12 تیر 1403 - 10:00

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

شفاف‌سازی دارایی‌های شرکت‌های دولتی موجب تسلط بر حکمرانی‌ها می‌شود.

رئیس مرکز امور شرکت‌های دولتی با تاکید بر اینکه شرکت‌های دولتی حق رقابت با شرکت‌های خصوصی را ندارند گفت: شفاف‌سازی دارایی‌های شرکت‌های دولتی موجب تسلط بر حکمرانی‌ها می‌شود.

به گزارش پول نیوز، شرکت‌های دولتی قبل از دولت شهید رئیسی به عنوان تاریکخانه دولت  شناخته می‌شد که هیچکس نسبت به آن آگاهی و اطلاعاتی نداشت اما دولت سیزدهم و شخص شهید رئیسی از ابتدای شروع به کارشان به دنبال انداختن نور افکن بر این تاریکخانه بودند.

محمد عنبری- رئیس مرکز امور شرکت‌های دولتی درباره نگاه شهید رئیسی به موضوع شفافیت شرکت های دولتی اظهار کرد: یکی از دیدگاه‌هایی که اوایل دوره سیزدهم در نهادهای حاکمیتی همچون مجلس شورای اسلامی، وزارتخانه‌ها و…وجود داشت، عدم آگاهی نسبت به دارایی‌ها در لایه‌های مختلف بود که موجب عدم تسلط در حکمرانی میشد.

وی با بیان اینکه به این ذهنیت از دولت در افکار عمومی، تاریکخانه گفته می‌شد ادامه داد: این ذهنیت به این دلیل بود که به‌طور مثال، اگر از وزیر اقتصاد وقت از تعداد شرکت‌های دولتی، تحت کنترل دولت و غیر دولتی دارد اطلاعی نداشت.

رئیس مرکز امور شرکت‌های دولتی ادامه داد: پس از گذشت سه سال در دولت سیزدهم این تاریکخانه ابتدا برای دولت شفاف شد و حالا امروزه یک درخت‌واره از تک به تک وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی و غیر دولتی وابسته به‌ آن‌ها وجود دارد و میزان دارایی‌ها، تعداد هیات مدیره‌ها و اینکه کدام وزیر آن‌ها را مشخص می‌کند شفاف است.

وی افزود: اوایل آغاز به فعالیت دولت سیزدهم، یک وزیر نمی‌دانست که یک شرکت متعلق به او است اما حالا به دلیل شفاف‌سازی از مسائل درخت‌واره‌ای از ۲۰۰۰ شرکت در کنترل احصا شده است و اسامی آن را به‌طور کامل می‌دانیم و اطلاعات به‌طور کامل وجود دارد. وزیر اقتصاد و دکتر خاندوزی نامه‌ای به شهید رئیسی نوشتند و ایشان دستور دادند که این مسئله را به‌صورت عمومی منتشر کنیم و به قانون نیز تبدیل شد و در این راستا نیز صورت‌های مالی، اسمی و شناسه‌های ۲۰۰۰ شرکت را افشای عمومی کردیم.

عنبری با تاکید بر اینکه هیچ یک از صورت‌مالی‌های افشا شده ساده نیستند گفت: ریزدارایی‌های شرکت، تمام تراکنش‌ها و تمام اتفاقات مالی که در شرکت افتاده و بازرس قانونی و حساب‌رس نظر داده، گزارش حساب‌رسی افشا شد و این اتفاق بزرگی بود. تاکنون در هیچ دولتی حتی پنج صورت مالی نیز افشا نشده بود اما امروز ما می‌رویم وارد کدال می‌شویم و اسم شرکت دولتی را وارد می‌کنیم و تاریخچه، صورت مالی، هر تخلفی که انجام شده باشد و کاهش و افزایش سودها در آن قابل رویت است.

بیشتربخوانید:

بورس کالا در جهت شفاف سازی قیمت ها حرکت می کند!

 

وی درباره تاثیرات مثبت این شفاف‌سازی در حکمرانی اظهار کرد: ما به شرکت‌های دولتی به عنوان کارکنان دولت نگاه می‌کنیم و هیچ تفاوتی میان کارمندان ستادی دولت با شرکت‌های دولتی به لحاظ ساختاری وجود ندارد. نکته مهم این است که وقتی ما بر دارایی‌های خود تسلط نداشته باشیم بر هیچ چیز تسلطی نداریم و اگر بتوانیم تسلط خود و حکمرانی خود را بر این شرکت‌ها حفظ کنیم و سوددهی آن را افزایش دهیم، به بودجه عمومی و بهره‌وری جامعه کمک می‌کنیم.

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

+جلیلی
cfzlipar9511
همچنین بخوانید
آخرین اخبار

خرید بک لینک و رپورتاژ آگهی در پول نیوز

خدمات سئو

لیزر موهای زائد

لیفت نخ