12 تیر 1403 - 9:59

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

یکه‌تازی شرکت ملی صنایع مس ایران در تولید و صادرات

صنایع مس همواره یکی از صنایع صادراتی کشور بوده و توانسته در شرایط تحریمی به اقتصاد و ارزآوری کشور کمک زیادی کند.

به گزارش پول نیوز، به گزارش پول‌نیوز، براساس گزارشات، در سال گذشته، ارزش صادرات محصولات معدنی و صنایع معدنی برای نخستین بار به مرز 13.7 میلیارد دلار رسید که این رقم ۹ درصد بیش از عملکرد مدت مشابه سال ماقبل (۱۴۰۱) بود.

 

در این مدت صادرات زنجیره فولاد به ارزش ۶.۱ میلیارد، بالاترین سهم را در این بخش به خود اختصاص داد. پس از آن زنجیره مس با صدور ۱.۶ میلیارد دلاری در جایگاه دوم قرار گرفت. در ادامه، سهم زنجیره آلومینیوم به ۹۰۲ میلیون، روی ۵۴۷ میلیون، زغالسنگ و کک ۵۰۰ میلیون و سیمان به ۳۸۴ میلیون دلار رسید.

 

در این میان شرکت ملی صنایع مس ایران یکی از بازیگران اصلی در تولید فرآورده‌های معدنی بوده است و نقش مهمی در صادارات محصولات این بخش دارد.

 

شرکت ملی صنایع مس ایران در سال ۱۳۵۱ تحت عنوان شرکت سهامی معادن مس سرچشمه در شهر رفسنجان، تأسیس شد و در سال ۱۳۵۵ به شکل کنونی تغییر نام داد.

 

این شرکت در سال مالی ۱۳۹۹ حدود ۲۷ هزارمیلیارد تومان سود خالص کسب کرد و به یکی از سودآورترین شرکت‌های ایران تبدیل شد. این شرکت همراه مس، ۷۰۰ تن کنسانتره طلا و نقره در سال تولید می‌کند.

 

عزم جدی برای افزایش صادرات

در حالی که شرکت ملی صنایع مس ایران همیشه برصاردات محصولات زنجیره مس تاکید داشته است و توانسته در این مسیر خوش بدرخشد؛ اما فعالیت‌های صادراتی این شرکت هیچگاه راکد نبوده و مسئولان این شرکت ملی صنایع مس، همیشه بر افزایش میزان تولید و صادرات اصرار داشته‌اند.

 

به تازگی نیز مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اعلام تامین ارز مورد نیاز طرح‌های توسعه این شرکت با هدف افزایش صادرات به 4 میلیارد دلار در سال گفت: این حمایت در قالب 6 بسته ارزی با مجموع ارزش 5.6 میلیارد یورو در بازه زمانی 4 سال توسط بانک مرکزی انجام می‌شود.

 

دکتر امیر خرمی شاد، با اشاره به توافق امضا شده این شرکت با بانک مرکزی تاکید کرد: تفاهم نامه پشتیبانی بانک مرکزی از طرح‌های توسعه‌ای شرکت ملی مس و معاونت ارزی بانک مرکزی به امضا رسیده است.

 

وی افزود: قراردادهای اجرایی به منظور افزایش ظرفیت تولید کاتد مس این شرکت از سطح 300 هزار تن فعلی به 600 هزار تن به امضا رسیده و پیمانکاران در تمامی پروژه ها فعال بوده و در حال پیشرفت فیزیکی مطلوب هستند.

 

علاوه‌بر‌این دکتر خرمی شاد چندی پیش از امضای تفاهم‌نامه‌ای میان این شرکت با بانک شهر در راستای توسعه صادرات و همکاری در زمینه تامین مالی ارزی با هدف واردات ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز معادن مس خبر داد و گفت: این تفاهم به منظور افزایش صادرات و کمک به رشد درآمدهای ارزی کشور به عنوان یک اقدام مثبت با جدیت پیگیری خواهد شد.

 

نبدیل انبار به بزرگ‌ترین معدن ذخیره مس

اواخر سال گذشته بود که خرمی ‌شاد از عملیات بهره برداری از بزرگ‌ترین معدن ذخیره مس ایران خبرداد و گفت: این معدن که در محدوده معدنی سریدون مس سرچشمه رفسنجان قرار دارد با تکیه بر دانش بومی و توان نیروهای متخصص و متعهد و جوان داخلی کشف شده است.

 

وی با بیان اینکه این معدن در سال 1385 توسط کارشناسان و مهندسان خارجی بررسی شد و نتیجه بررسی کارشناسان خارجی حاکی از «کانی‌زایی» ضعیف آن بود، افزود: به زعم آنها این معدن امکان و شرایط اقتصادی لازم برای بهره برداری را نداشت و حتی کارشناسان خارجی پیشنهاد کرده بودند به عنوان محلی برای انبار باطله استفاده شود.

 

خرمی شاد ادامه داد: البته مهندسان و کارشناسان ایرانی و شرکت ملی صنایع مس ایران به این موضوع بسنده نکردند و اکتشافات خودشان را ادامه دادند و حالا می توان گفت که این معدن یک میلیارد تن ذخیره قابل برداشت با عیار متوسط 0.37 درصد دارد و تقریبا 4 میلیارد تن منابع زمین شناسی در این معدن دیده شده است.

 

وی با اشاره به اینکه هم اکنون کل صادرات غیرنفتی 50 میلیارد دلار است، یادآور شد: این معدن 2 درصد صادرات غیرنفتی را ارتقا خواهد داد و با توجه به ذخایری که کشف شده می توانیم 25 سال از این معدن بهره برداری کنیم.

 

خرمی شاد درباره رتبه ذخایر مس ایران در جهان گفت: در سال 1402 با قدرت آمریکا و مکزیک را پشت سرگذاشتیم و هم اکنون در رتبه پنجم هستیم و با اکتشافاتی که در این معدن انجام می شود، امیدواریم به رتبه چهارم یا حتی سوم در داشتن ذخایر مس جهان برسیم.

 

این اخبار نشان می‌دهد که شرکت ملی صنایع مس ایران همچنان بر توسعه تجهیزات و محصولات خود با هدف افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی تاکید دارد و به نظر می‌رسد با ایجاد زیرساخت‌های مناسب، امسال شاهد دستاوردهای مهمی توسط این شرکت خواهیم بود و سهم اران در بازارهای جهانی بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

+جلیلی
cfzlipar9511
همچنین بخوانید
آخرین اخبار

خرید بک لینک و رپورتاژ آگهی در پول نیوز

خدمات سئو

لیزر موهای زائد

لیفت نخ