12 تیر 1403 - 17:13

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

وقوع سیلاب‌عامل انسانی دارد؟

استاد زیست شناسی دانشگاه تهران گفت: انبوه معادن شن و ماسه در جاده هراز مهر تاییدی روی خیانت نابخشودنی بشریت به طبیعت است.
حسین آخانی استاد زیست شناسی دانشگاه تهران  درباره عوامل خارجی وقوع سیلاب‌ها گفت: اگرچه در ایران با توجه به ناهنجاری‌های اقلیمی که جهان همواره دست به گریبان این تغییرات است؛ شاهد بارش‌های تابستانی بودیم اما در حال حاضر، شدت بیشتری از این بارش‌ها مهمان ناخوانده کشور ما شده‌اند.

به گزارش پول نیوز، وی با اشاره به عوامل داخلی ایجاد سیلاب‌ها ادامه داد: با توجه به این که بارندگی تحت تأثیر مقیاس‌هایی بزرگتر از عوامل داخلی است؛ سیلاب نیز به عنوان پدیده‌ای طبیعی از نیازهای طبیعت به شمار می‌آید. ساختار مناطق کوهستانی و دره‌ها شامل جلگه‌های حاصل خیز از جمله دستاوردهای سیلاب هستند. از همین رو ذات سیلاب نه تنها عامل فاجعه تلقی نمی‌شود بلکه مثل یخ زدگی و برف به عنوان عاملی طبیعی شمرده می‌شود.

استاد زیست دانشگاه تهران ریشه خسارت زایی‌های ناشی از سیل را دخالت‌های انسانی دانست و افزود: اگرچه سیلاب‌ها به تنهایی جنبه منفی ندارند اما خسارت‌های مادی و جانی ناشی از این پدیده طبیعی منشأ تمام بدبینی‌ها و نگرانی‌ها به این مسئله است.

آخانی با اشاره به کوه‌های البرز، سواد کوه، نوش بلده و جاده هراز تشریح کرد: همچنین عمده سیلاب‌های اخیر این مناطق که با خسارت‌های چشمگیری همراه بوده؛ ناشی از دخالت بیش از اندازه منابع انسانی در مسیر رودخانه‌ها است. انبوه معادن شن و ماسه در جاده هراز مهر تاییدی روی این خیانت بشریت به طبیعت است که کوه‌ها و رودخانه‌ها را به طور همزمان به دست نابودی سپرده است.

 

بیشتر بخوانید: هواشناسی 10 تیر

 

آخانی اعمال انسانی در کشور را عامل تخریب و خسارت این مناطق دانست و تصریح کرد: به طور یقین انتظار می‌رود در مقابل این معادن کنترل نشده علاوه بر باران‌های سیل آسا، سیل‌های آسیب‌زای زیادی نیز ایجاد شود.

منبع: برنا

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

1350279_788
4362442
همچنین بخوانید
آخرین اخبار

خرید بک لینک و رپورتاژ آگهی در پول نیوز

خدمات سئو

لیزر موهای زائد

لیفت نخ