18 تیر 1403 - 8:01

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

قدرت نمایی گهرزمین در بومی سازی فناورانه

مدیرعامل گهرزمین توسعه صنعتی را مستلزم بومی‌سازی تجهیزات دانست و گفت: بومی‌سازی قطعات و ماشین آلات فناورانه برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده که این خبری بسیار مهم است.

به گزارش پول نیوز،

ایران گوشه ای از خاک جهان است که خداوند نگاه مهربانانه ای به آن داشته است. بررسی های همه جانبه نشان می دهد که 7 درصد ذخایر جهان در ایران جای گرفته در حالی که یک درصد جمعیت جهان در ایران زندگی می کنند. بنابر این انتظار رفاه و شکوفایی اقتصادی نباید دور از ذهن باشد. اما می بینیم که آمارهای نگران کننده ای از وضعیت اقتصادی و رفاهی کشورمان وجود دارد.

بررسی شرایط اقتصادی نشان می دهد که ایران وضعیت متفاوتی با دیگر نقاط جهان دارد. تحریم ها دست ایران را برای تلاشهای بین المللی بسته و محدودیتهای سنگینی را رقم زده است. اما قرار نیست درجا بزنیم و برای  عبور  از این شرایط برنامه داریم. برای آنکه بتوانیم رونق اقتصادی را رقم بزنیم، باید فضای رقابتی شکل بگیرد و برای این مهم، باید با جهان ارتباط داشته باشیم تا به فناوری و علوم روز دسترسی داشته باشیم و از آنها برای ارتقای کیفیت و کمیت تولید بهره بگیریم. اما تحریم ها شرایط را متفاوت کرده و مشکلات بسیاری را برای تولید کشور رقم زده است.

با وجود تمامی چالشها و مشکلات، سیاستگذاری های کلان کشور بر تولید استوار است و رهبر انقلاب همه ساله در نامگذاری های ابتدای سال، تولید را در محور قرار می دهند. اما توقع رهبر انقلاب همواره بیشتر از گذشته در قالب نامگذاری ها خودنمایی می کند به نوعی که سال گذشته ایشان بر رشد تولید تاکید کردند و امسال دستور جهش تولید را صادر کردند، دستوری که بار آن بر دوش تولیدکنندگانی قرار گرفته که ولایتمدار هستند.

یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی، صنعت فولاد است. امروزه هیچ بخشی از تولید بدون وابستگی به فولاد تعریف شدنی نیست که خوشبختانه در عرصه فولاد گام های بلندی برداشته شده اما نکته مهم، ماشین آلات تولید است که با محدودیت ورود رو به رو هستیم. حتی فناوری تولید را نیز به ایران نمی دهند، رویکردی که مشکلات کلیدی و ریشه ای را برای تولید رقم می زند.

با این وصف تولیدکنندگان ایرانی از رسیدن به خودکفایی و بی  اثرکردن تحریم ها غافل نمانده و بهترین ماشین آلات را در داخل تولید کرده اند. این مهم در قالب مهندسی معکوس با قدرت شکل گرفته و به نتیجه رسیده است.

در این رابطه مدیرعامل گهرزمین با اشاره به دستاوردها و موفقیت های گهرزمین، بر توسعه جغرافیایی و افزایش سبد محصول گهرزمین در راستای جهش تولید تاکید کرد.

محمد محیاپور با بیان این‌که «توسعه صنعتی مستلزم بومی‌سازی تجهیزات است» افزود: بومی‌سازی قطعات و ماشین آلات فناورانه برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده که این خبری بسیار مهم است. تا امروز بومی سازی قطعات مکانیکی صورت می گرفت که دستاوردهای بسیاری در این زمینه داشتیم، اما همواره با چالش قطعات فناورانه رو به رو بودیم به همین دلیل تولید ماشین آلات فناورانه اهمیت بسیار زیادی دارد.

البته تولید ماشین آلات در هر زمینه ای از تولید، ویژگی های خاص خودش را دارد که در بخش معدن شرایط بسیار دشوارتر است با این وصف، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین از دستیابی به این مهم خبر داد و گفت: بومی‌سازی و دستیابی به دانش معدن‌کاری روباز و زمینی، امکان‌سنجی تولید عناصر نادر خاکی در کشور، امکان‌سنجی شیرین‌سازی شورابه معدن گهرزمین و ارزیابی تولید عناصر با ارزش از نمک حاصله و امکان‌سنجی استحصال عناصر ارزشمند از شورابه‌های قم از دیگر دستاوردها بوده است.

آنچه رهبر  انقلاب در سال جاری بر آن تاکید کردند، جهش تولید با مشارکت مردم است. مفهوم این نامگذاری و البته سیاستگذاری کلان این است که باید برای مردم نقش ویژه ای قایل شویم. در این رابطه محیاپور با اشاره به شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم گفت: ما واگذاری ۳۰ درصد شرکت به عموم را در دستور کار قرار داده ایم که به زودی مشارکت مردم را خواهیم داشت. درواقع با توجه به کیفیت محصولات شرکت گهرزمین به بازارهای صادراتی ویژه‌ای دسترسی پیدا کرده‌ایم.

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

 زاده سیرجان
 لامرد
همچنین بخوانید
آخرین اخبار