10 تیر 1403 - 11:02

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

برگزاری دوره تسهیلگری گردشگری نشان می دهد؛ تور منطقه آزاد اروند برای جذب گردشگر

به گزارش پول نیوز،

حال گردشگری ایران بد است، زیرا آمار و پیش‌بینی‌ها برای صنعت گردشگری ایران دلخوش‌کننده نیست. نیاز ایران به ورود سرمایه خارجی از یک سو و ظرفیت‌های گوناگون ایران در این صنعت، ایجاب می‌کند تعداد گردشگر ورودی، تکثر و تنوع گردشگران و میزان هزینه‌کرد آنان افزایش یابد.

توریست در حد همسایگی

عراق در صدر کشورهایی است که به ایران توریست می‌فرستد. یکی از دلایل این اتفاق می‌تواند کاهش ارزش پول ایران و به‌صرفه بودن سفر و خرید از ایران باشد. همچنین شهرهای زیارتی ایران همچون مشهد و قم و مناطق سیاحتی همچون استان‌های شمالی، به شدت برای مردم عراق جذاب است. گردشگری سلامت هم یکی از جاذبه های ایران برای کشورهای منطقه است. پس از عراق، جمهوری آذربایجان، ترکیه، پاکستان کویت و ارمنستان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

کاهش 63 درصدی

بر اساس بررسی و گزارش شورای جهانی گردشگری (WTTC) در سال 2019 گردشگران خارجی در ایران نزدیک به 17 میلیارد دلار خرج کردند، این در حالی است که در سال 2022، هزینه‌کرد توریست‌های ورودی به ایران 63 درصد کاهش داشته و به حدود 6 میلیارد دلار رسیده است.

رتبه دهم جاذبه های گردشگری

این در حالی است که بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان دارد. اکنون این سوال پیش می آید که چرا با وجود داشتن جاذبه های بالای گردشگری و بی ارزش شدن روز افزودن ارزش پول ملی، نتوانسته ایم در زمینه گردشگری موفق عمل کنیم. واقعیت تلخ این است که صنعت گردشگری در ایران از توسعه‌ای که شایسته آن است، برخوردار نبوده‌است.

دل بستن به گردشگری داخلی

در این شرایط دل بستن به گردشگری داخلی بسیار جدی شده چرا که بیشترین درآمد ایران از گردشگری، حاصل از هزینه‌کرد گردشگران داخلی است که ادامه این روند نیازمند رویکردهای متفاوتی است و باید با بهبود زیرساخت‌های گردشگری، درآمد حاصل از توریسم داخلی را افزایش داد. همچنین با توجه بیشتر به صنایعی همچون گردشگری سلامت، می‌توان نظر خارجی ها از کشورهای غرب آسیا را به سمت مراکز درمانی و پزشکی ایران جذب کرد.

ظرفیت اشتغالزایی

نکته مهم دیگر در صنعت گردشگری، اشتغالزایی است. در سال 2019 نزدیک به دو میلیون نفر در مشاغل مرتبط با صنعت گردشگری ایران مشغول به کار بوده‌اند. این میزان مساوی با 8 درصد کلیه شاغلان کشور است. با پیدایش ویروس کرونا این رقم 33 درصد کاهش یافت. البته پیش‌بینی آینده زیاد  امیدورکننده نیست و حکایت از آن دارد که در 10 سال آینده تعداد شاغلان مشاغل مرتبط با سفر در ایران همچنان روی دو میلیون نفر باقی بماند. این پیش‌بینی به وضوح از رکود و ایستایی صنعتی خبر می‌دهد که می‌تواند برای اقتصاد و فرهنگ ایران یک سکوی پرش باشد.

بیشتر بخوانید:

کاهش شاغلان گردشگری

سازمان جهانی گردشگری در بررسی خود اظهارات ناامیدکننده ای داشته به نوعی که اعلام کرده تعداد شاغلان مشاغل مرتبط با صنعت گردشگری در ایران کاهش یافته است. بر طبق پیش‌بینی‌ها، گردشگری ایران چه از نظر میزان شاغلان و بازار کار صنعت گردشگری و چه از نظر هزینه‌کرد توریست‌های خارجی و داخلی ایران ، رشد زیادی نخواهد داشت. این در حالی است که ظرفیت ایجاد یک جهش در جایگاه صنعت گردشگری در ایران فراهم است.

نیاز به فرهنگسازی

با وجود این آمار نگران کننده، لازم است اقدامات جدی در این زمینه صورت پذیرد که مهمترین آنها فرهنگسازی و سرمایه گذاری است. یکی از مواردی که می تواند بسیار موثر باشد، مناطق آزاد است. این مناطق آزاد با توجه به جذابیت های منحصر بفردی که دارند، می توانند بسیار موثر عمل کنند. البته منطقه آزاد اروند جذابیت های خاصی دارد که برای ارایه آن اقدامات خوبی به عمل آورده به نوعی که مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند گفت: به‌منظور به‌روز رسانی اطلاعات جهت جذب گردشگر و معرفی جوامع محلی و توسعه گردشگری، اولین دوره آموزشی تسهیلگری در حوزه گردشگری منطقه آزاد اروند سال ۱۴۰۳ برگزار شد.

تور و تورگردان

یکی از نکاتی که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، تورهای مسافرتی و البته تورگردانان هستند که منطقه آزاد اروند برای این مهم برنامه جدی دارد به نوعی که امیرهوشنگ بابامرادی با بیان اینکه این دوره آموزشی با موضوع اماکن گردشگری و صنایع دستی برای تورگردانان برگزار شد، گفت: این کارگاه آموزشی در مدت ۱۲ ساعت توسط استاد فرزاد رشیدی مشاور پروژه‌های توسعه مدیریت گردشگری برگزار شد.

توجه به ویژگی های منطقه ای

ویژگی های منحصر بفرد همچون فضای زیست محیطی، پوشش، غذاهای محلی، آداب و رسوم و… می تواند از جاذبه های گردشگری باشد که مورد توجه مدیر توسعه گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند قرار داشته و در این رابطه تاکید کرد: این دوره آموزشی با تاکید بر اکوتوریسم در مناطق آزاد کشور شکل گرفت و دارای سه سرفصل کلی بود‌.بابا مرادی یادآور شد، آمایش منابع فرهنگی با تاکید بر تسهیلگری در مناطق آزاد، نقش اکوتوریسم در حفاظت و ترویج از منابع فرهنگی با مضمون صنایع دستی و نقش تسهیلگری در مدیریت مقصد گردشگری با پایلوت قرار دادن منطقه آزاد اروند، سرفصل‌های این کارگاه آموزشی بودند.

 

 

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

رشد درآمد ارزی کشور
محکوم شدن قاچاقچی سیستانی
همچنین بخوانید
آخرین اخبار

خرید بک لینک و رپورتاژ آگهی در پول نیوز

خدمات سئو

لیزر موهای زائد

لیفت نخ