13 تیر 1403 - 19:32

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

گل گهر در مسیر دستیابی به انرژی سالم و پایدار

به گزارش پول نیوز،

از هنگامی که استقلال در دستور کار قرار گرفت، استکبار جهانی به اشکال گوناگون مانع تراشی کرد تا نتوانیم به استقلال دست یابیم. مهمترین ابزاری که علیه ایران بکار گرفته شد، تحریم بود. تحریم تمامی بخشهای اقتصادی را هدف گرفت تا نتوانیم به اهداف خود دست یابیم. اما رسیدن به خودکفایی در دستور کار قرار گرفت که تولید کلید واژه آن بود. رهبر انقلاب در تمامی سالها به ویژه سالهایی که تحریم با قوت در دستور کار قرار دارد، نامگذاری سالها با محوریت تولید را در دستور کار قرار دادند و همواره این روند را توسعه دادند تا سال 1403 را در قالب جهش تولید نامگذاری کردند تا تحولی بزرگ رقم بخورد.

 

گزینه های تولید

 

تولید به همین سادگی ها رقم نمی خورد، بلکه هزاران گرینه باید کنار یکدیگر قرار گیرد تا تولید صورت پذیرد و برای آنکه جهش اتفاق بیفتد، باید عزم ملی را به آن افزود.یکی از چالشهایی که بحران ایجاد می کند، کاستی های ناشی از ضعف مدیریت، کمبودها و شرایط ویژه است و این واقعیت زمانی آزار دهنده می شود که در صنایع و بخشهای کاربردی و تاثیرگذار رخ دهد.

 

اهمیت صنایع فولاد

 

مهمترین بخشی که در صنعت خودنمایی می کند، صنایع مرتبط با فولاد است. به جرات می توان ادعا کر د که هیچ بخشی بدون تاثیرپذیری از فولاد وجود ندارد. تمامی بخشهای تولید یا به صورت مستقیم به فولاد نیاز دارند یا ماشین آلات و مواد اولیه ای مصرف می کنند که متاثر از فولاد است.

 

ارتباط فولاد با برق

 

صنعت فولاد به بخشهای بسیاری وابسته است اما ارتباط مستقیمی با برق دارد و اگر تمام گزینه های تولید را کنار یکدیگر قرار دهیم، قطع برق می تواند صنعت فولاد را زمینگیر کند. متاسفانه در تمامی سالهای گذشته قطع برق نه تنها تولید را زمینگیر کرده، بلکه زیانهای جدی به این صنعت وارد آورده است. هربار قطع برق می تواند چالشهای جدی به بخشهایی از خط تولید وارد کند که اصلاح هر کدام، نیازمند اعتبارات سنگین است. به همین دلیل صنایع دست بکار شده و برای تامین نیاز برق خود، نیروگاه اختصاصی ساخته اند تا این نیاز را به صورت انحصاری تامین کنند. اما ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی افتادن از چاله به چاه است، زیرا در زمستان نیز کمبود گاز باعث می شود نیروگاهها کار نکنند.

 

بیشتر بخوانید:

سال پر رکورد گل گهر

تامین برق از خورشید

 

یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین صنایع معدنی و فولادی کشور، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر است که این شرکت بزرگ معدنی فولادی نیز سالهاست از قطع برق رنج می برد. به همین دلیل گل گهر با اجرای پروژه نیروگاه خورشیدی که فاز اول آن به بهره برداری رسیده، به عنوان پیشرو در بهره برداری از انرژی تجدید پذیر در بین صنایع بزرگ بوده است. یکی از ارکان استراتژی گل گهر برای 1410، توسعه زیرساخت های انرژی است که می تواند ورود جدی این مجموعه به انرژی های تجدید پذیر را به همراه داشته باشد.

 

فاز اول در اسفند

 

از آنجا که انرژی سالم و بدون وابستگی در دستور کار گل گهر قرار داشته، فاز نخست نیروگاه خورشیدی 40 مگاواتی شرکت معدنی و صنعتی گل ‌گهر سیرجان در 26 اسفند 1402 در شهرستان سیرجان استان کرمان با استفاده از مدل سرمایه‌گذاری تامین برق پایدار صنایع(خود تامین) به شبکه سراسری برق متصل شد. این نیروگاه اولین ظرفیت به بهره ‌برداری رسیده از نیروگاه‌های احداث شده توسط صنایع بزرگ کشور است که با به بهره‌ برداری رسیدن آن، اولین گام‌ بلند در راستای احداث حداقل 3000 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تا پایان ۱۴۰۴ توسط صنایع بزرگ انرژی بر برداشته شد. درواقع گل گهر را باید پیشتاز صنایع در بهره برداری از ظرفیت های خورشیدی کشور در راستای تامین انرژی مورد نیاز دانست.

 

توسعه پایدار

 

بهره برداری از فاز های دیگر این مجموعه باعث می شود تا گل گهر به میزان 40  مگاوات از نیاز برقی خود را از طریق انرژی های تجدید پذیر تامین کند، موضوعی که در بحث محیط زیست نیز بسیار حائز اهمیت است و این موضوع می تواند یکی از حلقه های موثر در دستیابی به توسعه پایدار درمجموعه ای باشد که امروز اصلی ترین شرکت در بحث تامین مواد اولیه زنجیره ارزش فولاد است. با اجرای چنین پروژه هایی از سوی شرکت گل گهر، تاثیر گذاری قطعی برق در برنامه های این مجموعه منتفی خواهد شد. از سویی دیگر بهره برداری از آن حاکی از آن است که  گل گهر مدیریتی استراتژیک در بحث تامین نیازها به ویژه نیازهای انرژی را در پیش گرفته است. از سویی دیگر وتوانمندی در اجرای اولین پروژه می تواند سرعت اجرای پروژه های بعدی در این زمینه را افزایش داده و باعث شود تا میزان ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر در گل گهر افزایش پیدا کند. در ادامه نیز بهره برداری کامل از این پروژه باعث می شود تا با تامین نیاز برقی، گل گهر اهداف فولادی خود را با آسودگی خاطر در زمینه تامین انرژی پیش برده و نگرانی ای در زمینه کمبود برق نداشته باشد.

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

1557728
2586096
همچنین بخوانید
آخرین اخبار

خرید بک لینک و رپورتاژ آگهی در پول نیوز

خدمات سئو

لیزر موهای زائد

لیفت نخ