15 تیر 1403 - 1:06

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در مورد مهمترین حوزه‌های کشور چه گفتند؟

از اجرای طرح نور تا بر طرف کردن مشکلات اقتصادی

به گزارش پول نیوز، اکبر قاسمی-کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سال 1403 که رسانه ملی از آنها میزبانی می‌کند برنامه های خود را در صورت برنده شدن درانتخابات تشریح کردند.

 

به  گزیده مباحث مطرح شده به شرح ذیل است:

 

پورمحمدی با شعار «دولت قرار؛ عدالت ثروت، قدرت» 

فرهنگ:  ما یکی از بهترین‌ سینماهای دنیا را داریم و در موسیقی جزو کشورهای سرآمد هستیم. نگاه دستگاه دیپلماسی به مسئله فرهنگ و هنر عمدتاً یک امر تشریفاتی است درحالی که باید استراتژیک باشد.

 

سیاست:  سیاست خارجی امتداد سیاست داخلی است. ما در منطقه حساسی قرار داریم .

 

اقتصاد: باید به سراغ مودیانی برویم که مالیات نمی‌دهند و گردش مالی روشن و شفاف ندارند. ظرفیت‌های خوب، بانک‌ها و نرم‌افزارهای خوبی در این راستا ایجاد شده است. جوان‌های متخصص خوبی داریم و بسیار خوش‌بین هستم که می‌توانیم از طریق توسعه دولت الکترونیک و هوش مصنوعی تحول اقتصادی ایجاد کنیم. با تثبیت درآمدهای مالیاتی، می‌توانیم درآمدهای نفتی‌مان را وارد صندوق توسعه ملی و به عنوان درآمد و سرمایه بین‌نسلی، حفظ کنیم. برای تامین مسکن باید درآمد ۴۰ یا ۵۰ سال را صرف کرد. مسکن مهر را با برنامه‌ای جدید و درست باید مجدد راه اندازی کنیم. برای نخستین بار موضوع سهمیه‌بندی بنزین در زمان احمدی نژاد آغاز شد که اولین پروژه بزرگ دولت الکترونیک بود.بخش بزرگی از اقتصاد ما با رانت انرژی زندگی می‌کند.

 

اشتغال: ——-

 

سایر:  شکل برنامه هفتم داد می‌زند که نمی شود آن را درست اجرا کرد. ماده مکمل ۳۵ الحاقی در برنامه هفتم با ۲۵ عنوان داریم که برنامه، همین موارد است و باید عدد و رقم می‌شد؛ اینها اساس برنامه است. همگی اینها را به زمان دیگر حواله داده‌اند. نخست باید تحکیم روابط خارجی را داشته باشیم و نکته دوم، رویکرد اقتصادمحور است مسئله سوم مسئله فلسطین است. به خوبی می‌دانم امروز مافیای وی پی ان چه بلایی سر آی تی، ارتباطات و اقتصاد آن آورده است.

 

پزشکیان با شعار «برای ایران»

فرهنگ: طرح نور را به «سیاهی» تشبیه کرد.برخی از مردم از لج مسئولین در پوشش هنجارشکنی می‌کنند. ما باید در این زمینه تقصیر خودمان را بپذیریم. قول داد که اگر روزی قدرت و اختیاری پیدا کرد، قطعاً به معلمان توجه کند.

 

سیاست:بر اساس آنچه که از سوی مقام معظم رهبری تعیین شده، سیاست خارجی وی برقراری ارتباط با تمام دنیا بجز رژیم صهیونیستی بر اساس اصول عزت، عقل و منافع کشور است. اولویت وی برادری و هماهنگی با کشورهای عربی و اسلامی و رسیدن به یک زبان مشترک با آنها و سپس با سایر کشورهای جهان است.

 

اقتصاد: برای من شرم‌آور است که ببینم برخی راحت زندگی کرده اما برخی سر در سطل‌های زباله می‌کنند. افزایش قیمت بنزین در برنامه هفتم توسعه پیشی‌بینی نشده است و دولت نیز نمی‌تواند خارج از قانون اقدام به افزایش قیمت بنزین کند.

 

اشتغال:  نظام ملی بیمه بیکاری با اولویت دانشجویان و فارغ التحصیلان متاهل به منظور کاهش سن ازدواج جوانان و تنظیم و جهت دهی کمکهای حمایتی دولت به منظور ایجاد اشتغال به چشم می خورد.بچه‌های خواهرم و برادرم بیکارند. در دانشگاهی که ۱۵ سال مسئولیت داشتم یک نفر از اطرافیانم را پیدا نمی‌کنید که آن‌جا استخدام شده باشد.

 

علمی:  علم ثابت می‌کند مسیری ما را بهتر به مقصد می‌رساند و پذیرفتن این مسیر درست، حق است و اگر ما مردم و کشور را از این حق محروم کنیم فقر و فساد ایجاد می‌شود.

 

سایر:  در روند اولیه نیاز به ارزیابی‌ها، مشارکت‌ها و مشورت‌ها است و با این کارها گام اول را برمی‌داریم، اما هر کسی هم برای مسئولیتی انتخاب شد، باید تعهد دهد که برنامه و سیاست‌های کلی را در چارچوب یک روش علمی اجرا کند و ما موظف به پیگیری برای اجرا هستیم؛ در انتخاب مسئولان پاسخگویی و توانمندی برای من جایگاه دارد و نه خط و طیف سیاسی.غیرممکن است دولت سوم روحانی باشم!

 

جلیلی باشعار «یک جهان فرصت، یک ایران جهش؛ هر ایرانی یک نقش باشکوه» 

فرهنگ:  در فضای مجازی هم آسیب وجود دارد ولی باید مسئولیت‌پذیری ایجاد کرد نه محدودیت. اگر مسئولیت‌پذیری ایجاد شد، ضایعات آن به حداقل می‌رسد و فرصت آن بیشتر می‌شود. دولت من از طرح نور استقبال می‌کند زیرا عمل به قانون است

 

سیاست:  سیاست خارجی باید از فرصت‌ها حداکثر استفاده را کند و تهدیدها را به حداقل برساند. ۲۰۰ کشور در دنیا وجود دارد و باید از نقاط اشتراک برای تعامل و فرصت استفاده کرد و نقاط اختلاف هم می تواند تهدید ایجاد کند و هنر سیاست خارجی شناخت این فرصت‌ها و تهدیدهاست.  وقتی شما زیرساخت قدرت خود را تقویت می‌کنید، طرف مقابل نگران می‌شود. وقتی می‌گوییم قدرت، هم باید تهدیدها را کاهش داد و هم فرصت‌ها را حداکثر کرد. در برخی کشورها که فرصت خوبی برای صادارت داریم اصلا سفارت نداشتیم مثل آفریقا و آمریکای جنوبی. دشمن دشمنی‌اش را می کند ولی شما باید هوشمندانه عمل کنید.درمورد برجام دوستان می گفتند ما توافق کردیم و طرف مقابل ۱۵ بار نوشت که ایران به توافق عمل کرده است، چی شد؟ از توافق خارج شدند.

 

اقتصاد: با همراهی مردم، سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان و تجار و دانشجویان می‌توان مملکت را از این بحران خارج کرد، بسیاری از مسایل اقتصادی کشور را می توان زیر چتر  اقتصاد دریا سامان داد؛ از تولید آبزیان گرفته تا ساخت و تعمیر کشتی های باری و مسافری. اگر ۱۰ پالایشگاه داشته باشیم می توانیم نفت منطقه را بخریم و به فرآورده تبدیل کنیم و هزاران شغل ایجاد کرده و برای کشور ارزآوری کنیم.

 

اشتغال:  باید دانشگاه‌ها در اشتغال و ارزآوری سهم داشته باشند.

 

علمی:  دولت آمریکا سعی دارد در زمینه هوش مصنوعی برای سایر کشورها محدودیت ایجاد کند. اگر از این فرصت استفاده نکنیم ممکن است ۴۰ سال عقب بیفتیم. امروز در مرزهای دانش هستیم و دولت باید نقش‌آفرینی کرده و بستر را برای نقش آفرینی هر ایرانی ایفا کند.

 

سایر: حداقل ۱۱ سال روی شعارمان کار کردیم.

 

زاکانی با شعار «دولت خدمت»

فرهنگ:فرهنگ برای ما اولویت قطعی است.موضوع جمعیت برای کشور یک مسئله حیاتی است، جمعیت و فرزندآوری، اصلی است که باید زمینه آن را فراهم نمود و قانون جمعیت باید به صورت کامل اجرا شود.

 

سیاست:  سیاست خارجی برای ما مهم است به واسطه اینکه انقلاب یک پیام جهانی داشت و به واسطه موقعیت ممتاز فرهنگ اسلامی – ایرانی و موقعیت ویژه جغرافیایی سیاسی کشور و اهمیت منطقه غرب آسیا در جهان که به ما دیکته می کند که این سیاست خارجی را به عنوان یک اولویت اساسی مدنظر داشته باشیم. امروز در دانشگاه‌های آمریکا صدای امریکا از زاویه کرامت انسانی بلند شده است. جهان در حال گذار است و نظم دوقطبی جهان، نظم نوین جهانی و ایده خاورمیانه بزرگ با شکست مواجه شده‌ است. ایران، روسیه و چین در یک مثلث متساوی‌الاضلاع‌ نقشی تعیین کننده با شراکت معنادار داشته. برجام حاصل رویکردی بود که خودباوری نسبت به ظرفیت‌های داخلی نداشت.برجام در حلقه سه نفره آقایان  روحانی، لاریجانی و ظریف تصمیم گیری شد و انقدر این حلقه تنگ بود که آقای ولایتی هم اعتراض کرد.

 

اقتصاد:  در سال اول دولت خود می‌توانیم در موضوع تأمین گوشت و مرغ، تخم مرغ و روغن و شیلات به گونه‌ای عمل کنیم که ۲۰ درصد قیمت کاهش یابد و به سمت ارزان‌سازی حرکت کنیم. تا ریشه فساد در این کشور خشک نشود راه برای رشد و تعالی آنگونه که شایسته است باز نخواهد شد. امروز سفره ملت کوچک شده و مردم فشار اقتصادی را احساس می‌کنند. ۲۰۰‌ هزار واحد مسکونی در ابتدای خردادماه کلنگ‌زنی شد. ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل داریم، اما به آن‌ها بی‌توجه هستیم. مردم این مناطق در کپَر زندگی می‌کنند. انتقال آب از دریا به بخش‌های مرکزی کشور خوب است، اما بهتر است صنایع به کنار سواحل ساخته شود.

 

اشتغال:  نقدینگی به حوزه ساخت منتقل می‌شود، تولید راه می‌افتد، اشتغال حل می‌شود، موضوع مسکن مردم هم مرتفع می‌شود. ۸.۱ میلیون تن ظرفیت خالی در بخش پلیمری وجود دارد که اگر این ظرفیت‌ها استفاده شود ظرف دو سال ۲ میلیون شغل ایجاد خواهد شد.

 

سایر: فرزند بنده در خارج از کشور در رشته‌ای تحصیل کرده که این رشته در داخل ایران نبوده و پس از فارغ التحصیلی به ایران برگشته و در حال فعالیت برای همین کشور است.

 

قالیباف با شعار «خدمت و پیشرفت»

فرهنگ:  در زمان شیوع کرونا حرف از فرهنگ همدلی می‌زدیم و زمانی که مردم فرهنگ همدلی را به نمایش گذاشتند، ابتدا روزانه ۷۰۰ نفر از افراد بر اثر کرونا فوت می‌کردند که با همدلی، تعداد فوتی‌های کرونا کاهش یافت. مدیر قوی و ثبات در آموزش و پرورش مهم است. در حوزه مسائل اوقات فراغت برای زنان هم توجه کردیم.  زن به عنوان مادر فرهنگی‌ترین عنصر جامعه است و فرهنگ، زنانه ترین عنصر جامعه است و باید مورد توجه باشد. قبل از حضور ما در نیروی انتظامی، ما پلیس زن نداشتیم و فقط کار اداری می‌کردند، اما ما این روند را تغییر دادیم.

 

سیاست:  ما در سیاست خارجی گشایش ایجاد خواهیم کرد و از این بلاتکلیفی رهایی پیدا می‌کنیم.سیاست غلط موجب شده واردات جذابیت بیشتری نسبت به صادرات داشته باشد.قرن 21 قرن آسیاست.2درصد حجم عبوری پروازهای منطقه ازآسمان کشور ما عبور نمی‌کند و این ضعف مدیریت است در صورتی که بهترین نقطه برای توقف و تغییر مقصد پروازی را داریم.

 

اقتصاد:  حتی وقتی مردم برخی از خرج‌ها را که حذف می‌کنند، باز هم نیازهای اساسی آنها نمی تواند تامین کننده باشد؛ به ویژه کارگران، کارمندان، بازنشستگان، صندوق‌های لشکری و کشوری و تامین اجتماعی که درآمد ثابت دارند. این موضوع سبب می‌شود خدمات جانبی آنها مثل سلامت، معیشت، اوقات فراغت را از دست بدهند. قالیباف با بیان اینکه برای رسیدن به نقطه مطلوب باید دو کار انجام داد، تصریح کرد: نخست مهار تورم و دوم رشد اقتصادی است. در مهار تورم دو موضوع مهم کسری بودجه که به تعبیر رهبر معظم انقلاب «ام الخبائث» است و ناترازی بانکی است که برای حل آن باید چاره اندیشی شود. اصلاح سیستم بانکی و وارد شدن به ترازنامه بانک و موضوع کسر‌ی بودجه و حالا که یک فرصتی را خریدیم گزینه به کار سخت را در این حوزه را نداریم به طور خاص درباره اصلاح نظام بانکی همه ما تجارت متعدد شکست خورد در ۱۰ سال گذشته به خاطر داریم برخی از آنها به بحران های اجتماعی تبدیل شدند برخی از آنها باعث شدند یک بار جدید روی پایه پولی وارد بشود و برخی اوقات هر دو اینها رخ داده است. مقاومت های سختی که در دستگاه ها هستند باید این مقاومت ها شکسته بشود و تحقق پیدا کند تا امنیت سرمایه تامین باشد و گرنه مردم ریال به ارز و طلا می کنند حبس می کنند یا بر می دارند و از کشور خارج می کنند و سرمایه خارج می شود، اینها قابل اجرا نیست مگر با یک کارنامه مشخص. ما از گرانی و تورم و کاهش قدرت خانوارها شرمنده ایم و برای رفع آن در دولت چهاردهم «خدمت و پیشرفت» برنامه و روش اجرا داریم که ضمانت آن کارنامه عملکردم در سالیان گذشته است، نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ درصد درآمد خانوارها برای مسکن هزینه می شود و حل تزاحم‌های مدیریتی برای توسعه سواحل مکران،  سواحل مکران به‌عنوان بزرگ‌ترین و بی‌نظیرترین فرصت باید مورد توجه قرار گیرد.

 

علمی:  ممکن است که رشد علمی برخی از کشورهای منطقه نسبت به ما بیشتر شده باشد، اما برخی اوقات رشد آنان بادکنکی است و اساتید را از سایر کشورها می‌آورند.

 

اشتغال: در بسیاری از دستگاه‌ها برخی نیروها رسمی و برخی قراردادی هستند و دریافتی آنها یکسان نیست و از امنیت شغلی برخوردار نیستند نیروهای شرکتی شهروند درجه ۲ شدند!

 

سایر:در زمینه خودرو و اتباع بیگانه هم مشکل داریم که برای آن ها برنامه دارم. دکتر قالیباف آمادگی ایستادگی دربرابر هزینه‌های سیاسی اصلاح نظام بانکی را دارد کشور ما باید مولد باشد؛ باید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت را تولید کنیم. در حکمرانی باید بدانیم که فردی در سطح رئیس جمهور باید این موارد را با هم در نظر بگیرد که برای مثال، چگونه با ثروت، منزلت ایجاد کنیم.نگران بازگشت به دهه 90 هستم برای همین ثبت نام کردم.باید تصمیم‌سازی را به عهدۀ نخبگان جامعه بگذاریم امروز حال نخبگان ما خوب نیست و مورد توجه مسئولان نیستند. از ظرفیت آنها استفاده نمی‌کنیم. در اتاق‌های دربسته می‌نشینند و خلق‌الساعه تصمیم می‌گیرند، ارز ۴۲۰۰ شود. بر چه اساسی؟ معلوم نیست.

قاضی زاده با شعار «دولت مردم و خانواده» 

فرهنگ:  فرهنگ جمع‌گراست و تبلور آن در خانواده به عنوان رکن اصلی جامعه است؛ از اینرو نام دولت خود را «دولت مردم و خانواده» انتخاب کردم. در فرهنگ غرب مبنا فرد و پاسخ به نیازهای فرد است اما در فرهنگ ایرانی اسلامی فرهنگ جمع گرا و تبلور آن در خانواده است.  باید مردمی‌سازی در بخش‌های مختلف فرهنگ نیز پیاده‌سازی شود.  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را با مشورت جامعه فرهنگ و هنر و کسی که مقبول آنان باشد انتخاب می‌کنم چون قرار است در تعامل با آن جامعه باشد همچنین وزیر آموزش و پرورش را  با نظر معلمان انتخاب خواهم کرد. قوی‌ترین وزیر باید وزیر آموزش‌وپرورش باشد. بهترین قضات برای حفظ سلامت فضای مجازی مردم هستند.ماکشور غنی هستیم از لحاظ فرهنگی و باید از کشورهای مثل کره جنوبی سرمشق بگیریم و با فرهنگ غنی که داریم بتوانیم ارز آوری کنیم.

 

سیاست:  با دوستان مروت و با دشمنان مداراست. در حوزه سیاست خارجی نگاه به شرق و همسایگان برای بنده اولویت دارد و ارتباط با دیگر کشورهای بدون تخاصم است، به مذاکره پایاپای و عزتمندانه و مقتدرانه معتقد هستم. ما باید سرمایه‌گذاری کنیم و وارد حکمرانی اینترنت جهانی شویم.

 

اقتصاد:  فوریت دولت من اقتصاد است اما اولویت دولت من خانواده است. مهم ترین مشاور من در بنیاد شهید بنیاد نخبگان بوده است. حضور زنان در سطوح مدیریتی نیز حائز اهمیت است. برای اینکه اقتصاد ایران شکوفا شود حداقل به بازار ۴۰۰ میلیون نفری و بیشتر نیاز داریم. در این راستا غیر از احیای تشکیلات اکو باید بازنگری کنیم و وارد بازار مشترک با مشورهای عضو اکو شویم. می‌توانیم با دیگر کشورها وارد تولید خودروی مشترک شویم؛ بنابراین راهکار اساسی در توسعه ارتباطات همسایگی، توسعه بازار، تجارت و تولید است. بنده مخالف این هستم که دولت در بورس دخالت کند.اگر مسیر سواحل مکران را درست کنیم میتوانیم جایگزینی برای کانال سوئزباشیم.  ‌دولت خانواده مشکل بیمه و سهمیه بنزین خانواده بزرگ فعالان سکوهای برخط حمل و نقل را حل خواهد کرد.

 

اشتغال: ——-

 

سایر:  من بنا به تغییر هیچ کس در دولت سیزدهم ندارم، چراکه بی ثباتی بدترین موضوع است و مدیران اصلی و میانی را تغییر نخواهم داد. همراهی و همدلی مدیران ارشد در هر بخش بسیار مهم است. آمده‌ام ۳ ناترازی را اصلاح کنم ناترازی بودجه، ناترازی بانک‌ها و ناترازی انرژی.

 

بیشتر بخوانید: شناسنامه‌ها در انتخابات مهر نمی‌خورد

 

طبق جدول پخش تنظیم شده توسط صداوسیما، مناظره‌ها در تاریخ‌های زیر برگزار خواهد شد:

دوشنبه ۲۸ خرداد

پنج‌شنبه 31 خرداد

جمعه ۱ تیر

دوشنبه 4 تیر

سه‌شنبه ۵ تیر(از ساعت ۱۲ و ۳۰تا ۱۶ پخش خواهد شد. )

طبق برنامه، ساعت مناظره‌ها از ۲۰ تا ۲۴ خواهد بود.

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

63091512
1676640
همچنین بخوانید
آخرین اخبار

خرید بک لینک و رپورتاژ آگهی در پول نیوز

خدمات سئو

لیزر موهای زائد

لیفت نخ