11 تیر 1403 - 17:35

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

خودنمایی دیپلماسی اقتصادی منطقه آزاد انزلی با ترانزیت دریایی ریلی

به گزارش پول نیوز، اقتصاد مولد که رونق اقتصادی را رقم می زند، به شرطی محقق می شود که تمامی ظرفیت های اقتصادی فعال شود. اینکه در یک یا چند بخش محدود، متمرکز شویم و ظرفیت های دیگر را نادیده بگیریم یا نسبت به آنها کم توجه باشیم، مصداق بارز فرصت سوزی است.

 

موقعیت جغرافیایی خاص

 

ایران در مناسب ترین موقعیت جغرافیایی قرار دارد. قرار گرفتن بین دو دریا در شمال و جنوب باعث می شود که خاک ایران به پل ارتباطی بین شرق و غرب آسیا تبدیل شود. نتیجه این موقعیت جغرافیایی، ایجاد بهترین فرصت برای ایران است تا هر کشوری که قصد دارد کالاهایش را منتقل کند، برای عبور از ایران، حق ترانزیت بپردازد.

 

ضرورت توسعه

 

اگر قرار است حق ترانزیت بگیریم، باید زیرساختهای لازم را داشته باشیم. ترانزیت به سه روش هوایی، زمینی و دریایی صورت می گیرد. ترانزیت هوایی بسیار هزینه بر است و برای صادر کنندگان مقرون به صرفه نیست. در حمل و نقل دریایی نیز که با قوت و قدرت پیش می رود، به نوعی که در جنوب اسکله های  فراوانی داریم که امکان پهلوگیری کشتی ها با ظرفیت های بسیار زیاد را فراهم می کند. در شمال نیز به همت منطقه آزاد انزلی، اسکله های تجاری با قابلیت مناسب ایجاد شده که ترانزیت دریایی را رونق داده است. در ترانزیت زمینی دو بخش ریلی و جاده ای وجود داد که در زمینه جاده ای بخوبی گسترش داشتیم و در زمینه ریلی نیز با تکمیل شدن آخرین حلقه، رینگ ریلی شمال به جنوب بتازگی کامل شده و ترانزیت ریلی فراهم است.

 

نخستین محموله ریلی

 

برای آنکه اهمیت تکمیل رینگ ریلی را درک کنیم، اتفاق جدیدی که رخ داده، می تواند تعیین کننده باشد به نوعی که مهدی کاظمیان، سخنگوی سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: بعد از شروع به کار رسمی طرح ملی اتصال مجتمع بندری کاسپین به خطوط ریل سراسری که با حضور سرپرست ریاست جمهوری صورت گرفت؛ نخستین محموله ترانزیتی از طریق منطقه آزاد انزلی انجام شد.

 

بار 60 هزار تنی

 

اهمیت حمل و نقل ریلی را زمانی درک می کنیم که حجم بار را بدانیم. کاظمیان بار ترانزیتی، ترانزیت شده از طریق منطقه آزاد انزلی را 60 هزار تن اوره اعلام کرد و گفت: در مرحله نخست 7 هزار تن از این محموله با تخلیه کشتی از مبدا ترکمنستان، توسط خط ریلی به مقصد ترکیه ارسال خواهد شد. شاید این عدد به ظاهر ساده باشد، اما در مقایسه با روشهای جایگزین، متوجه اهمیت موضوع می شویم. اگر قرار باشد این 7 هزار تن را با تریلی جابجا کنیم، با علم به اینکه هر تریلی می تواند 24 تن بار حمل کند، نزدیک به 300 تریلی برای جابجایی این میزان بار نیاز است که می تواند جاده های استان گیلان را به چالش بکشاند. جاده های گیلان بدلیل گردشگر پذیری، همواره با انبوهی از خودروهای سواری و اتوبوس رو به رو است و چنانچه خودروهای باری به این مسیر افزوده شود، جاده ها قفل خواهند شد. نکته دیگر آنکه بارگیری و ترخیص نیز به اندازه ای زمانبر است که باعث تاخیر در ارسال محموله می شود. اگر خطر سوانح جاده ای را نیز به آنها بیفزاییم و دیگر چالشها از قبیل سوختگیری آن هم با گازوییل یارانه ای را در نظر بگیریم، به عمق فاجعه و اهمیت حمل و نقل ریلی بهتر پی خواهیم برد.

 

بیشتر بخوانید:

منطقه آزاد انزلی بدنبال مال خود کردن ظرفیت های دریا

دیپلماسی ترانزیتی

 

نکته بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد، برقراری ارتباط به منظور فعال کردن سیستم ترانزیتی است که خوشبختانه بخوبی فعال شده که سخنگوی سازمان منطقه آزاد انزلی در این رابطه گفت: اقدام صورت گرفته برای ترانزیت این میزان اوره از ترکمنستان به ترکیه، بخشی از برنامه دیپلماسی ترانزیتی منطقه آزاد انزلی است. وی افزود: برنامه کاری از سوی دو معاونت اقتصادی و بندری منطقه آزاد انزلی در راستای اجرای اقدامات راهبری کشورمان در بهره برداری حداکثری از مزیت های ترانزیتی و توسعه مناسبات کشورمان با کشورهای همسایه در حال انجام است.

 

تکمیل حلقه ترانزیتی

 

برای جابجایی این محموله، حمل و نقل دریایی نیز فعال شده که در آن بخش نیز درآمدزایی قابل توجهی را رقم زده و می تواند آینده روشنی در بخش ترانزیت دریایی را فعال کند. مدیر روابط عمومی منطقه آزاد انزلی در این رابطه گفت: محموله فوق به صورت حمل و نقل دریایی در طول دریای کاسپین، با پهلوگیری در اسکه رو رو مجتمع بندری کاسپین و انتقال کالا از طریق خطوط ریلی به کشور ترکیه انجام شد تا شاهد ایجاد مسیرهای ترانزیتی جدید با محوریت منطقه آزاد انزلی مابین کشورهای منطقه باشیم.

 

سرعت در فعال کردن ظرفیت

 

جابجایی این میزان قابل توجه کالا که منجر به گردش مالی بسیاری خوبی برای کشورمان شده، زمانی اهمیت دارد که بدانیم تنها چهار روز پس از آنکه در 31 خرداد طرح ملی اتصال منطقه آزاد انزلی به خطوط ریلی سراسری افتتاح شده، این قرارداد انتقال اجرایی شده و جالب توجه اینکه اسکله “رو رو” در مجتمع بندری کاسپین نیز به صورت همزمان در مدار تخلیه و بارگیری کالا قرار گرفت تا زمینه تسریع و تسهیل در فرآیندهای نقل و انتقال کالا از طریق نخستین منطقه آزاد شمال کشور، فرآهم شود.

 

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

667377_355
339928
همچنین بخوانید
آخرین اخبار

خرید بک لینک و رپورتاژ آگهی در پول نیوز

خدمات سئو

لیزر موهای زائد

لیفت نخ