به گزارش پول نیوز، پرداختن به عشق در موقعیت های نامتعارف و تأثیر جادویی آن بر تغییر و تحول آدم ها مولفه مشترک شش مجموعه تلویزیونی است که حسن فتحی در کارنامه دارد.
به گزارش مهر، مجموعه «اشک ها و لبخندها»، امروز (دوشنبه هفتم اردیبهشت ماه) با پخش آخرین قسمت به کار خود پایان می دهد. این مجموعه در حالی به پایان می رسد که به جای 13 قسمت پیش بینی شده در 11 قسمت پخش شد که خود حکایتی دیگر است.
کارنامه حسن فتحی که شش مجموعه از جمله «اشک ها و لبخندها»، دو فیلم سینمایی و چند فیلم تلویزیونی در آن ثبت شده از وجوه مختلف قابل تحلیل و بررسی است، بخصوص که این کارگردان در عرصه تلویزیون مجموعه هایی ساخته که هم از جهت جذب مخاطب موفق بوده و هم توانسته از وجوه فنی و … نگاه سلایق خاص را جلب کند.
در واقع اهمیت و ویژگی کارنامه تلویزیونی فتحی بیش از هر چیز در تنوع رویکرد او به گونه ها و مضامین مختلف و البته موفقیت نهایی مجموعه است. این کارگردان سه مجموعه مناسبتی برای ماه محرم، رمضان و نوروز و دو مجموعه تاریخی در ارتباط با هولوکاست و ملاصدرا دارد که این نشان دهنده گستره دیدگاه او است.
«پهلوانان نمی میرند» به نویسندگی و کارگردانی حسن فتحی از مجموعه های تاریخی با محوریت شخصیت هایی غیر مستند بود که دهه هفتاد از تلویزیون پخش می شد. این مجموعه با محوریت مضمون عشق بدون آنکه تلاش کند ارجاعی مستقیم به واقعیت های مستند بدهد از تاریخ به عنوان بستری برای روایت قصه ای استفاده می کند که چند ویژگی دارد.
قصه آدم هایی که اهمیت اصلی آنها در دور بودن فضا و مناسباتشان از جامعه روز است و مناسبات و روابط پهلوانی به دلیل تفاوت با روابط رایج برای مخاطب جذاب می شود. همچنین پرداختن به مضمون عشق در میان این قشر و البته ارجاعاتی که به وضعیت جامعه در آن زمان داده می شود، مجموعه عواملی هستند که “پهلوانان نمی میرند” را واجد اهمیت می کنند.
مجموعه هر چند دوبله شده بود، ولی فضا و حس و حال آدم ها جذابیت داشت و باورپذیر بود. روابطی که اگر پوسته آنها را کنار بزنیم به مناسبات زمان حال هم قابل ارجاع است. دیالوگ های آهنگین و حساب شده و رفت و برگشت پینگ پونگ وار آنها میان شخصیت های اصلی از نقاط قوت این مجموعه است.
همچنین جمعی از بازیگران برجسته و حرفه ای تئاتر، تلویزیون و سینما در «پهلوانان نمی میرند» نقش آفرینی کردند که از آن جمله می توان به جمشید مشایخی، حمید مظفری، هادی مرزبان، فخری خوروش، کتایون ریاحی، حمیرا ریاضی، علی اسیوند و … اشاره کرد.
«شب دهم» به نویسندگی و کارگردانی فتحی نوروز 81 پخش شد که به جهت تقارن ماه محرم با نوروز از دو وجه مناسبتی برخوردار شد. این مجموعه نیز با محوریت عشق به مقطعی خاص از تاریخ معاصر می پردازد که تداخل طبقات اجتماعی در آن دوره بسیار مطرح بود.
محوریت عشقی مادی یک جوان لمپن به دختری قجرزاده که او را وامی دارد به یک تعزیه خوان بدل شود، خوانشی از عشق های سودایی است که منجر به تحول شخصیت می شود. در این داستان هم هر چند جوان لمپن مراتب عاشقی را به تدریج طی می کند، اما در پایان وقتی به معشوق نزدیک می شود که عشقی والاتر را طالب است.
این مضمون با جاری شدن بر بستری مناسب علاوه بر اینکه لایه های اجتماعی آن دوره و تغییر و تحول طبقاتی را مد نظر قرار می دهد می تواند به مناسبات و روابطی ارجاع دهد که هر چند کاملاً مستند نیستند، اما از نمایش و تخیل صرف فاصله می گیرند. این گونه است که در پایان دغدغه برپایی تعزیه به عنوان درخواست معشوق بدل می شود به محملی برای تغییر و تحول عاشق که از تعاریف رایج قشر خود جدا شده است.
فتحی در «شب دهم» هم از جمع بازیگرانی برجسته و حرفه ای بهره برد که یکی از نقاط قوت کار محسوب می شود. رویا تیموریان، کتایون ریاحی، حسین یاری، پرویز فلاحی پور، حمید افشار و … از جمله بازیگران این مجموعه تاریخ معاصر هستند که توانست مخاطبان بسیار را جذب کند.
«روشن تر از خاموشی» به نویسندگی و کارگردانی حسن فتحی خردادماه سال 82 به پخش تلویزیونی رسید. این مجموعه با محوریت زندگی یک شخصیت واقعی تاریخی می تواند نقطه عطف کارنامه این کارگردان باشد. در این مجموعه علاوه بر شرح زندگی و افکار ملاصدرا، وقایع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه آن دوره ایران (قرن یازدهم هجری) نیز بررسی می شود.
وجهی که به نوعی برآمده از مجموعه های قبلی فتحی است که هر چند شخصیتی کاملاً مستند در آنها حضور ندارد، اما همواره بستر تاریخی بر روند شکل گیری ماجرا تأثیرگذار بوده است. حسین یاری، کتایون ریاحی، محمدعلی کشاورز، جمشید مشایخی، فریماه فرجامی، فخری خوروش، ژاله علو، محمود پاک نیت، علی نصیریان، بهاره رهنما، حسام نواب صفوی و … از بازیگران این مجموعه هستند.
«روشن تر از خاموشی» هر چند بر واقعیت مستند و درام پردازی استوار است و تجربه فتحی و جمع بازیگران شرایط را برای مطلوب افتادن آن در نگاه مخاطب فراهم کرده بود، اما به دلیل تعدد لهجه و دوبله لطمه دید. در واقع این وجه تأثیر نامطلوب خود را بر مجموعه گذاشت تا از جذابیت همیشگی آثار فتحی فاصله بگیرد.
“مدار صفر درجه” به نویسندگی و کارگردانی حسن فتحی فروردین 86 پخش شد. این مجموعه در 22 قسمت 50 دقیقه ای به تهیه کنندگی حسن بشکوفه تهیه شد و داستان آن بخشی از وقایع مهم تاریخ معاصر ایران را در بر می گیرد. در واقع نکته قابل ذکر در این مجموعه غیر مناسبتی، گام نهادن کارگردان در عرصه ای مخاطره آمیز است که به ماجرای هولوکاست می پردازد.
داستان این مجموعه درباره یک جوان ایرانی است که سال 1320 برای تحصیل به فرانسه می رود و در آنجا با دختر یهودی آشنا می شود. هر چند بستر تاریخی و وقایع بیش از پیش مجموعه را به سمت و سوی سیاست و شعارزدگی می برد اما باز هم فتحی با تمرکز بر شکل گیری یک عشق نامتعارف در این فضا، می کوشد هوایی تازه حتی در طرح مضامین خاص بدمد.
این مجموعه با حضور شهاب حسینی، رویا تیموریان، لعیا زنگنه، مسعود رایگان، ایرج راد، رحیم نوروزی و چند بازیگر فرانسوی و مجارستانی از تولیدات مشترک موفق بود که توانست به گونه ای ظریف به ماجرای هولوکاست بپردازد. در واقع این محور واکنش برانگیز با قرار گرفتن بر بستر درام توانست جذابیت های خاص خود را برای مخاطب حفظ کرده و در عین حال به باورهای عمومی تر ارجاع دهد.
“میوه ممنوعه” به نویسندگی علیرضا کاظمی پور و علیرضا نادری و کارگردانی فتحی ماه رمضان سال 86 پخش شد. فتحی با این مجموعه تلاش کرد خود را از زیر بار عنوان “تاریخی ساز” رها کند و مهارتش را در کار با مضامین روز و رئال به اثبات برساند. او کارگردانی است که وجوهی چون تسلط بر کارگردانی، انتخاب بازیگر و بازی گرفتن و … در مجموعه آثارش قابل پیگیری است.
فیلمنامه با نگاهی به دو داستان کهن “شیخ صنعان” و “شاه لیر” و تلفیقی به روز از آنها نوشته شد که متکی بر پشتوانه ای محکم در ادبیات است. دیالوگ نویسی مجموعه نیز از نقاط قوت و امتیاز کار است که بنا بر شناسنامه هر کاراکتر طراحی و نوشته شده و سابقه نمایشی نادری در این امر تأثیرگذار بوده است.
“میوه ممنوعه” با پرداختن به نمونه ای نمایشی از عشق پیرانه سری که کاملاً در مناسبات حال به روز شده، روابطی در هم پیچیده و در عین حال باورپذیر از شخصیت ها ارائه می دهد. علی نصیریان، گوهر خیراندیش، هانیه توسلی، هرمز هدایت، امیر جعفری، عمار تفتی، نیما رئیسی و طناز طباطبایی از بازیگران این مجموعه هستند.
بازتاب خوش این مجموعه میان مخاطبان یادآور شد که می توان به کار مناسبتی هم به مثابه کاری دلی نگاه کرد و برای سلیقه مخاطب و آنچه به عنوان ماحصل کار سازندگان باقی می ماند، دل سوزاند. وجهی که از مرحله نگارش تا انتخاب بازیگر، کارگردانی، آهنگسازی و … مجموعه مورد توجه قرار گرفته و بازتابی در خور این تلاش داشته است.
“اشک ها و لبخندها” به نویسندگی علیرضا کاظمی پور و علیرضا نادری به عنوان مجموعه نوروزی سال 88 ساخته شد، ولی به پخش ایام نوروز نرسید تا با اتمام تعطیلات سه روز در هفته در ایام زوج پخش شود. اما تکرار همکاری موفق کاظمی پور و نادری در نگارش قصه و دیالوگ ها پس از “میوه ممنوعه” به همان نتیجه مشابه منجر نشد.
فتحی در این مجموعه با رویکردی جدید به طنز تلفیقی از گذشته و حال را به عنوان محور اصلی قصه انتخاب می کند. بستری که در آن روابط و مناسبات لمپن های زمان حال با حال و هوای فیلم فارسی های رایج روایت می شود. تلاش این کارگردان برای بازخوانی این گونه فراموش شده و پیوند دادن آن با زمان معاصر می تواند نقطه ای خاص در کارنامه اش محسوب شود.
بخصوص که فتحی در این بازخوانی نگاه فانتزی و رئال را در هم تلفیق کرده تا با حرکت بر مسیر جوهره فیلم فارسی به بازخوانی جدید از آن برسد. مهدی هاشمی، گوهر خیراندیش، شهره لرستانی، هومن برق نورد، لیلا اوتادی، بروز ارجمند، کیانوش گرامی، مهشاد مخبری و … از بازیگران این فیلم هستند.
مجموعه “اشک ها و لبخندها” هر چند برای پخش 13 قسمتی در ایام نوروز 88 آماده شده بود اما دوشنبه هفتم اردیبهشت به کار خود پایان می دهد.