12 تیر 1403 - 17:07

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

قدرت نمایی پتروشیمی مارون در تالار شیشه ای

به گزارش پول نیوز، شرکتهایی که سهامشان را در بورس عرضه می کنند، از حساسیت بالایی برخوردار هستند. هر اتفاقی که در این شرکتها رخ بدهد، تاثیر مستقیم در سهام می گذارد و البته بازار سرمایه را مثبت یا منفی می کند. یکی از شرکتهایی که عملکرد درخشانی دارد و تاثیرات مفیدی بر بورس برجای گذاشته، شرکت پتروشیمی مارون است. این پتروشیمی در سال گذشته با چالش بزرگ حادثه کمپرسور واحد الفین رو به رو شد که نگرانی جدی سهامداران را بدنبال داشت، اما با درایت و مدیریت مناسب، نه تنها پتروشیمی مارون با زیان رو به رو نشد، بلکه رکوردشکنی و سودآوری قابل توجهی داشت که رضایتمندی سهامداران را سبب شد.

 

مجمع پرشور و تاثیرگذار

 

بر اساس قانون و بندهای اساسنامه، شرکتها باید مجمع عمومی سالانه را در موعد مقرر برگزار کنند و مدیران در این مجمع به سهامداران گزارش عملکرد بدهند. هرچقدر مجامع با تاخیر برگزار شود، به همان میزان نگرانی سهامداران را بدنبال دارد. اما پتروشیمی مارون با وجود چالشهایی که در طول سال شاهد بود، مجموع را به موقع برگزار کرد و مدیرعامل پتروشیمی مارون با اشاره به حادثه کمپرسور واحد الفین گفت: تعمیر کمپرسور واحد الفین همزمان با اورهال اساسی مجتمع انجام شد.

 

افزایش 42 درصدی تولید

 

امین امرایی با اشاره به اینکه با وجود توقف تولید در فروردین ۱۴۰۲ و تعمیرات اساسی در چندین واحد، شرکت در شهریور تولید را ۴۲ درصد افزایش داد گفت: در حالی کاهش ۲۵٫۵ درصدی تولید نسبت به میانگین سه سال گذشته را شاهد بودیم که در ۳۰ آذر ۱۴۰۲، رکورد تولید شکسته شد و با تولید ۴۰۴ هزار تن در آذر، نسبت به میانگین سه ساله مدت مشابه که ۳۷۴ هزار تن بود، افزایش قابل توجهی داشت .

 

افزایش سود عملیاتی

 

آنچه برای سهامداران اهمیت دارد و البته باعث نقش آفرینی در تالار بورس می شود، سودآوری شرکت است که مدیرعامل پتروشیمی مارون از افزایش ۸.۷ درصدی سود عملیاتی در ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: بر اساس آمارها، سود عملیاتی شرکت از ۷۸هزار و۲۱۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ به ۸۴هزار و ۹۷۸ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ رسید.

 

افزایش سود با مدیریت هزینه

 

اینکه یک بنگاه اقتصادی بر تولید خود بیفزاید تا سودآوری اش بالا برود، اهمیت بسیاری دارد، اما اینکه یک بنگاه اقتصادی با مدیریت هزینه ها افزایش چشمگیر سود را رقم بزند، گام بسیار مهمی است، گامی که پتروشیمی مارون با قاطعیت برداشته و امرایی در تشریح دلایل اصلی رشد سود گفت: در گام اول کاهش ۱۵ درصدی شدت مصرف حامل‌های انرژی، منجر به تقلیل هزینه‌های تولید شد و کاهش میزان محصولات Off-Gradeکیفیت تولید را بهبود بخشید. وی با تاکید بر اینکه افزایش نرخ تسعیر ارز و نرخ جهانی محصولات پلیمری در ماه‌های پایه، تأثیر مثبتی بر درآمدها داشت گفت: افزایش فروش صادراتی و داخلی نسبت به سال قبل نیز حجم فروش را افزایش داد. علاوه بر این، افزایش نرخ خوراک و یوتیلیتی و کاهش تولید به دلیل تعمیرات اساسی، هرچند که به ظاهر چالش‌برانگیز به نظر می‌رسند، اما با مدیریت هزینه‌ها و بهینه‌سازی فرآیندها، توانسته‌اند تأثیر مثبتی بر سودآوری شرکت داشته باشند.

 

بیشتر بخوانید:

تقسیم سود ۷۵۰ تومانی از سوی پتروشیمی مارون

 

خبر خوش برای سهامداران

 

در نهایت پایان مجمع سالانه شرکت پتروشیمی مارون فرا رسید و تقسیم سهام به رای سهامداران پتروشیمی مارون گذاشته شد که با توافق اکثریت سهامداران ۶ همت معادل ۸۴٫۵ سود انباشته بین سهامداران تقسیم شد و به ازای هر سهم ۷۵۰ تومان تعلق گرفت. این عدد بسیار قابل توجهی است و به جرات می توان ادعا کرد این سود برای هر سهم بسیار چشمگیر است. آنچه این مجمع و عملکرد مدیریت نشان می دهد، قیمت هر سهم پتروشیمی مارون تا زمان تنظیم گزارش به 136 هزار و 500 تومان رسید و ارزش سهام پتروشیمی مارون به اندازه ای بالا رفته که نسبت خریدار به فروشنده 17 به سه است. یعنی در برابر هر سه سهم پتروشیمی مارون که برای فروش عرضه می شود، 17 خریدار وجود دارد که می تواند پیام مهمی به فعالان بازار سرمایه باشد.

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

4362442
 سونگون2
همچنین بخوانید
آخرین اخبار

خرید بک لینک و رپورتاژ آگهی در پول نیوز

خدمات سئو

لیزر موهای زائد

لیفت نخ