8 تیر 1403 - 10:37

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

رسیدن به امنیت با تبدیل طلا به گواهی سپرده در بانک سامان

اقتصاد بشدت آشفته ای داریم. هیچ ثباتی در بازار وجود ندارد. ارزش پول ملی(ریال) که تعیین کننده ثبات اقتصادی و ملاکی برای  برنامه ریزی فعالیت های آینده محسوب می شود، بدون هیچ حساب و کتابی سقوط می کند و به تبع آن، بخش قابل توجهی از مردم که به مدیریت اقتصادی کشور اعتماد و نقدینگی خود را سپرده گذاری کرده اند، چشم باز می کنند و می بینند یک باره به پایین ترین درجات سقوط کرده اند.

به گزارش پول نیوز، اگر در سال 1375 قیمت دلار 69 ریال بوده، مربوط به سالها قبل است که سپری شده اما اینکه دلار از 67 هزار تومان عبور می کند و اکنون در مرز 60 هزار تومان قرار دارد، حرف دیگری است. البته اگر قرار بود فقط دلار بالا برود و ریال بی ارزش شود، نگرانی نداشتیم، ولی مشکل از اینجا جدی می شود که دلار بر قیمت تمامی کالاها و خدمات اثر می گذارد و این اثر بیش از آنکه تحول آفرین باشد، مخرب است، وضعیتی که از آن با عنوان چسبندگی یاد می شود.

بالا رفتن قیمت طلا

 

یکی از تحولاتی که در سالهای گذشته بحران آفرین شد، بالا رفتن قیمت سکه طلا بود. برای آنکه اثرات مخرب بالا رفتن قیت طلا را درک کنیم، کافی است بدانیم در سال 1357 قیمت سکه طلا 420 تومان بود در حالی که حداقل دستمزد کارگر ساده 630 تومان بود که یک کارگر ساده حداقل بگیر می توانست با دو ماه دستمزدش بیش از 3 سکه طلا بخرد. البته امروز یک کارگر ساده با چهار ماه دستمزدش نمی تواند حتی یک سکه طلا خریداری کند، عددی که عمق فاجعه را می رساند.

 

بی اعتمادی به تیم اقتصادی

 

این اعداد و ارقام باعث بی اعتمادی مردم به تیم اقتصادی دولت شده و به همین دلیل مردم سعی می کنند به سرعت از ریال فاصله بگیرند و پولشان را به اشکال دیگر از جمله طلا ذخیره کنند. طلا دو رویکرد تزیینی و سرمایه گذاری دارد، به همین دلیل شاهد هستیم که مردم طلا را به اشکال گوناگون انگشتر، دستبند، گوشواره، النگو، گردنبند و دیگر اشکال با خود حمل کنند.

 

خطر بالارفتن قیمت

 

اما رشد قیمت طلا، خطرات خاص خودش را نیز به همراه داشت که بدترین آنها افزایش سرقت بود. کسانی که طلای تزیینی به خود می آویزند، در خطرات جدی حتی تهدید جانی هستند به نوعی که بارها شاهد بوده ایم سارقان برای سرقت طلاهای تزیینی، جان مردم را گرفته اند. نگهداری طلا در خانه نیز خطرات کمتری ندارد و فرصت خوبی برای سارقان است.

 

نگهداری با روش مناسب

 

این خطرها و مشکلات باعث شد تا مردم بدنبال نگهداری طلا به روشهای مناسب تری باشند که البته چاره اندیشی با روش گواهی سپرده طلا مطرح شد. یکی از ابزارهایی که در سال‌های اخیر به‌منظور افزایش امنیت و رفاه حال سرمایه‌گذاران و شفافیت و کشف قیمت رسمی سکه ایجاد شده، گواهی سپرده سکه طلاست که در قالب گواهی سپرده کالا تعریف شد. گواهی سپرده کالایی، اوراق بهاداری است که نشان‌دهنده مالکیت دارنده اوراق بر مقدار مشخصی از یک کالای خاص است و پشتوانه آن نیز قبض انباری است که توسط انبارهای مورد تأیید شرکت بورس کالای ایران صادر می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان

 

مزایای گواهی سپرده

 

اینکه مردم طلا را به هر شکل خواه تزیینی یا سکه جابجا کنند، مشکلات خاص خودش را دارد. تصور اینکه فردی به مرور زمان، موفق شده سالیانه مقداری پول پس انداز کند و ترجیح داده این پس انداز را به طلا تبدیل کند، اقدامی هوشمندانه است، اما تصور اینکه تعداد قابل توجهی سکه یا مقدار زیادی طلا را بخواهد در بازار بفروشد تا خرید دیگری همچون خودرو یا خانه را انجام دهد، مساله دیگری است. وقتی قرار باشد طلا به صورت گواهی سپرده باشد، امتیازهای بسیاری دارد. معاملات این گواهی‌ها با سرعت و سهولت خوبی انجام می شود و از نقدشوندگی و شفافیت مناسبی برخوردار هستند. می توان گواهی های سپرده بسیاری را بسادگی جابجا کرد و حتی می تواند مانند پول بین خریدار و فروشنده دست بدست شود، بدون آنکه نیاز به ارایه دلیل برای جابجایی این میزان از نقدینگی باشد.

 

روش و ملاک گواهی سپرده

 

اطلاعات اولیه ارزش هر برگه گواهی سپرده طلا معادل ۰.۰۱ قیمت یک سکه طلا است. به‌عنوان‌مثال برای خرید یک سکه کامل تمام بهارآزادی باید ۱۰۰ گواهی سپرده و به‌منظور خرید 3 سکه تمام بهارآزادی، باید 300 گواهی سپرده خریداری شود؛ لذا همان‌طور که در سفارش‌های خریدوفروش این گواهی‌ها مشاهده می‌شود، حجم سفارش‌ها کمتر از 100 واحد نبوده و کلیه سفارش‌ها مضربی از 100 هستند.

 

اعتماد آفرینی بانک سامان

 

اگر فردی به این مهم دست یافت که گواهی سپرده طلا خریداری کند، باید راهکارهای آن را نیز بداند. بانک سامان برای تمامی کسانی که به این بانک اعتماد کرده اند، خرید گواهی سپرده کالای طلا را تعریف کرده و نماد معاملاتی گواهي سپرده کالايی تمام سكه طرح جديد خزانه بانک سامان با نماد (سكه0412پ03) از طریق سایت مدیریت فناوری بورس تهران به آدرس (tsetmc.com) و بخش گواهی سپرده کالایی شرکت بورس کالای ایران به آدرس cdn.ime.co.ir قابل‌دسترسی است.

 

بدون نیاز به افتتاح حساب

 

بانک سامان برای قدرشناسی از افرادی که به بانک سامان اعتماد کرده اند، بخش خدمات نگهداری سکه را تعریف کرده که مشتریان می توانند برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در خصوص ضوابط ارائه این خدمت از سوی خزانه بانک سامان، به این آدرس مراجعه کنند. البته بانک سامان بدلیل حضور جدی در بازار سرمایه، اعلام کرده انجام معاملات سکه در بورس کالا بدون نیاز به نقل و انتقال فیزیکی سکه است و مهمتر آنکه برای استفاده از این خدمت، الزام به افتتاح حساب در بانک سامان نیست.

 

اطلاعات مهم

 

بانک سامان اعلام کرده گواهی سکه در روز بعد از پذیرش سکه از تحویل‌دهنده قابلیت صدور دارد و پس از صدور گواهی، تحویل‌دهنده می‌تواند نسبت به فروش سکه در کارگزاری اقدام کند. بانک سامان محدوده زمانی پذیرش سکه و تحویل سکه را شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9:30 تا 12:30 اعلام کرده و افزودده است که دارنده گواهی سپرده سکه می‌بایست از زمان خرید گواهی تا زمان دریافت سکه‌ها از بانک نسبت به پرداخت کارمزد نگهداری طی دوره اقدام کند. البته خدمات انبارداری سکه صرفاً برای سکه‌های تصویر امام ضرب سال 1386 ارائه می‌شود.

 

شرایط گواهی سپرده

 

نظام بانکی بدلیل گستردگی، بازار رقابت بزرگی دارد که هر بانک بنابر توانایی خود، خدمات متفاوتی ارایه می کند که بانک سامان نیز با درایت به این مهم، اعلام کرده تمامی مشتریان (حقیقی) که کد بورسی مطابق با قوانین سازمان بورس اوراق بهادار دارند، می‌توانند نسبت به دریافت خدمت گواهی سپرده طلا اقدام کنند. سامان در خصوص درگاه دریافت محصول اعلام کرده مشتری با مراجعه به شعبه جام جم، می تواند سکه خود را تحویل و گواهی را دریافت کند و برای آنکه مشتری به سرعت بتواند عملیات بانکی را انجام دهد، اعلام کرده برای هماهنگی و اخذ نوبت به منظور دریافت خدمات انبارداری سکه با شماره تلفن به  26211185-021 تماس گرفته شود. بنابر این مشتری می داند چه ساعت و چگونه به بانک مراجعه کند تا در سریعترین زمان ممکن، عملیات مورد نظر را انجام دهد.

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

443291
170357520
همچنین بخوانید
آخرین اخبار

خرید بک لینک و رپورتاژ آگهی در پول نیوز

خدمات سئو

لیزر موهای زائد

لیفت نخ