15 تیر 1403 - 0:56

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

7 نکته ارزیابی قیمت خودروهای دست دوم

محاسبه قیمت خودروهای دست دوم با چالش های زیادی برای خریداران و فروشندگان همراه است. خریداران به دنبال راهی هستند که ماشین های دست دوم را به بهترین قیمت بخرند؛ و فروشندگان با هدف فروش خودروی خودشان با بالاترین قیمت بازار وارد معامله می شوند. در نتیجه، گاهی مواقع قیمت ماشین برای دو طرف معامله رقم معقولی نیست و فروش ماشین نهایی نمی شود.

به گزارش پول نیوز، برای اینکه خریدار و فروشنده خودرو از معامله ماشین های دست دوم راضی باشند و بتوانند معامله را به بهترین نحو به سرانجام برسانند، نکاتی که در تخمین قیمت خودروهای دست دوم مورد توجه قرار می گیرد را در ادامه ارائه کرده ایم. با در نظر گرفتن این موارد بهتر می توانید ارزیابی قیمت ماشین کارکرده را انجام دهید.

قیمت خودرو در ۴ تیر ۱۴۰۲

1) محاسبه قیمت خودرو بر اساس سن و طول عمر مفید خودرو

اولین گزینه ای که برای محاسبه قیمت خودرو یا تخمین قیمت خودروهای دست دوم در نظر گرفته می شود، سن یا طول عمر ماشین است. اگر ماشینی که قصد فروش آن را دارید بیش از 5 تا 6 سال است که مشغول کار بوده، قیمت آن نسبت به ماشین های نو و کم کارکرد کمتر خواهد بود.

بنابراین هر اندازه کیلومترهایی که ماشین پشت سر گذاشته کمتر باشد و خودروی سواری تان را سالم تر و سرحال تر نگه داشته باشید، مبلغی که توسط کارشناسان خودرو برای آن در نظر گرفته می شود بیشتر خواهد بود. البته این موضوع در شرایطی صادق است که ماشین تصادف سنگینی نداشته باشد.

2) کارکرد خودرو

کارکرد خودرو نیز در شرایط فروش ماشین و تخمین قیمت خودرو مؤثر هستند؛ یعنی از ساعتی که ماشین توسط سازنده تولید شده تا به امروز چند کیلومتر را زیر پا گذاشته و چقدر مستهلک تر از روز اولش شده است. میزان کیلومتر نرمالی که برای ماشین های دست دوم در نظر گرفته شده بین 20 تا 25 هزار کیلومتر به ازای هر سال است.

اگر میزان مسافتی که ماشین طی کرده از این مقدار بیشتر باشد، مبلغی که برای خودرو در نظر گرفته می شود کمتر خواهد بود؛ یعنی یک ماشین چندساله که 20 هزار کیلومتر را طی کرده نسبت به خودروی دست دومی که 120 هزار کیلومتر را در همان سال ها طی کرده قیمت بیشتری خواهد داشت.

کارکرد خودرو

3) وضعیت ظاهری خودرو

ماشینی که به لحاظ فنی و ظاهری سالم باشد معمولاً قیمت بیشتری نسبت به خودروهایی که دچار تصادف و خرابی شده اند دارند. اگر ماشین به خاطر صدماتی که به بدنه آن وارد شده با مشکلاتی مانند تعویض کاپوت، رنگ شدگی یا صافکاری گلگیرها و… مواجه شده باشد، مبلغی که برای آن در نظر گرفته می شود کمتر از خودرویی است که سالم و بی خط و خش مانده.

به همین نسبت تمیزی داخل خودرو و مرتب بودن آن می تواند روی فروش ماشین تأثیرگذار باشد. در واقع اگر ماشین را قبل از فروش رو به راه کرده و مشکلات و صدمات بدنی و داخلی آن را برطرف کنید، این امکان برایتان وجود خواهد داشت که ماشین را با قیمت بیشتری بفروشید.

4) رنگ خودرو سواری

شاید برای عده ای این موضوع باورنکردنی به نظر برسد، اما رنگ خودرو سواری نیز در تخمین قیمت ماشین مؤثر است. بعضی از ماشین ها به واسطه رنگی که دارند نسبت به مدل های مشابه خودشان پرفروش تر هستند و بهتر مشتری برای آن ها پیدا می شود. به عنوان مثال پژو 206 سفیدرنگ نسبت به سایر مدل ها و رنگ های این خودرو پرفروش تر است؛ بنابراین قیمتی که برای این ماشین تعیین می شود نیز با توجه به میزان عرضه و تقاضای بازار ممکن است بیشتر باشد.

5) میزان اعتبار بیمه خودرو

میزان اعتبار بیمه خودرو نیز در قیمت آن تأثیرگذار است. اگر تا به حال تصادفی نداشته اید و از بیمه ماشین استفاده نکرده اید، مبلغی که برای قیمت خودرو در نظر گرفته شده بیشتر خواهد شد؛ اما در صورتی که از بیمه ماشین استفاده کرده اید و تخفیف بیمه از بین رفته، مبلغی که برای فروش خودرو تعیین می شود ممکن است کمتر باشد.

حتی مدت زمانی که از اعتبار بیمه ماشین باقی مانده نیز می تواند قیمت نهایی خودرو دست دوم را تحت تأثیر قرار دهد. ماشین هایی که تنها چند روز مدت اعتبار بیمه آن ها باقی مانده ممکن است حدود چند میلیون ارزان تر معامله شوند.

میزان اعتبار بیمه خودرو

6) آپشن های موجود خودرو

آپشن هایی که برای ماشین های مختلف امروزی در نظر گرفته می شوند در راحتی راننده و آسایش سرنشینان خودرو تأثیر زیادی دارند. همین موضوع باعث شده که ماشین های آپشن­دار قیمت بالاتری نسبت به خودروهای معمولی داشته باشند.

آپشن ماشین باید توسط کارخانه ارائه شده باشد، در غیر این صورت قیمتی که برای آپشن اضافه شده به ماشین در نظر گرفته می شود تأثیر چندانی روزی قیمت ماشین نخواهد داشت. تعداد آپشن­ها و اهمیت آن ها نیز در تخمین قیمت ماشین نقش کلیدی دارد؛ یعنی ماشین های فول آپشن که تمام امکانات مهم مانند سانروف و دوربین عقب و … را دارند، نسبت به ماشین های معمولی با قیمت بالاتری به فروش می رسند.

7) وضعیت فنی خودرو

ماشین یک کالای مصرفی است و در طول مدت زمان استفاده باید سرویس های دوره ای آن انجام شود. همچنین قطعاتی که مستهلک شده اند نیز باید تعویض یا تعمیر شوند تا خودرو بتواند مانند سابق کار کند. در صورتی که ماشین را به موقع تعمیر نکنید، امکان دارد که خودرو با مشکلاتی مانند روغن ریزی، خرابی موتور، خرابی باتری و… مواجه شود.

هر کدام از مشکلاتی فنی و تصادفاتی که خودرو داشته نیز در تخمین قیمت آن تأثیرگذار است. در واقع اگر ماشین مشکلات فنی شدید داشته باشد، قیمتی که برای آن تعیین می شود کمتر از خودروی سالم و بدون عیب و نقص خواهد بود.

سخن پایانی

کسانی که قصد خرید یا فروش ماشین های دست دوم را دارند به دنبال راهی هستند که بتوانند قیمت دقیق ماشین را تخمین بزنند. برای اینکه ارزیابی خودرو و تعیین قیمت آن به درستی انجام شود، بهترین راه این است که از کارشناسان متخصص در این زمینه کمک بگیرید و ماشین را به شرط کارشناسی بفروشید یا بخرید.

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

1676640
1695227_305
همچنین بخوانید
آخرین اخبار

خرید بک لینک و رپورتاژ آگهی در پول نیوز

خدمات سئو

لیزر موهای زائد

لیفت نخ