10 تیر 1403 - 11:14

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

کلی گویی به جای پرداختن به جزییات در مناظره اول

"اقتصاد " اولین موضوع مناظره- کاندیداها کلی گویی را به پرداختن به جزییات ترجیح دادند. کسری بودجه ، برنامه هفتم توسعه، خلق نقدینگی،رشد اقتصادی 8درصد، مقابله با تحریم، محرومیت‌زدایی، حمایت از اقشار ضعیف و کنترل تورم  تولید ثروت، کارآفرینی، اقتصاد دانش بنیان، صادرات و پرهیز از خام فروشی، صادرات و جلب سرمایه‌گذاری خارجی مسائلی بود که در مناظره دیروز به آن پرداخته شد.

به گزارش پول نیوز، به گزارش پول نیوز،  شش کاندیدای دوره چهاردهم ریاست جمهوری بعد از  احترام به رییس‌جمهور شهید به ارایه مطالب خود پرداختند، چهار تن از کاندیداها شامل قاضی‌زاده هاشمی، قالیباف، جلیلی و زاکانی خود را پیرو  سیاستهای دولت رئیسی دانستند. اگرچه نقدهایی نیز به برخی برنامه‌های اقتصادی داشتند.

 

قاضی‌زاده هاشمی : مردم از وعده‌ها خسته شده‌اند. او که در دوره سیزدهم نیز نامزد ریاست جمهوری بود در سال ۱۴۰۰ وعده حل مشکل بورس را در سه روز ارائه کرده بود؛ وعده‌ای که مسعود پزشکیان، کاندیدای اصلاح‌طلب در چند نوبت با طعنه به آن اشاره کرد.قاضی‌زاده هم در جواب گفت: متاسفانه برخی از طرفداران یکی از نامزدها بر وعده من برای بورس مانور دادند. بورس مبنی بر انتظارات است. مردم در بورس آینده را می‌خرند. در دولت روحانی چه تصمیماتی گرفته شد؟ آن موقع من نایب رئیس مجلس بودم نامه نوشتم. برای برخی افراد نیز تشکیل پرونده شده است.

 

قاضی‌زاده هاشمی: مسائل سیاسی را از اقتصاد خارج کنیم

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی :برای رشد هشت درصد متاسفانه در سرمایه گذاری داخلی اکثر سرمایه‌ها خرج هزینه‌های دولت می‌شود. سیاست های ارزی باید به نفع تجارت باشد. برای مثال نباید روغن خارجی وارد کنیم. باید کاری کنیم مردم با ایجاد رقابت، به کالاهای با کیفیت دست پیدا کنند.

قاضی‌زاده هاشمی در چهار دقیقه اول بخش دوم صحبت‌های خود عنوان کرد: در خصوصی‌سازی باید رقابتی و شفاف عمل کنیم. ابزاری که الان وجود دارد بورس است. دولت باید اموال را به بورس ببرد. نباید سهم دولت را در سرمایه‌گذاری کم کنیم اما نباید نقش تصدی‌گری به آن بدهیم.

 

قالیباف: رییس‌جمهور باید حواسش به سفره مردم باشد

محمدباقر قالیباف هم که شب گذشته تلاش کرد وارد نزاع‌های سیاسی نشود گفت که حقوق باید متناسب با تورم افزایش پیدا کند.

رییس مجلس بیان کرد:  برنامه هفتم میثاق ماست که باید اجرا شود پس باید رییس جمهور حواسش به سفره مردم و رشد اقتصادی و اجرای پروژه های کلان باشد؛  معتقدم باید قفل این توقف را شکسته و کار دولت شهید رئیسی را ادامه دهیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه هدررفتی در انرژی داریم، گفت: هدررفت انرژی در نیروگاه‌ها و گازهای مشعل است. در شرایطی که درآمد حوزه پتروشیمی نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار است و فقط ۷.۵ درصد آن را استفاده می کنیم.

قالیباف در چهار دقیقه مرحله دوم درباره مردمی سازی اقتصاد گفت: برای رشد هشت درصد بهره وری فرصت می‌دهد که ظرفیت های موجود را حفظ و دنبال کرده که این برای ادامه سرمایه گذاری بسترسازی می کند.

وی با بیان اینکه حتما تحریم اثر می‌گذارد گفت: معتقدم همه دستگاه‌های دولتی یک طرف و دستگاه دیپلماسی یک طرف است؛ لذا باید برای رفع تحریم تلاش کند و برای آن طرح مشخص و روشن داریم و می شود قدم به قدم دنبال کرد. قرارداد با چین باز مانده و تفاهم‌ها اجرایی نشده است و این شامل قرارداد با روسیه هم می‌شود. باید از ظرفیت شانگهای و بریکس استفاده کرد.

 

پزشکیان: بدون ارتباط با دنیا به رشد ۸ درصد نمی‌رسیم

مسعود پزشکیان که در صندلی سوم نشسته بود نیز بیان کرد: لازمه اجرای برنامه هفتم حضور همه و مشارکت به دور از اختلاف،قطعاً اینکه عده‌ای را به اسم کارشناس میاوریم ولی کارشناس نیستند نمی‌تواند ما را به اهداف برنامه برساند.

وی اظهار کرد: امکان ندارد بدون ارتباط یا باز کردن مرزهای‌مان با دولت‌های منطقه و دنیا به رشد هشت درصدی دست یابیم. برای رشد هشت درصدی سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار پول می‌خواهیم که تهیه آن در حالت عادی غیر ممکن است. در نتیجه چگونگی حل مشکلات ما در ارتباط برقرار کردن با دنیا و ارتباطات بین‌المللی از ملزومات دستیابی به این هدف است.

به گفته پزشکیان، باید به تولید کنندکان، اتاق بازرگانی و مشارکت‌کنندگان در تولید میدان دهیم و دست‌شان باز باشد تا کار کنند؛ نباید بدن تولید کننده بلرزد که فردا قرار است چه بلایی بر سر او بیاید.

 

تاکید جلیلی بر جذب سرمایه برای رشد اقتصادی

سعید جلیلی گفت: چیزی که قانون می‌شود، مثل برنامه هفتم توسعه که مورد وفاق ملی است، نباید در آن تردید ایجاد شود.

وی بیان کرد: شعار یک جهان فرصت ما واقعی است. رشد هشت درصدی قابل تحقق است و ایران می تواند جهش کند؛ اما لازمه آن این است که رشد فقط با جذب سرمایه انجام نمی‌شود. برای جهش کشور دولت باید نقش‌آفرین باشد و برای همه آحاد جامعه بستر برای رشد اقتصادی را فراهم کند؛ این کار با برنامه‌ریزی محقق می‌شود.

 

زاکانی: 

علیرضا زاکانی ـ شهردار تهران نیز که در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شده محور صحبت‌های خود در بخش اقتصاد را بر پرهیز از نگاه صرف به کشورهای غربی دانست و گفت: مشکل اقتصاد ایران تجویزهای اقتصادی امریکا است.

زاکانی افزود: بنده برای تحول در اقتصاد در چهار محور برای ارتقای شاخص عدالت و پیشرفت با استفاده از همه فرصت ها قائلم باید تاکید بر استقلال اقتصادی بر اساس دلارزدایی از اقتصاد و تکیه به پول ملی و افزایش قدرت پول ملی کنیم. ثانیا جهش تولید با حرکت به سمت تولید محصول محور و دانش بنیان و با ارزش افزوده بالا را پیگیری کنیم. حاکمیت مردم سالاری دینی در عرصه اقتصاد را بپذیریم و نکته چهارم هم خلق ثروت و توزیع عادلانه ثروت را در دستور کار بگذاریم.

وی اظهار کرد: مردم ریالی درآمد کسب می‌کنند اما با مسیری که ما تعیین کردیم دلاری خرج می‌کنند. تا وقتی این حل نشود اساسا امکان حل موضوع وجود ندارد.

 

پورمحمدی: 

مصطفی پورمحمدی گفت:تحریم را مساله مهمی دانست ما همه مشکلات اقتصادی را می‌دانیم اما مردم این مشکلات را روزمره لمس می‌کنند و با پوست و گوشت خود آن‌ها را درک می‌کنند. مگر می‌شود یک مشکل مهم به نام مسائل اقتصادی را از این منظر حل کنیم. نزدیک به دو دهه است که با مسئله تحریم مواجه هستیم. برخی اول گفتند که تحریم مسئله مهمی نیست و هنوز هم می‌گویند این مسئله مهم نیست. بعد از گذشت مدتی گفتیم نه تحریم هم مسئله است و ۲۰ تا ۳۰ درصد به اقتصاد ما آزار وارد می‌کند. نقل و انتقال مالی را که گرفتار آن هستیم و ده‌سال است باید آن را حل کنیم. ما در میان ۲۰۴ کشور جزو ۳ کشور لیست سیاه قرار گرفته‌ایم.

پورمحمدی بیان کرد: چرا رهبری فرمودند برنامه‌های گذشته توسعه ۳۰ تا ۳۵ درصد اجرا شده‌اند؟ مگر قانون نبودند؟ مگر برنامه نبودند؟ چرا محقق نشدند؟ شاید برنامه هم ایراد دارد. به این موضوع هم فکر کنیم و آن را در نظر بگیریم.

وی با اشاره به صحبت قاضی زاده مبنی بر نیاز به ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار برای رشد اقتصادی گفت که فکر می‌کنم کمتر باشد. در خوشبینانه‌ترین حالت ۵۰ درصد آن از ریال تامین شود که حدود ۶ هزار همت خواهد شد، این را از کجا می‌خواهیم تامین کنیم؟ از مردمی که به ما اعتماد ندارند و سرمایه آنان در بورس از میان رفته و پول‌های خود را به دلار و طلا بدل می‌کنند؟ جای پراکنده می‌برند و حاضر نیستند به سمت تولید ببرند؟

پورمحمدی تاکید کرد: این حرف‌ها دلیل بر مأیوس شدن ما نیست یا اینکه نمی‌توانیم. ما این راه تا اینجا پیمودیم، قدرت‌ ایجاد کردیم و در جایگاه والای فعلی قرار گرفتیم. در مقابل این تحریم سخت ایستادیم که توانمندی ملی ما را به اینجا رساند وگرنه دچار فروپاشی می‌شدیم. تحریم خیلی مهم است اما ما مهم‌تر و قدرتمندتریم. قدرت خود را باور کنیم و البته اشتباهات خود را هم بپذیریم.

 

بیشتر بخوانید:

از اجرای طرح نور تا بر طرف کردن مشکلات اقتصادی

 

از حواشی مناظره

فلش بک های بیش از حد به سیاست‌های اقتصادی دهه ۹۰ مذاکرات برجام و رشد پایین اقتصادی (حدود یک درصد) و مساله تورم

تیکه های پزشیکیان به قاضی زاده بابت وعده 3روزه بورس

وعده دور از ذهن  پرداخت حقوق متناسب با رشد تورم توسط قالیباف

پوز خند قالیباف به مطلب پورمحمدی مبنی برانتصاب قالیباف برای پست شهرداری با وجود مخالفت های زیاد

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

نرخ تاکسی برقی
168534458916709700
همچنین بخوانید
آخرین اخبار

خرید بک لینک و رپورتاژ آگهی در پول نیوز

خدمات سئو

لیزر موهای زائد

لیفت نخ