8 تیر 1403 - 10:37

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

درخشش پسته ماکو بر قله بازارهای صادراتی جهان

به گزارش پول نیوز، ایران از تنوع محصول بسیاری در عرصه های گوناگون کشاورزی برخوردار است، اما در زمینه تولید برخی مصولات، جایگاه و رتبه ویژه ای در جهان دارد. زعفران و پسته دو محصول کلیدی هستند که نام ایران به واسطه آنها در سطح جهان می درخشد. اما واقعیت اینجاست که دیگر کشورهای جهان منتظر نمی مانند و با تولید محصولاتی که مختص ایران است، سعی می کنند جای ایران را بگیرند، همانگونه که اکنون انواع محصولات ایران را تولید و به نام ایرانی در جهان عرضه می کنند.

 

پسته ایران در صدر جهان

 

برای آنکه بدانیم کشاورزی به ویژه پسته چقدر اهمیت دارد، کافی است بدانیم فقط در سال 1400 حدود 135 هزار تن پسته به 75 کشور دنیا صادر شد. ایران با صادرات 586 میلیون دلار پسته، در رتبه دوم پس از آمریکا با 1.56 میلیارد دلار قرار دارد. این صادرات پسته 80 درصد  کل محصول تولیدی ایران است و 20 درصد باقی مانده نیز برای تامین تقاضای داخلی به میزان 35 تا 45 هزار تن است.

 

سود در کنار ارزآوری

 

بی شک مهمترین مزیت صادرات پسته، سود و ارز‌آوری قابل‌توجه آن برای کشور است و به‌دلیل کیفیت انواع پسته تولید داخل، متقاضیان فراوانی برای این محصول در دنیا وجود دارد؛ بنابراین به‌راحتی می‌توان به‌جای کسب سود از طریق واردات کالا از چین، درآمد‌زایی از طریق تجارت پسته را آغاز کرد و برای کشور ارز‌آوری انجام داد. امروزه حدود 4 نوع پسته صادراتی در ایران تولید می‌شود که همگی ارزش بالایی دارند؛ البته ممکن است یک کشور فقط متقاضی نوع خاصی از پسته باشد.

 

بهترین کشور برای صادرات

 

صادرات پسته ایران به بسیاری از کشورهای اروپا، آسیا و حتی بعضی از کشورهای آمریکا رواج دارد. رتبه‌های اول تا سوم واردات پسته از ایران به ترتیب به کشورهای آلمان، عراق و قزاقستان اختصاص دارد. کشورهای عربی حاشیه خلیج همیشه فارس مانند امارات و کویت و همچنین هند، روسیه و اسپانیا نیز متقاضی خرید پسته صادراتی ایران هستند. از سوی دیگر بخش قابل‌توجهی از پسته تولیدی ایران به دبی ارسال می‌شود و در‌واقع این شهر مدرن خاورمیانه، بهترین و مرغوب‌ترین پسته ایران را خریداری می‌کند.

 

بیشتر بخوانید:

مشکلات پسته ایران

 

از آنجا که پسته بسیار بیشتر از نیاز داخل تولید می شود، باید اضافه آن صادر شود، اما برای صادرات باید به نیاز جهانی توجه داشته باشیم. با وجود اینکه ایران رتبه دوم صادرات پسته را به خود اختصاص داده، تجارت پسته با مشکلات متعددی مواجه است که کهن‌سالی باغ‌های پسته ایران، قوانین و مقررات سخت‌گیرانه در حوزه صادرات پسته، آفت‌های غیراستاندارد کشاورزی و باغ‌داری، کمبود منابع آبی برای آب‌یاری، نوسان نرخ دلار و روش‌های سنتی تجارت از مشکلات پیش‌روی پسته ایران است که می‌تواند جایگاه ایران در رتبه دوم صادرات پسته دنیا را تهدید کند.

 

ماکو بدنبال رفع مشکلات

 

هنگامی که بحث مشکلات مطرح می شود، اولین سوال است که مسوول رفع این مشکلات چه دستگاهی است. اگر بپذیریم که رفع مشکلات یک مسوولیت ملی است، باید بپذیریم که هر نفر در هر گوشه از جهان مسوولیت رفع این مشکلات را بر عهده دارد که در مورد تولید پسته، منطقه آزاد ماکو  پرچمدار شده است. از آنجا که کهنسالی درختهای پسته یکی از جدی ترین چالشهای حال حاضر است، منطقه آزاد ماکو احداث بزرگترین باغ پسته یکپارچه و هوشمند را در دستور کار قرار داد که پس از راه اندازی فاز اول، فاز دوم بزرگترین باغ پسته هوشمند با حضور استاندار آذربایجان‌غربی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو و مسوولان استان در منطقه آزاد ماکو راه اندازی شد.

 

توجه به کمبود آب

 

از آنجا که کشور ما در منطقه خشک  قرار دارد و از کمبود آب رنج می بریم، حسین گروسی با تاکید بر اینکه فاز دوم بزرگترین باغ مدرن یکپارچه پسته با استفاده از آبیاری هوشمند و مکانیزه به بهره برداری رسید افزود: هدف منطقه آزاد ماکو فراهم آوردن زمینه فعالیت شرکت های حوزه کشاورزی به منظور استفاده از حق آبه ایران از  رودخانه مرزی ارس بوده و فعالان این حوزه به سمت کاشت درختان مثمر و کم آب بر سوق داده می شوند. نکته بسیار مهمی که گروسی بر آن تاکید کرد، توجه به ایجاد صنایع کشاورزی برای احیای حق آب از رودخانه ارس است. البته توجه به کاشت درختان پربار و کم آب بر نیز از مزیت های این باغ هوشمند است که از سوی مدیریت منطقه آزاد ماکو در نظر گرفته شده است.

 

ایجاد صنایع مرتبط

 

اگر محدود به ایجاد این باغ هوشمند توجه کنیم، شاید احداث آن زیاد مهم به نظر نیاید، اما سخنان استاندار آذربایجان غربی حکایت از آن دارد که نگاهی متفاوت به احداث این باغ هوشمند وجود دارد زیرا محمد صادق معتمدیان گفت:‌ بعد از افتتاح اولین و بزرگترین باغ پسته هوشمند کشور در منطقه آزاد ماکو، راه اندازی صنایع فراوری اعم از سورتینگ و بسته بندی این محصول با هدف مصرف داخلی و صادرات پیگیری می شود. وی افزود: آموزش مردم به عنوان بهره برداران اصلی این بخش در قالب اقدامات ترویجی و تعاونی های بومی و محلی اقدامی است که لازم است ساماندهی و با جدیت دنبال شود و از این الگو استفاده و نقش راهبردی را در این زمینه ایفا کنند. استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: این باغ هوشمند فرصت بسیار مهمی برای مردم منطقه است تا ضمن کاهش مصرف آب به ارزش افزوده بالا نیز دست یابند.

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

443291
170357520
همچنین بخوانید
آخرین اخبار

خرید بک لینک و رپورتاژ آگهی در پول نیوز

خدمات سئو

لیزر موهای زائد

لیفت نخ