14 تیر 1403 - 19:32

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

افسار قطع برق سرکش در دست مجتمع مس سونگون

به گزارش پول نیوز، کمبود برق و ناتوانی دولت در ساخت نیروگاه برای تامین نیاز داخل به ویژه نیاز صنایع، به یکی از جدی ترین چالش های صنایع تبدیل شده است. اگرچه صنایع از خاموشی ها آسیب بسیاری می بینند، اما صنایع مادر همچون فولاد و مس بیشترین لطمه را دیده و می بینند. این صنایع بدلیل داشتن کوره های ذوب، با هر بار قطع برق، آسیبی جدی به خط تولیدشان وارد می شود این صنایع مانند دستگاهی نیست که با رفتن برق خاموش و با آمدن برق روشن شود، بلکه با انواع زیانها رو به رو هستند.

 

نجابت و لاپوشانی

 

از آنجا که صنایع مادر همچون فولاد و مس اعتقاد به ایران دارند و بدنبال حاشیه سازی برای دشمنان نیستند، از زیانهای ناشی از قطع برق با عنوان عدم النفع یاد می کنند، در حالی که این عنوان درست نیست و عنوان درست زیان ناشی از قطع برق آن هم در سطح گسترده است. به همین دلیل می توان از این ادبیات به عنوان نجابت صنایع یاد کرد و لاپوشانی واقعیت را برای حفظ آبرو دانست.

 

احداث نیروگاه شخصی

 

از آنجا که صنایع مادر هرچقدر انتظار کشیدند، نتیجه ای نداشت، خودشان دست بکار شدند و اقدام به ساخت نیروگاه با هزینه شخصی کردند. این رویکرد به اندازه ای جدی است که بیشتر صنایع بزرگ به ساخت نیروگاه روی آورده اند تا مجبور نباشند در فصول گرم سال که مصرف برق خانگی در اولویت قرار می گیرد، با خاموشی کارخانه رو به رو شوند، تمامی هزینه ها را تقبل کنند و دست روی دست بگذارند تا شاید برق کارخانه وصل شود.

 

نیروگاه برای مس سونگون

 

نیروگاه مس سونگون که از جایگاه ویژه ای در صنعت مس کشور برخوردار است، بی تفاوت نماند و در اولین اقدام جدی، دست به احداث نیروگاه برای رفع نیاز زد. در این رابطه مدیر مجتمع مس سونگون آذربایجان از آغاز احداث دو نیروگاه برق با ظرفیت تولید حدود 300 مگاوات خبر داد و گفت: این دو پروژه با هدف تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز مجتمع مس سونگون در حوزه انرژی طراحی شده و عملیات احداث آن‌ها بزودی آغاز خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید:

قدردانی مدیرعامل شرکت ملی مس از مدیر و همکاران مجتمع مس سونگون ورزقان

 

رفع نیاز با هم افزایی

 

اتفاق مبارکی که شاهد آن هستیم، هم افزایی بین دستگاههاست. یکی از چالشهایی که در گذشته شاهد بودیم، قرارداد ساخت نیروگاه با شرکتهای خارجی بود، اما خوشبختانه مپنا با قدرت تمام در این عرصه ورود کرد و اقدام به ساخت نیروگاه در داخل کردو عملکرد مپنا به اندازه ای قابل قبول بود که بیشتر صنایع دست  همکاری به سوی مپنا دراز کردند. نیروگاههای ساخت مپنا کیفیت قابل رقابت با مشابه خارجی دارد در حالی که از نظر  قیمت بسیار پایین تر از مشابه خارجی تمام می شود. هزینه حمل از خارج را ندارد، از ریسک بالایی در حمل و نقل برخوردار نیست و پس از اتمام تولید بسرعت بدست مصرف کننده می رسد، محمدجعفر عظمایی نیز با درک درست از تمامی این واقعیت ها، با اعلام اینکه قرارداد احداث نیروگاه 42 مگاواتی برای تامین نیازهای اضطراری مجتمع مس سونگون با شرکت مپنا با اعتباری معادل 35 میلیون دلار منعقد شده گفت: این پروژه در داخل سایت مجتمع مس سونگون کلنگ زنی می شود و برای احداث و تکمیل آن 16 ماه پیش بینی شده است.

بیشتر بخوانید:

 

مهربانی با خورشید به نفع طبیعت

 

چالش جدی نیروگاههای با سیکل ترکیبی، مشکلات تامین گاز و آلودگی هواست. این نیروگاه ها که می بایست نیاز شرکتهای خریدار را تامین کند، در عمل با چالش های بسیاری رو به رو هستند. از آنجا این نیروگاهها با گاز کار می کنند، در فصل سرد سال که تامین گرمای مصارف خانگی در اولویت قرار دارد، از گاز محروم می مانند و در نتیجه شرکتهایی که در تابستان با قطع برق رو به رو بودند، در زمستان نیز با قطع برق رو به رو می شوند زیرا گاز ندارند. اما چاره این کار، آمدن به سوی نیروگاههای خورشیدی است که هم کاهش الودگی را رقم می زند و هم از گرم شدن بیشتر زمین و آسیب به لایه اوزون و تبعات آن جلوگیری می شود. در این رابطه مدیر مجتمع مس سونگون آذربایجان از احداث پروژه نیروگاهی دیگری در شهرستان هریس خبر داد و گفت: فرایند اداری و دیوانی این پروژه، در قالب یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 250 مگاوات آغاز شده و بزودی مناقصه رسمی آن برای انتخاب پیمانکار منتشر خوهد شد.

 

ماندگاری با کمترین هزینه

 

اگرچه نیروگاه خورشیدی هزینه دلاری دارد و گران تمام شود، اما در دراز مدت به صرفه است. نیروگاه خورشیدی از لحظه فعال شدن، هزینه چندانی ندارد و لازم به خرید گاز و سرویس دوره ای نیروگاه نیست بلکه از لحظه فعال شدن، بدون دردسر برق تولید می کند بنابر این سرمایه گذاری اولیه توجیه دارد. دراین رابطه مدیرعامل مجتمع مس سونگون گفت: برای این پروژه 150 میلیون دلار تخصیص یافته و در فاز نخست تولید 100 مگاوات برق خورشیدی هدف گذاری شده است. عظمایی افزود: این پروژه زیرساختی مهم در زمینی به مساحت 150 هکتار به اجرا درآمده و یکی از بزرگترین پروژه های تولید برق خورشیدی در کشور خواهد شد.

 

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

4352336
1881824_810
همچنین بخوانید
آخرین اخبار

خرید بک لینک و رپورتاژ آگهی در پول نیوز

خدمات سئو

لیزر موهای زائد

لیفت نخ