8 تیر 1403 - 0:21

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

همگرایی برای تامین پایدار خوراک پتروشیمی ها با قیمت گذاری مناسب

معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، گفت: اولویت راهبردی صنعت پتروشیمی تامین نیاز داخل است و بعد صادرات، انتظار داریم خوراک مورد نیاز صنعت پتروشیمی نیز از سوی بخش بالادست با اولویت رفع نیاز داخلی تامین و سپس صادر شود و این امر نیازمند همگرایی و همکاری برای تامین پایدار خوراک پتروشیمی ها با قیمت گذاری مناسب است.

به گزارش پول نیوز، به نقل از نیپنا، مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در نشست هم اندیشی نخبگانی و خبرگانی چالش های قیمت گذاری انواع خوراک در صنعت پتروشیمی، اظهار کرد: باید در مسیر رشد و توسعه صنعت پتروشیمی از تمام ظرفیت های موجود برای تحقق جهش تولید استفاده کرد.

 

وی با بیان این که عملیات اجرایی حدود 130 طرح پتروشیمی به ارزش حدود 100 میلیارد دلار آغاز شده است، گفت: از این تعداد طرح، پیشرفت فیزیکی حدود 70 طرح مطلوب است ولی همواره باید برای رفع موانع توسعه و شتاب بخشی اجرای طرح های پتروشیمی در تلاش باشیم.

 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: در مسیر تکمیل زنجیره ارزش هاب های عسلویه، ماهشهر، منطقه انرژی بر پارسیان و در پس کرانه آن منطقه لامرد و همچنین مناطق دیر، کنگان و سیراف آماده جذب سرمایه گذاری های جدید هستند و بر اساس تدابیر ویژه سرمایه گذاران از حمایت ها و مشوق های قانونی بهره مند می شوند.

 

وی با گرامیداشت و یاد و خاطره شهید جمهور، ابراهیم رئیسی و سایر شهدای دولت، تصریح کرد: صنعت پتروشیمی کشور مصمم تر از گذشته در راستای استحکام و قوام پایه های عمیق جمهوری اسلامی ایران با توجه به اصول و آرمان های انقلاب اسلامی، به مسیر رشد و پیشرفت خود ادامه می دهد.

 

معاون وزیر نفت درباره چالش های قیمت گذاری خوراک در صنعت پتروشیمی، اظهار کرد: مصرف داخلی فزاینده، عدم تمرکز راهبردی، فقدان یک حکمرانی جامع برای تخصیص و توزیع خوراک از سوی شورای عالی انرژی و وزارت نفت و همچنین ناترازی انرژی برخی از مسائل و چالش های موجود است که باید با همگرایی و همکاری برای تامین پایدار خوراک پتروشیمی ها با قیمت گذاری مناسب تلاش کرد.

 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: بالا بودن قیمت گاز طبیعی در کشور نسبت به کشورهای منطقه، کاهش خوراک و یا افت کیفیت آن در طول زمان از جمله چالش های صنعت پتروشیمی کشور است.

 

ایجاد کارگروه تخصصی فرمول قیمت گذاری خوراک

شاهمیرزایی خاطر نشان کرد: پیشنهاد می شود با افزودن میانگین قیمت گاز صنایع داخلی کشورهای همسایه به عنوان یکی از عوامل قیمت گذاری، در نرخ گذاری ها بازنگری انجام شود و همچنین می توان با ایجاد کارگروهی تخصصی فرمول قیمت گذاری خوراک را در مقاطع زمانی مشخص و بر اساس شرایط به روزآوری کرد.

 

وی ادامه داد: مدیریت مصرف انرژی و استفاده بهینه از منابع موجود سبب خواهد شد تا بخشی از ناترازی موجود رفع شده و خوراک بیشتری در اختیار صنعت قرار بگیرد و برای تحقق این امر همکاری هلدینگ های پتروشیمی بسیار مهم است.

 

شاهمیرزایی با بیان این که باید از خام فروشی فاصله گرفته و به سوی تولید محصولات نهایی و دارای ارزش افزوده بیشتر حرکت کنیم، گفت: کاهش خام فروشی همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است و باید تکمیل زنجیره ارزش را به عنوان یک راهبرد مورد توجه قرار دهیم.

 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: باید تحول ساختاری جدید را هدف گذاری کنیم و راهبری و تنظیم گری را در تمام ابعاد با استفاده از تجربه های موجود محقق کنیم.

 

وی با اشاره به این که استفاده از انرژی های نو و تجدید پذیر می تواند منجر به تحول در تامین انرژی مورد نیاز در صنعت پتروشیمی شود، گفت: استفاده از روش ها و فناوری های نوین در تمام زمینه ها می تواند منجر به توسعه متوازن شود.

 

شاهمیرزایی ادامه داد: جمع آوری گازهای مشعل با همکاری تمام ذی نفعان در حال انجام است و بر همین اساس خوراک مجتمع های پتروشیمی نیز افزایش خواهد یافت و در این مسیر گازهای همراه در شرق و غرب کارون در حال جمع آوری است و NGL های 3200 و 3100 و همچنین پالایشگاه گاز بید بلند خلیج فارس روند تامین خوراک پتروشیمی ها را بهبود خواهند بخشید.

 

وی بیان کرد: تمام فلرهای موجود با همکاری هلدینگ ها و شرکت های پتروشیمی بزودی خاموش می شوند و در صنعت پتروشیمی نیز فلرها تا پایان سال 1405 خاموش خواهند شد و این گام بزرگی در راستای صیانت از محیط زیست و نیز افرایش تولید خواهد بود.

 

تسهیل مسیر زنجیره ارزش با ایجاد پارک های شیمیایی

معاون وزیر نفت ادامه داد: اولویت راهبردی صنعت پتروشیمی تامین نیاز داخل است و بعد صادرات، انتظار داریم خوراک مورد نیاز صنعت پتروشیمی نیز از سوی بخش بالادست با اولویت رفع نیاز داخلی تامین و سپس صادر شود.

 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر لزوم استفاده از فناوری های نوین اظهار کرد: خوشبختانه صنعت پتروشیمی از تمام توان خود برای داخلی سازی و بومی کردن نیازهای صنعت با استفاده از فناوری های نوین استفاده کرده است و بر همین اساس نیازهای صنعت به دانش فنی و کاتالیست از سوی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و دیگر شرکت ها تامین می شود.

 

شاهمیرزایی با بیان اینکه، شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی از نظر فروش دانش فنی در سال گذشته میلادی رتبه نخست را کسب کرد، ادامه داد: هفته گذشته قرارداد داخلی سازی کاتالیست های باقی مانده از سوی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با مراکز دانشگاهی امضا شد و تا پایان سال این کاتالیست ها در مقیاس آزمایشگاهی به تولید می رسند.

 

وی افزود: عرضه اعتباری 80 همت محصول از سوی پتروشیمی ها در سال گذشته منجر به تحول در صنایع پایین دستی پتروشیمی شد و شرکت ها نیازهای خود را با سهولت بیشتری تامین کردند.

 

شاهمیرزایی با بیان این که ایجاد پارک های شیمیایی می تواند مسیر تکمیل زنجیره را تسهیل کند، گفت: ساخت و ایجاد بیش از 10 پارک تخصصی با هدف توسعه متوازن صنعت از سوی هلدینگ های پتروشیمی در دست اجراست.

 

هم اندیشی نخبگانی و خبرگانی بررسی چالش‌های قیمت گذاری انواع خوراک در صنعت پتروشیمی دیروز (پنجشنبه 31 خردادماه) به همت دانشگاه امام صادق برگزار شد.

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

11
4
همچنین بخوانید
آخرین اخبار

خرید بک لینک و رپورتاژ آگهی در پول نیوز

خدمات سئو

لیزر موهای زائد

لیفت نخ