13 تیر 1403 - 17:27

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

سرعت منطقه ویژه پارسیان بر ریل جذب سرمایه

به گزارش پول نیوز، منطقه آزاد و ویژه اقتصادی یکی از بخشهای تاثیرگذار اقتصادی است که مدیریت بر آنها در اختیار دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی قرار دارد. این مناطق با داشتن قوانین ویژه، از استقلال برخوردار هستند و از قوانین سرزمین اصلی تبعیت نمی کنند. بدلیل اهمیتی که این مناطق برای اقتصادی کشور دارد، افزایش تعداد آنها با قاطعیت در دستور کار قرار دارد که به همین دلیل مجلس بر افزایش آنها تاکید کرد. مصوبه مجلس حکایت از آن دارد که ۱۸ منطقه آزاد و ۷۹ منطقه ویژه اقتصادی مصوب داریم که ۴۸ مورد از آن فعال است.

 

نگاه متفاوت به پارسیان

 

نکته بسیار مهم این است که مدیریت برخی مناطق آزاد همچون منطقه ویژه اقتصادی لامرد و پارسیان به ایمیدرو سپرده شده تا مدیریت ویژه و متفاوت ناشی از نگاه تولید صنعت و معدن که بر ایمیدرو حاکم است، باعث شود این مناطق رشد سریعتر و چشمگیرتری داشته باشند. با این وجود از هنگامی که منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان در اختیار ایمیدرو قرار گرفت، با وجود اهمیتی که دارد، توسعه لازم را بدست نیاورد، تا آنکه مدیریت آن به سیدعلی اصغر علامه سپرده شد.

 

رونق با علامه

 

با روی کار آمدن علامه، فعالیت در تمامی عرصه ها با قوت ادامه یافت که مهمترین آنها، توسعه زیرساختها بود که باعث جذب بیشتر سرمایه گذار به این منطقه شد. البته ظرفیت های ویژه ای که در پارسیان وجود دارد، تاثیرگذاری بسیاری دارد، فقط کافی بود این ظرفیت ها به شکوفایی برسد. منطقه ویژه اقتصادی پارسیان با سه استان هرمزگان، بوشهر و فارس هم مرز است، دسترسی ایده الی به دریاهای آزاد دارد، با جاده های بین المللی دسترسی دارد، مرکز خوبی برای ترانزیت است، نزدیکی به منطقه عسلویه بر جذابیت پارسیان برای تولیدکنندگان پتروشیمی می افزاید، نزدیکی به دریا  فرصت خوبی برای صنایع آب بر همچون فولادسازی هاست و بسیاری ظرفیت های دیگری که پارسیان دارد و موارد یاد شده، بخشی از ظرفیت های پارسیان است.

 

جلسه برای رفع مشکلات

 

برای آنکه منطقه ویژه اقتصادی پارسیان با قدرت به حرکت خود ادامه دهد، لازم است موانع و مشکلات بررسی و سرمایه گذاری های بیشتری صورت پذیرد. به همین انگیزه، علی اصغر علامه مدیرعامل منطقه ویژه پارسیان جلسه ای با مدیران ایمیدرو برگزار کرد تا در خصوص بررسی ظرفیت ها، ارایه چالشها و مشکلات و رونق این منطقه تصمیمات سازنده ای گرفته شود.

 

بیشتر بخوانید:

رشد 4.8 درصدی جذب سرمایه گذاری در منطقه ویژه پارسیان طی سال ۱۴۰۲

جذب سرمایه در دستور

 

دستاورد این جلسه، تاکید بر جذب سرمایه بود به نوعی که قائم مقام ایمیدرو در این نشست بر تسهیل فرایند جذب سرمایه در منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان تاکید کرد و گفت: با تسهیل فرایند سرمایه گذاری، سرمایه گذاران بیشتری جذب منطقه اقتصادی پارسیان می شوند. نکته مهمی که محمد آقاجانلو در جلسه کنترل مدیریتی منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان تاکید کرد، استفاده از تمامی فرصتها و ظرفیت هاست و گفت: تسهیل شرایط جذب سرمایه به منطقه، بخشی از مشکلات مربوط به تامین مالی و پیشرفت طرح ها را برطرف می کند.وی با یادآوری تاکید رییس ایمیدرو به تامین آب منطقه ویژه پارسیان گفت: ارائه زیرساخت به سرمایه گذاران از جمله آب رسانی، یکی از حیاتی ترین برنامه های این سازمان است و کندی در روند اجرای طرح باید در مدتی معین جبران شود.

 

نسخه برای جذب سرمایه

 

با توجه به اینکه سیاستگذاری سال جاری با نامگذاری “جهش تولید با مشارکت مردم” بر محور استفاده از ظرفیت مردمی قرار گرفته، سمیه خلوصی معاون برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو در نشست با مدیرعامل منطقه ویژه پارسیان گفت: این منطقه برای پیشبرد اهداف عالی سازمان و وزارت صمت، باید نسخه مشخصی به منظور جذب سرمایه داشته باشد. عضو هیات عامل ایمیدرو افزود: منطقه پارسیان به عنوان یکی از مناطق زیرمجموعه سازمان، تاکنون برای جذب 15 میلیارد دلار سرمایه هدفگذاری کرده اما باید با توجه به شرایطی که در اختیار دارد، مسیر ورود سرمایه را بیش از پیش تسهیل کند. وی تصریح کرد: 6 میلیارد دلار از این میزان سرمایه، محقق شده است.

 

افزایش چشمگیر سرمایه گذار

 

در این نشست، مدیر عامل منطقه ویژه پارسیان با دست پر حاضر شده بود و با ارائه گزارش عملکرد منطقه و تغییرات ایجاد شده، به تاثیرگذاری مدیریت متعهد پرداخت. سیدعلی اصغر علامه با اشاره به اینکه تعداد سرمایه گذاران از 4 شرکت سال 96 به 26 شرکت در پایان سال 1402 رسید گفت: در حال حاضر 50 واحد تولیدی و 70 واحد خدماتی در منطقه مستقر هستند. نکته مهمی که در اظهارات علامه وجود داشت، افزایش اشتغالزایی آن هم در منطقه محروم هرمزگان است. که علامه ادامه داد: طی سه سال گذشته 3600 شغل در منطقه پارسیان ایجاد شده است.

 

 

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

5019845
 اشتغال
همچنین بخوانید
آخرین اخبار

خرید بک لینک و رپورتاژ آگهی در پول نیوز

خدمات سئو

لیزر موهای زائد

لیفت نخ