12 تیر 1403 - 9:32

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

با سرمایه گذاری 300 میلیاردی منطقه آزاد انزلی رقم خورد؛

حرکت بر ریل از دریای جنوب تا کاسپین

بزرگترین چالشی که سالهاست مشکل آفرین شده، نگاه شخصی و منطقه ای در مدیریت کلان است. بارها شاهد بودیم که با اصرار زیاد و بدلیل ارتباطات یا قدرتی که بوده، منافع ملی قربانی منافع منطقه ای شده است. ساختن فرودگاه در منطقه ای که در هفته بیش از یک پرواز ندارد در کنار محرومیت منطقه ای پر رفت و آمد، ساختن بیمارستان در منطقه ای که حتی ویزیت پزشکانش کامل نمی شود و متخصصان حاضر به رفتن در آن بیمارستان نیستند در کنار مناطقی پر بیمار که در آرزوی درمانگاه  هستند و بسیاری موارد دیگر که باعث مشکلات عدیده ای برای کلان کشور شده، نشان می دهد که باید نگاه فرامنطقه ای حاکم باشد.

به گزارش پول نیوز، مدیران باید شرایط را در نظر بگیرند و هر طرح یا اقدامی که در کنار منافع ملی، منافع منطقه ای را تقویت می کند، در اولویت قرار دهند. اکنون با اقتصادی بحران زده رو به رو هستیم، گرانی و تورم بیداد می کند، تحریم ها آزار دهنده است، در حالی دلار به مرز 60 هزار تومان رسیده که دلارهای ناشی از فروش نفت، در دیگر کشورها بلوکه شده، با وجود آنکه نیازهای داخل را به اشکال گوناگون از جمله مهندسی معکوس رفع می کنیم، همچنان به فناوری و علوم روز نیاز داریم و بسیاری موارد دیگر که نیازمند تعامل و همدلی بیشتر است.

بدترین اتفاقی که ممکن است شاهد وقوع آن باشیم، نادیده گرفتن ظرفیت های موجود و اصرار بر ایجاد مواردی است که دست یافتن به آن به سرعت امکان پذیر نیست و مدتها باید سرمایه گذاری کنیم تا بازگشت سرمایه داشته باشد. این در حالی است که ظرفیت های بسیاری وجود دارد که تحول آفرین است.

 

یکی از مهمترین ظرفیت های کشور، موقعیت خاص جغرافیایی است. ایران در بین دو دریا در جنوب و شمال قرار دارد که باعث شده 8500 کیلومتر ساحل داشته باشیم. فاصله بین دو دریا برای کشورهایی که در شرق و غرب ایران قرار دارند، این محدودیت را ایجاد کرده که برای رفت و آمد در زمینه تجارت یا سیاحت، از ایران عبور کنند، شرایطی که آنان را ناچار می کند حق ترانزیت به ایران بپردازند. اما کشورهایی که در شمال ایران قرار دارند نیز برای دستیابی به ابهای آزاد، ناچار هستند از ایران عبور کنند که آنها نیز باید حق ترانزیت به ایران بپردازند.

 

برای ترانزیت به ابزارهایی همچون جاده های مناسب و ریل نیاز داریم. آمار درآمد ناشی از ترانزیت جاده ای نشان می دهد که در زمینه جاده ای وضعیت خوبی داریم، اما در زمینه ریلی همچنان مشکلات بسیار است. با این وجود راه آهن شمال به جنوب فرصت و ظرفیت خوبی است. این مسیر ریلی مدتها ناقص مانده بود که با ورود نخستین قطار باری، طرح ملی اتصال خط ریلی به مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی، به صورت رسمی افتتاح شد.

 

این رویداد به اندازه ای اهمیت دارد که وزیر راه و شهرسازی، رییس دفتر رییس جمهور، مدیرعامل راه آهن؛ استاندار گیلان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی و مدیران کشوری و استانی حضور یافتند. این طرح زیرساختی از ایستگاه پیربازار رشت تا منطقه آزاد انزلی به طول ۳۷ کیلومتر است که از سوی وزارت راه و شهرسازی با همکاری منطقه آزاد انزلی با صرف هزینه ۳۰ هزار میلیارد ریال در پنج سال و نیم تکمیل و ساخته شد.

 

این طرح ملی که دستاوردهای بین المللی متعددی برای دیپلماسی اقتصادی و ترانزیتی کشور دارد، نتایجی همچون وصل شدن ریلی دریاهای شمالی و جنوبی ایران؛ تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقلی برای فعال سازی کریدور شمال جنوب و توسعه فعالیت های ترانزیتی شرق و غرب آسیا، به همراه فرصت سازی برای گسترش مناسبات کشورهای حاشیه دریای کاسپین و اتحادیه اقتصادی اوراسیا با حاشیه جنوبی خلیج فارس در پی دارد.

 

در این رابطه سخنگوی منطقه آزاد انزلی گفت: طرح ملی زیر ساختی اتصال مجتمع بندری کاسپین به خطوط ریلی سراسری به طول 37 کیلومتر از ایستگاه پیربازار رشت شروع شده و نقطه نهایی آن اسکله رو رو مجتمع بندری کاسپین است.

 

مهدی کاظمیان هزینه احداث این طرح بزرگ ملی که از سوی وزارت راه و شهرسازی و با همکاری این سازمان تکمیل شده را بیش از 30 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: سهم سازمان منطقه آزاد انزلی از این پروژه حدود 300 میلیارد تومان است.

 

سخنگوی سازمان منطقه آزاد انزلی با تصریح براهمیت تکمیل این طرح ملی، مهمترین اثر بین المللی اتصال مجتمع بندری کاسپین به خطوط ریل کشور را تکمیل زیرساخت برای فعال سازی کریدور شمال جنوب و توسعه همکاری ها با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بیان کرد و گفت: با بهره برداری از این طرح، دریای شمال به دریاهای جنوبی و آبراههای بین المللی متصل شده و زمینه مناسبی برای توسعه روابط اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس فرآهم می شود.

 

مهدی کاظمیان اضافه کرد: با بهره برداری از این طرح گام مهمی در توسعه دیپلماسی اقتصادی و ترانریتی کشورمان با کشورهای حوزه دریای کاسپین، اوراسیا و سازمان همکاری های شانگهای برداشته می شود.

 

بیشتر بخوانید: مناطق آزاد ایران بهشت ناشناخته سرمایه گذاری هستند/مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

 

برای آنکه به اهمیت ترانزیت پی ببریم اظهارات رییس گمرک کارگشاست. محمد رضوانی فر گفت: تا کنون 100هزار میلیارد تومان حقوق ورودی با رشد 87 درصد و 90 همت ارزش افزوده به خزانه واریز شده است. رییس گمرک افزود: با رشد 30درصدی نسبت به سال گذشته حدود 14میلیون‌تن‌ترازنیت محقق شده است که یک میلیارد دلار درآمد برای کشور داشته است. با محاسبه نفت تراز نفتی حدود 17میلیارد دلار مثبت است و عمده کاهش ارزش صادراتی مربوط با کاهش ارزش محصولات پتروشیمی است. معاون وزیر اقتصاد گفت: با 15کشور همسایه 72 میلیون تن کالا به ارزش 42میلیون دلار مبادله تجاری صورت گرفته است.

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

unnamed
معلمان
همچنین بخوانید
آخرین اخبار

خرید بک لینک و رپورتاژ آگهی در پول نیوز

خدمات سئو

لیزر موهای زائد

لیفت نخ