15 تیر 1403 - 12:36

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

نمی‌خواهم در دنیا منزوی و جوانان در فکر مهاجرت باشند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: نمی‌خواهم در دنیا منزوی باشیم و جوانان در فکر مهاجرت باشند، ما همین یک ایران را داریم و چاره‌ای جز حفظ آن نداریم.
به گزارش پول نیوز، مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه میزگرد سیاسی شبکه سوم سیما به بیان مهمترین دیدگاه‌ها و بزنامه‌های خود در این حوزه پرداخت.

به گزارش پول نیوز، در این نشست پزشکیان را محمدجواد ظریف وزیر اسبق امور خارجه و مهدی سنایی مشاور ارشد وزیر امور خارجه در دولت دوازدهم همراهی می‌کنند.

در این میزگرد فواد ایزدی، محمدکاظم سجادپور و ابراهیم متقی اساتید دانشگاه در علوم سیاسی و روابط بین‌الملل به عنوان کارشناس حضور دارند.

پزشکیان در ابتدای  میزگرد سیاسی به بیان برنامه‌های خود در حوزه سیاست خارجی گفت: کسی تردید ندارد که سیاست خارجی نقش تعیین کننده‌ای در زندگی مردم دارد. نمی‌خواهم در دنیا منزوی باشم و جوانان در فکر مهاجرت باشند. ما همین یک ایران را داریم و چاره‌ای جز حفظ آن نداریم.

وی افزود: در سیاست خارجی، شعارهای دهن پرکن که جیب مردم را خالی کند، نخواهم داد.  می خواهم از زندگی حداقلی و بخور و نمیر، به زندگی شایسته برسیم. نمی خواهم جوانان ما در حسرت زندگی در کشورهای دیگر باشند. برای من دیپلماسی و مذاکره ذلت نیست بلکه راهی برای رسیدن به عزت است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مطرح کرد: ددر شان کشوری کهن مثل ایران نیست که نخبگان آن  آینده خود را در کشور دیگری جستجو کنند. نمی‌خواهم مدام چشم به مردم تلویزیون باشد که جنگ می شود یا نه، یا گرفتار تحریم بیشتر می شویم یا نه؟! ایرانی بودن در سراسر جهان باید یک امتیاز باشد. می خواهم چهره ای مثبت از ایران نشان دهم؛ نمی خواهم ایرانی بودن تبدیل به دردسری برای ایرانیان در دنیا باشد. ایران یک هویت فراگیر فرهنگی است مردم ایران شایسته زندگی بهتری هستند. پول نفت ما نباید به جیب قاچاقچیان برود.

وی با بیان اینکه «با تحریم شاید بتوان زنده ماند اما نمی‌توان پیشرفت کرد»، گفت: با حمایت مردم، احیای برجام شدنی خواهد بود. سیاست خارجی ما راه‌گشا خواهد بود. باور دارم بلاتکلیفی در سیاست خارجی بلاتکلیفی در زندگی مردم نیست. راهنمای سیاست خارجی ما منافع ملی مردم خواهد بود. شعاری که مردم را گرفتار دارو کند نخواهم داد. سیاست خارجی ما تنها بقا نخواهد بود. نمی‌خواهم در دنیا منزوی باشیم.

پزشکیان اظهار داشت: ایران را بخشی از راه حل جهان خواهیم کرد نه بخشی از مشکل و ‌تقویت توان نظامی کشور برای من از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. قرار بود تحریم ها را دور بزنیم، اما کریدور ها و غیره در حال دور زدن ایران هستند.هرگز به دنبال امنیت اجاره ای نبوده و نخواهیم بود. نباید با امریکا رابطه متشنج و هزینه آفرین داشته باشیم.

محمد جواد ظریف در این نشست گفت: افتخار می‌کنم که در کنار شخصی شریف و وطن پرست هستم. راهنمای سیاست خارجی عزت، حکمت و مصلحت است اما در این سیاست بسیار مهم است که چه کسی در پاستور نشسته است. رئیس جمهور است که سیاست‌ها را می‌سازد و اجرا می‌کند. رئیس جمهور است که خودش خط دارد اما باور هم دارد که باید از کارشناسان هم استفاده کرد.بدون سیاست خارجی جدی نمی‌توانیم دیپلماسی اقتصادی داشته باشد. نگاه ما به یک رابطه متوازن است. این سیاست خارجی می‌تواند برای این مردم و کشور راهگشا باشد.

مهدی سنایی هم در این میزگرد گفت: جهان در دوره گذار به سر می‌برد و لازمه استفاده از این شرایط وجود آورده در سیاست خارجی است.سیاست خارجی چابک می‌خواهیم که برای کشور سرمایه بیافریند. دوگانه سازی‌ها در عرصه سیاست خارجی، مانند شرق و غرب منسوخ است و امروز کشورها به سیاست خارجی چند بعدی و برداری روی آورده‌اند. این دوگانه‌ها مربوط به قرن ۱۹ است و ملت از آن عبور کرده‌اند و کشور باید این سیاست خارجی را به کار گیرد. سیاست خارجی پشتوانه مردمی می‌خواهد و مردم هم سیاست خارجی چند بعدی می‌خواهند.

وی افزود: در سال های اخیر، بیش از اینکه سیاست خارجی آورده ای داشته باشد، موجب فشار و تحریم شده است. چین کشوری است که با باز کردن درهایش، به نتیجه رسید. حکمت و مصلحت اقتضا می‌کند از دایره تحریم ها بیرون بیاییم. بدون سیاست خارجی مستقر نمی‌توانیم منافع اقتصادی کشور را پیش ببریم. بدون سیاست خارجی معقول نمی‌توانیم حتی با دوستانمان ارتباط داشته باشیم.معتقدم این سیاست خارجی می‌تواند برای ایرانیان و مردم ایران راه گشا باشد.

محمدکاظم سجادپور کارشناس مسائل بین‌الملل درباره چگونگی اجرای برنامه‌های سیاست خارجی در دولت آینده پزشکیان از او سوال پرسید.

پزشکیان گفت: برای اجرای این برنامه‌ها باید در داخل مشکلات خود را حل کنیم. قدم اول این است که خود ما کوتاه می‌آییم و دعوا نمی‌کنیم. برای فردای ایران درگیر نمی‌شویم.بیشتر درگیری‌های ما مبنای نفسانی دارد و با دعوا به نفع هیچ‌‌کس نیست. آسایش دوگیتی تفسیر این دو حرف است/ با دوستان مروت با دشمنان مدارا

وی عنوان کرد: سیاست‌ها را رهبر معظم انقلاب تعیین می‌کند و فرمایشات ایشان فصل‌الخطاب است.

فواد ایزدی درباره این برداشت که دولت پزشکیان با توجه به حضور ظریف و سنایی می‌تواند دولت سوم روحانی باشد، از پزشکیان پرسید. ایزدی همچنین درباره افزایش تحریم‌ها پس از برجام و امید بستن به امضای مقامات آمریکایی و خوش‌بینی به این توافق هم از نامزد انتخابات ریاست جمهوری پرسید.

پزشکیان گفت: اگر بخواهیم دعوا را ادامه دهیم، زندگی مردم را بدبخت خواهیم کرد؛ منحنی رشد در زمان تحریم و بدون تحریم با عدد و رقم مشخص است، هیچ مستندی وجود خارجی ندارد که در تحریم رشد می‌توان کرد. باید اقتدار کشور را حفظ کرد و در کنار آن تحریم‌ها را رفع کرد.

وی افزود: هیچ کشوری بدون سرمایه‌گذاری خارجی نمی‌تواند پیشرفت کنند؛ بگویید راه‌حل شما برای رفع شرایط مردم کشور چیست؟ در برابر آمریکا بیاستید اما بگویید برای زندگی مردم چه برنامه‌ای دارید؟

پزشکیان اظهار داشت: بعد از عملیات طوفان الاقصی و اقتدار منطقه‌ای، با دست بازتری می توانیم در مذاکرات بشینیم؛ اگر می خواهید مردم زیر تحریم بمیرند، همین سیاست فعلی را دنبال کنید، تحریم فقط به نفع کاسبان تحریم است. مخالفان برداشتن تحریم‌ها در حال بخور بخور هستند

وی ادامه داد: ما اگر می‌خواهیم در تحریم بمانیم یعنی می‌‌خواهیم زندگی مردم را به فلاکت بکشانیم. هیچ کشوری بدون سرمایه‌گذاری خارجی و صادرات نتوانسته رشد کند؛ همین عراقی‌هایی که حاج‌قاسم آن‌ها را از دست داعش نجات داد پول ما را نمی‌دهند. نفت ما به نظامی‌های چین ارزان‌تر فروخته می‌شود؛ پولش هم معلوم نیست کجا می‌رود.

ابراهیم متقی دیگر کارشناس این نشست با بیان اینکه باید روش گذشته را آسیب شناسی کرد، از پزشکیان درباره چگونگی اجرای برنامه‌هایش پرسید.

پزشکیان توضیح داد: باید اول این را بپذیریم که دست از دعوا برداریم و طبق فرموده رهبری باید با عزت، حکمت و مصلحت با دنیا ارتباط برقرار کنیم. چه کسی این بلا را سر مردم آورده؟ جوانان دارند می روند دانشجویان دارند مهاجرت می‌کنند. ببینید الان امید به زندگی مردم چقدر است. شما به عنوان کارشناس نسخه بدهید تا از فرار جوانان ایران و نخبگان پیشگیری کند و رونق اقتصادی ایجاد کند.

وی افزود: زندگی معمولی را برای مردم حرام کرده‌ایم. من نه چپم و نه راست و هرکسی بتواند نسخه‌ای بنویسد که سیستم را نجات دهد تبعیت خواهم کرد.

سجادپور در ادامه با اشاره به اینکه سیاست خارجی باید ترکیبی از سیاست، اجرا و علم باشد، درباره اعتماد به نفس بین‌المللی و نحوه ارتقا آن پزشکیان پرسید.

پزشکیان پاسخ داد، گفته‌ام که انسجام داخلی، استفاده از نظر کارشناسان و تبعیت از مقام معظم رهبری می‌تواند گره‌گشا باشد.

تابستان برق را قطع می‌کنیم و زمستان گاز را،
در بسیاری از حوزه‌ها بحران داریم. ما اینجا نیستیم که تصمیمی بگیریم که زندگی مردم‌ را سیاه کند.

فواد ایزدی کارشناس دیگر برنامه به پزشکیان توصیه کرد که به تجربه دولت روحانی درباره برجام توجه کند و به سخنان مشاوران خود درباره بانک جهانی که نهادی سیاسی است، توجه نکند.

پزشکیان توضیح داد: بارها گفته‌ام گزارش بانک جهانی ۴۰ کشور را بررسی کرده و به چند استراتژی و راهبرد رسیده است. از نظر علمی، تکست‌های مدیریتی می‌گوید که هر اقدامی باید مسئولی داشته باشد تا دستورالعمل را اجرا کند. مسئول باید پاسخگو باشد.

بحث علمی چپ و راست ندارد و این اصول علمی است. اگر این استراتژی‌ها درست نیست بگویید کدام اصول درست است.

توهم اجرای این دستورالعمل‌های بانک جهانی را دارند در حالی که بحث ما علمی است.

متقی در ادامه با اشاره به اینکه سخنان پزشکیان درباره بانک جهانی را درست است، گفت که برای نگاه متوازن به جهان در این دنیای پیچیده، عدالت مبنای قدرت دارد و موازنه از طریق قدرت ایجاد می‌شود و نهادهای نظامی و امنیتی و اجتماعی این قدرت را تحقق می‌بخشد‌. شما چه راهبردی در موازنه دارید؟

پزشکیان گفت: در داخل کشور هم گروهی به گروه دیگری زور می‌گویند و حق با شماست که باید سیاست‌ قدرت را در پیش گرفت. باید قدرت داشته باشیم.

ظریف هم در ادامه پاسخ به پرسش‌های کارشناسان گفت: قدرت مجموعه ای از قدرت‌های مادی و معنایی است، افزایش نفوذ و کاهش آسیب‌پذیری است.آنچه به ایران قدرت داده قدرت معنایی است البته قدرت مادی هم مهم است. پیش از حضور سازه‌انگاره‌ها امام خمینی بر قدرت معنایی تاکید داشتند.

ظریف مشاور پزشکیان در این نشست گفت:  نگویید قدرت فقط یعنی قدرت نظامی. قدرت به مجموعه ای از قدرت‌های مادی و معنایی گفته می شود؛ آنچه که به جمهوری اسلامی قدرت داده، قدرت معنایی است؛ توجه امام به قدرت معنایی با طرح پیروزی خون بر شمشیر قبل از طرح تئوری قدرت معنایی بود

وی افزود: قدرت معنایی به معنای این است که حماس در طول 7 ماه گذشته، افسانه شکست ناپذیری اسرائیل را از بین برده است؛ نمی‌توانیم تاریخ را عوض کنیم مردم دیدند که در سال‌های برجام شرایط اقتصادی خوب بود و تورم تک رقمی شده بود.

ظریف خاطرنشان کرد:  تنها کشوری که از اسنپ بک استفاده کرد، ایران بود؛ همان دولت روحانی که شما از آن دلخورید؛ ظریف بایدن قرار بود به برجام برگرد اسرائیل  با ترور شهید فخری زاده و مجلس وقت با برنامه اقدام راهبردی اجازه نداد. نگذارید ما بگوییم در آن شش ماه تلخ چه گذشت.

وزیر پیشین امور خارجه ایران در این نشست گفت: اگر برجام بد بود، چرا ترامپ از طریق برجام، از خود برجام خارج نشد؟ مگر ترامپ از قرارداد پاریس و غیره خارج نشد؟ حضرت حجت‌الاسلام خاتمی برای مردم اقتصاد و آرامش به وجود اورد اما معجزه هزاره سوم و جلیلی، جز تحریم برای کشور نیاوردند.

وی افزود: بایدن وقتی آمد پیچ را شل کرد و باعث شد اقایان نفت بفروشند؛ بگذارید ترامپ بیاید تا ببینید، چه می‌کنند.

ظریف اظهار داشت: در آن ۶ ماه پایانی دولت روحانی می‌توانستیم به برجام برگردیم. در دولت شهید رئیسی، هزار تحریم به کشور اضافه شد؛ مردم ببینید که با تحریم، رشد اقتصادی و تورم و فروش نفت به کجا رفت. بسیار مهم است که چه تفکری در پاستور بنشیند.

سنایی دیگر مشاور پزشکیان در میزگرد سیاسی گفت: عمرم را صرف سیاست شرقی و اوراسیا کرده ام، نقش قدرت سخت را نمی توان انکار کرد؛ کشوری که نتواند به توسعه برسد، قدرت خود را هم دیر یا زود از دست می دهد.  کشوری که نتواند به توسعه برسد، قدرت خود را هم دیر یا زود از دست می دهد

 

بیشتر بخوانید:

کلی گویی به جای پرداختن به جزییات در مناظره اول

 

وی افزود: کشور ما کشور کوچکی نیست که در سیاست خارجی تک سویه عمل کند؛ سیاست توجه به شرق می تواند در جهت توسع کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

62977721
171256281
همچنین بخوانید
آخرین اخبار

خرید بک لینک و رپورتاژ آگهی در پول نیوز

خدمات سئو

لیزر موهای زائد

لیفت نخ