17 تیر 1403 - 1:17

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

مدرس خیابانی مدرس خیابانی بر تحقق شعار سال تاکید کرد؛ مقابله با قطع برق با  نیروگاه‌های اختصاصی

به گزارش پول نیوز،

سالهاست با انواع چالشها و مشکلات دست به گریبان هستیم، چالشهایی که توانسته ایم از آنها بخوبی عبور کنیم، اما اکنون درگیر جنگ اقتصادی هستیم، جنگی که ریشه در تحریم ها و اعمال محدودیت هایی دارد که از سوی دشمنان علیه کشورمان اعمال می شود. برای انکه بتوانیم از این مشکلات عبور کنیم، نیازمند برنامه ریزی هستیم، اما برنامه ریزی بدون تحقیق و در نظر گرفتن شرایط امکان پذیر نیست.

اهمیت نامگذاری سال

مهمترین اتفاقی که بیش از 20 سال در کشورمان صورت می گیرد، نامگذاری سال از سوی رهبر انقلاب است. آیت الله خامنه ای با در اختیار داشتن مشاورانی کارامد در تمامی زمینه ها، در جریان مسایل ایران و جهان قرار می گیرند و پس از مطالعات، بررسی و تحلیل هایی که خودشان نسبت به امور داخلی و خارجی به عمل می آورند، تصمیم می گیرند که کشور بر کدام محور حرکت کند و این حرکت چگونه باشد.

جنگ اقتصادی

پس از آنکه تهدیدهای اقتصادی دشمنان  علیه کشورمان شدت گرفت، رهبر انقلاب به این نتیجه رسیدند که کشور درگیر جنگ اقتصادی شده و همانطور که بارها گفته اند، باید در زمینه اقتصاد بیش از گذشته با قدرت بیشتر عمل کنیم. به همین دلیل سالهاست نامگذاری سالها بر پایه مباحث اقتصادی با رویکرد تولید صورت می گیرد، به نوعی که سال گذشته بر رشد تولید تاکید شد و امسال جهش تولید در دستور کار قرار گرفته است.

تولید نیازمند پیش زمینه

اما فراموش نکنیم که تولید نیازمند پیش زمینه هایی است که باید محقق شود تا بتوانیم به آنها دست پیدا کنیم. تولید به سرمایه گذاری نیاز دارد تا بتوان با نقدینگی ناشی از سرمایه گذاری، تولید را با قدرت و قوت ادامه داد. نکته بعدی دانش فنی است که رهبر انقلاب با تاکید بر دانش بنیان، توجه به اندیشمندان داخلی را مورد تاکید قرار دادند. مورد بعدی ماشین آلات و فناوری روز است که سالهاست بومی سازی با تکیه بر توان داخلی و بکارگیری مهندسی معکوس، در این مسیر گام برداشته و نه تنها ماشین آلات مورد نیاز خط تولید در داخل تولید می شود و ماشین آلات تولیدی را به خارج از کشور صادر می کنیم، بلکه ماشین آلاتی تولید می کنیم که تاکنون در جهان تولید نشده و دستاوردی جدید را رقم زده است. همچنین از نیروهای متعهد و متخصصی بهره مند هستیم که نیاز به داخل را تامین کرده است.

بحران قطعی گاز و برق

با وجود تمامی امکانات، با چالش های بزرگی رو به رو هستیم که نیازمند ریشه یابی است. اینکه در فصل زمستان با قطعی گاز و در فصل تابستان با قطعی برق رو به رو می شویم، مشکل اساسی و جدی است که تاکنون نتوانسته ایم بدرستی آن را مدیریت کنیم. اینکه این وضعیت تا چه اندازه در در سومدیریت ریشه دارد، نیازمند بررسی های همه جانبه است و باید هرچه سریعتر در مورد آن چاره اندیشی شود. برای آنکه بدانیم تا چه اندازه با چالش و مشکلات رو به رو هستیم، باید بدانیم که قطع برق تا چه اندازه با تولید و اقتصاد کشورلطمه وارد می کند.

نقش آفرینی مس

یکی از مهمترین بخشهایی که اقتصاد را متحول می کند و نیازهای داخل که بسیار هم گسترده است را رفع می کند، معادن از جمله معادن مس است. امروزه در هر بخشی که نگاه کنیم، مس حضور پررنگی دارد. از سوی دیگر کشورمان از ذخایر و منابع مس بسیاری برخوردار است که باعث شده رتبه پنجم را در عرصه مس در سطح جهانی بدست بیاوریم. اما در این زمینه نیز مشکلات بسیاری داریم که قطع برق و گاز از مهمترین آنهاست.

آسیب 300 میلیون دلاری

زمانی به عمق فاجعه تاثیرات مخرب قطع برق پی می بریم که مستند به آمار و ارقام باشد و برای این مهم کافی است به اظهارات مدیرعامل مجتمع مس سونگون توجه کنیم. معبود عباس زاده قطعی برق را مشکلی جدی توصیف کرد و گفت: سال گذشته در 45 روز شاهد قطعی برق بودیم که بر اساس آمارهای ارائه شده، قطعی برق 300 میلیون دلار به شرکت صنایع ملی مس ایران آسیب زد که 30 درصد آن متعلق به مس سونگون است.

تحقق شعار سال

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: با عنایت به شعار سال که از سوی رهبر انقلاب به عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده، هیچ مشکلی نباید مانع تحقق این مهم شود.حسین مدرس خیابانی در جمع معاونین و مدیران ارشد شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به مشکل قطع برق در مجتمع‌های تولیدی اظهار کرد: باید از حداکثر توان نیروگاه‌های اختصاصی برای تامین نیاز برق شرکت ملی مس و جلوگیری از کاهش تولید استفاده شود.

احداث نیروگاه

قطعی برق نشان و مشکلات ناشی از آن نشان می دهد که مدیریت صنعت مس بی تفاوت نبوده و در تلاش برای رفع این مشکل است به نوعی که مدرس خیابانی اعلام کرده پروژه احداث نیروگاه 42 مگاواتی خاتون آباد درحال اجراست. وی از بستن قرارداد ساخت 2 نیروگاه جدید خورشیدی با ظرفیت 42 مگاوات با گروه مپنا خبر داد و گفت: امیدواریم این دو نیروگاه تا سال آینده آماده بهره‌برداری شود و برق تولیدی در مجتمع‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

توسعه در دستور کار

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌های توسعه‌ای شرکت ملی صنایع مس ایران گفت:‌ بر اساس برنامه‌ریزی انجام گرفته در شرکت مهندسی و توسعه ملی صنایع مس، تا پایان سال جاری 10 پروژه پیشران از جمله آهک اهر، نیروگاه خاتون‌آباد، کارخانجات تغلیظ دره‌زار و درآلو تا پایان سال جاری تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

معدن
efaf6f783e6943fdb0a093a329d33df1
همچنین بخوانید
آخرین اخبار

خرید بک لینک و رپورتاژ آگهی در پول نیوز

خدمات سئو

لیزر موهای زائد

لیفت نخ