12 تیر 1403 - 17:11

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

الگوسازی بانک توسعه تعاون در بانکداری اسلامی

به گزارش پول نیوز، نظام بانکی بین قوانین بین المللی و قوانین شرعی اسیر است. از یک سو بر شرعی بودن قوانین تاکید می شود و حکم بر این است که عقود اسلامی، مبنای فعالیت بانکها قرار گیرد، از سوی دیگر بانکها بر اساس قوانین بین المللی فعالیت می کنند. در این شرایط این سوال مطرح می شود که بانکها باید مطابق کدام قوانین فعالیت کنند و آیا  قوانین شرعی می تواند مبنای عملکرد بانکها قرار گیرد؟

 

لزوم تطبیق قوانین

 

برای آنکه به این آشفته بازار بانکی پایان داده شود، لازم است قوانین در کنار یکدیگر قرار گیرد و مشخص شود که می توان در بانکها به نوعی عمل کرد که قوانین اسلامی با قوانین بین المللی اجرایی شود؟ اینکه قانونگذار بدون در نظر گرفتن وضعیت نظام بانکی، حکم به اجرای قانون دهد، نه تنها کار ساز نیست، بلکه در بسیاری از موارد مشکل آفرین می شود، به همین دلیل لازم است قوانین شرعی با قوانین جاری و جهانی تطبیق داده شود تا آنچه اجرا می شود، مطابق قانونی باشد که بر اجرای آن تاکید می شود.

 

توسعه تعاون در مسیر اسلامی

 

با وجود آنکه بسیاری از بانکها اعتقاد دارند قوانین اسلامی قابلیت اجرایی ندارد و موازین شرعی در نظام بانکی پاسخگو نیست، مدیرعامل بانک توسعه تعاون خلاف این نظر را اعلام کرد. محمد شیخ‌حسینی که در پنجاه و چهارمین جلسه شورای معاونین سخن می گفت، بر رعایت تطبیق عملیات بانکی با موازین شرعی در بانک توسعه تعاون تاکید کرد. وی با تاکید بر اینکه اسلام دین پویایی و حرکت است گفت: در دانش مالی اسلامی و بانکداری اسلامی، راهکارها و فرآیندهای متنوعی وجود دارد، این دانش صرفا بر نفی ربا استوار نیست، بلکه با ارائه عقود متنوع و سیستم های کارآمد، شرایط را برای رشد، پیشرفت و فعالیت های سالم اقتصادی فراهم می آورد.

 

بانک مطابق با موازین شرعی

 

مدیرعامل بانک توسعه تعاون با تاکید بر اینکه تمامی عملیات بانک در تجهیز و تخصیص منابع و پرداخت تسهیلات مبتنی بر موازین فقهی و شرعی و طبق عقود اسلامی در جریان است گفت: عملیات بانکی و اعتباری مبتنی بر قواعد اسلامی به لحاظ نحوه درست مصرف، سود حاصل از تولید و بکارگیری عقود، نیازمند دقت ها و ملاحظاتی است که بانک توسعه تعاون توانسته در این زمینه ها به خوبی ورود کند.

 

بیشتر بخوانید:

نوآوری های فقهی بانک توسعه تعاون در تطبیق عملیات بانکی با موازین شرعی اثر مثبت دارد

 

توجه به اخلاق بانکداری

 

شیخ حسینی با تاکید بر اینکه بانکداری اسلامی صرفاً با حذف ربا محقق نمی شود گفت: لازمه یک نظام بانکی اسلامی، حرکت در مسیری است که مبانی اسلامی اقتصاد در آن لحاظ شده باشد. وی افزود: از شاخصه های بانکداری اسلامی علاوه بر حذف ربا، می توان به ویژگیهای خاص آن مانند انجام معاملات و قراردادها بر اساس عقود اسلامی، شفافیت و توجه به اخلاق بانکداری اشاره کرد.

 

ترویج نوآوری های فقهی

 

مدیرعامال بانک توسعه تعاون با تاکید بر اینکه بانک در برنامه ها و فرآیندها، اهتمام والایی برای تطبیق حداکثری موازین فقهی دارد گفت: بانک توسعه تعاون از لحاظ استقرار و حضور مشاور فقهی و ناظر شرعی در شبکه بانکی سرآمد بوده، به نوعی که حجت الاسلام صباغیان ناظر شرعی بانک از افراد خبره این حوزه است. وی با تاکید بر اینکه ارتباط بانک با شورای فقهی بانک مرکزی نیز در سطح مساعد و اثربخش است گفت: در میان همکاران بانک نیز استعدادهای مناسبی برای ترویج نوآوری های فقهی وجود دارند که تدوین سیاست های اعتباری با نگاهی جامع به مسائل فقهی از جمله دستاوردهای سالیانه بانک است.

 

پیشتاز در شبکه بانکی

 

شیخ حسینی با تاکید بر اینکه بانک توسعه تعاون در بکارگیری روش های نوین تامین مالی در سطح شبکه بانکی پیشتاز بوده است گفت: می دانیم که دانش مالی و بانکداری اسلامی نگاهی جامع به ارتباط بازار پولی و بانکی دارد، از این رو بانک نیز در توجه به ارتباط و تعامل میان بازار پول و سرمایه با تکیه بر نوآوری های فقهی فعال بوده است،

 

رونق تولید با فرایندهای اسلامی

 

مدیرعامل بانک توسعه تعاون با تاکید بر اینکه اعتقاد داریم با تکیه بر فرآیندهای مالی اسلامی، می توان علاوه بر رونق تولید، در مهار تورم نیز توفیقات خوبی حاصل کرد گفت: بررسی عقد قرارداد مرابحه با استفاده از ظرفیت کارشناسی و کمیته فقهی در بانک دنبال می شود و بانک توسعه تعاون در تبیین قواعد و مقررات شرعی و بانکی گام های موثری برداشته است.

 

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

4362442
 سونگون2
همچنین بخوانید
آخرین اخبار

خرید بک لینک و رپورتاژ آگهی در پول نیوز

خدمات سئو

لیزر موهای زائد

لیفت نخ