوگان هوایی کشور / میانگین عمر هواپیماهای ایرانی 26 سال شد

به گزارش پول نیوز، عمر ناوگان هوایی کشور در سال‌ها اخیر و با اعمال تحریم‌ها، افزایش قابل توجهی داشته است و بسیاری از هواپیما‌های کشور در حال حاضر زمین‌گیر هستند و به دلیل نبود قطعات، نمی‌توانند پرواز کنند.

رضا شاه‌رضایی کارشناس حمل‌و‌نقل هوایی درباره میانگین عمر هواپیماهای کشور گفت: عمر ناوگان هواپیما ایران ۲۶ سال است و خیلی از کشورها اجازه ورود هواپیماهایی با عمر بالای ۱۵ سال را به فرودگاه های خود نمی دهند.

وی، افزود: در دنیا یک استاندارد برای عمر هواپیما وجود دارد که با استانداردهای ایران خیلی تفاوت دارد. اگر هواپیماهای جدید با عمر ۲۵ سال بیاید هم فایده ندارد. در معیارهای جهانی هم میانگین ۱۵ تا ۲۰ سال است. شرایط در کل سخت است و یک قطعه کوچک هواپیما را با ۵ رابط می خریم و قیمت چندبرابر قیمت جهانی پول می دهیم.

شاه‌رضایی ادامه داد: تا زمانیکه تحریم ها وجود دارد، چالش هواپیما و تعمیرات وجود دارد.

اما رئیس سازمان هواپیمایی کشوری معتقد است که عمر ناوگان هوایی کشور در دولت سیزدهم 1.5 سال کم شده است.

به گفته محمد محمدی در روز آغازین فعالیت دولت سیزدهم عمر ناوگان هوای کشور ۲۸.۵ سال بود که امروز به ۲۶ سال کاهش یافته است.

وی بیان داشت: تا پیش از استقرار دولت سیزدهم ۱۳۷ فروند هواپیما با عمر ۲ سال تا ۳۰ سال و بالاتر زمین گیر بود که عامل اصلی آن تحریم‌ها بود.

محمدی‌بخش خاطرنشان کرد: در این زمینه از همان ابتدای کار برنامه‌ریزی شد که کدام هواپیماها قابلیت بازگشت به ناوگان دارند و در این راستا ۴۱ فروند هواپیما نیز از رده خارج شد.

وی در خصوص توسعه حوزه کارگو و حمل و نقل بار تجاری هوایی، تصریح کرد: در این زمینه امروز دست بلند نظام را داریم و به پنج قاره جهان پرواز داریم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: هواپیماها در این حوزه بارهای ۱۰ تن تا ۱۰۰ تن را جابه‌جا می‌کنند که شامل دام زنده، گوشت گرم، لوازم پزشکی، لوازم استراتژیک و غیره است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه‌داد: با وجود تحریم‌های ناجوانمردانه که حتی سوختگیری هواپیماهای ما در خارج از کشور با محدودیت مواجه شده است، اما توانستیم ۲هزار قطعه این صنعت را طراحی کرده و در تیراژ ۳۰۰ هزار قطعه بسازیم، همچنین در تولید روغن هواپیما به خودکفایی رسیدیم.

وی اظهار داشت: برای توسعه میادین نفتی و جابه‌جایی مهندسان باید هلیکوپتر پرواز کند، همچنین برای اطفای حریق به خصوص در جنگل‌ها و غیره نیازمند هواپیماهای خاص هستیم و ورود هواپیما و هلیکوپتر در این زمینه‌ها انجام شده است.

محمدی‌بخش به طور نمونه به کمک به کشورهای گرجستان، پاکستان، عراق و ترکیه از سوی کشورمان در زمینه اطفای حریق در سال‌های گذشته اشاره کرد.

وی همچنین در خصوص پرواز شرکت‌های خارجی در داخل کشور، گفت: این موضوع قانون دارد و قانونگذار اختیار را به صنعت هوانوردی داده است، اما ملاحظاتی نیز در کمیسیون‌های امنیتی کشور در این زمینه وجود دارد.

همچنین بخوانید  گلایه مسافران از افزایش ناگهانی قیمت بلیت هواپیما

این مقام مسئول تاکید کرد: این مساله یک امتیاز برای کشور است و باید از این ظرفیت استفاده شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: امروز تعداد ناوگان هوایی کشورمان متناسب با تقاضای موجود نیست، به طوری که با این جمعیت و اقلیم و فرودگاه‌های موجود، کشور نیازمند ۵۵۰ فروند هواپیما هستیم، در حالی که موجودی هواپیماهای کشور کمی بیش از ۲۰۰ فروند است.

 

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

2060998_136
+ساختمان+مسکن+شهر+تهران
همچنین بخوانید
آخرین اخبار