6 مرداد 1403 - 6:21

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

بحران آفرینی طلا با ولع احساسی

دکتر فهیمه شربتی / روانشناس

به گزارش پول نیوز، بحران آفرینی طلا با ولع احساسی

هجوم مردم برای خرید بیش از آنکه دلیل منطقی داشته باشد و از شرایط خاص ناشی از بحران های اقتصادی متاثر شود، ولعی بی پایان است که تاثیرات منفی بر تمامی بخش های زندگی می گذارد. یکی از جدی ترین تهاجماتی که در خرید شاهد هستیم، خرید طلا به اشکال گوناگون سکه، طلای آب شده، زیوار آلات و اشکال گوناگون دیگر است. این در حالی است که طلا هیچ خاصیتی ندارد. نه می تواند مانند دلار در عرصه خرید بین المللی تعریف شود و نه می تواند مانند ارزاق عمومی برای رفع نیاز های سفره مردم عمل کند، تنها خاصیتی که طلا دارد، جنبه تزیینی آن است.

بحران بی ثباتی

اما طلا از زاویه دیگری هم قابل بحث است. واقعیت تاسف آور این است که کشور دچار بحران بی ثباتی است و شرایط خاصی که بر تمامی عرصه ها از اقتصاد تا سیاست و دیگر بخش ها حاکم است، می تواند دلیل اصلی هجوم مردم برای خرید طلا به اشکال گوناگون باشد. از آنجا که طلا همگام با تورم بالا می رود، مردم سعی می کنند با خرید طلا، ارزش پول خود را که دایم در حال سقوط است، حفظ کنند.

ظرفیت ها و جذابیت های طلا

مردم برای خرید طلا به اشکال گوناگون هجوم می برند، اما هر کدام به نوعی از طلا گرایش دارند. وقتی مردم طلا را به صورت سکه می خرند، بدلیل ارزش ذاتی سکه، قابل در دسترس بودن، بی نیازی به ارایه فاکتور و قابلیت سریع خرید و فروش، آن را می خرند. از سوی دیگر کارمزد شامل حال سکه نمی شود و در نتیجه هنگام خرید و فروش بخشی از ارزش طلا از بین نمی رود، از سوی دیگر پول ملی در حال سقوط است، دلیل مهمی که باعث می شود مردم ترجیح دهند با شرایط فعلی اقتصادی، سکه طلا بخرند. نکته دیگر اینکه خرید و فروش طلا تخصص نمی خواهد و هر فردی در هر سطح سواد یا تجربه ای می تواند طلا بخرد.

نداشتن تسلط در اقتصاد

اما این سوال پیش می آید که چرا سرمایه گذاری روی بخش های دیگر اقتصادی صورت نمی گیرد. دلیل مهمی که باعث می شود مردم روی گزینه های دیگر اقتصادی از جمله دلار یا بورس سرمایه گذاری نکنند، ضرورت داشتن تخصص در این زمینه هاست. مردم تجربه تلخ خرید سهام که باعث ورشکستگی افراد بسیاری شده را در ذهن دارند. از سوی دیگر دلار های تقلبی باعث می شود مردم در خرید دلار نیز محتاط باشند، اما خرید یا فروش طلا به هیچ تخصصی نیاز ندارد و بسادگی امکان پذیر است.

ارزش وسوسه انگیز

طلا ارزش ویژه ای دارد که در ذات طلا نهفته و ارزش ذاتی طلا خواه ارزش مادی یا ارزش تزیینی در اشکال گوناگون به نوعی است که برای همه اقشار مردم در تمامی دوره ها وسوسه برانگیز بوده و جذابیت های خاص خودش را داشته و دارد؛ بنابراین در هر تحولی از جمله تورم، میل به خرید سکه و طلا بیشتر می شود.

بیشتر بخوانید:

زیبایی تاثیرگذار طلا

دلیل دیگری که باعث جذابیت طلا می شود، رنگ براق آن است. طلا عنصری نرم، شکل پذیر و به رنگ زرد روشن براق است. رنگ طلایی این فلز تاثیرات خاصی برجای می گذارد و جذابیت های ویژه ای دارد. زیورآلات طلا به هر شکلی که ساخته شود، جذابیت و تاثیر پذیری خودش را دارد. طلا به دلیل براقی منحصربه فردش، جز مهمترین عوامل جذابیت برای مردم است.

قدرت نمایی با طلا

طلا مهمترین ابزار قدرت نمایی برای خانم هاست. خانم ها با زیور آلات طلایی که به اشکال گوناگون دستبند، انگشتر، گوشواره، سینه ریز، پابند و… بر خود می آویزند، منحصر به فرد به نظر می رسند. طلا برای خانم ها نمادی برجسته از حس خوب بودن به واسطه اثبات داشتن توان مالی است. قدرت نمایی با طلا به اندازه ای زیاد است که مردان نیز با آویختن گردنبند، انگشتر، دستبند و ساعت طلا، به فخر فروختن می پردازند.

تاثیرات مخرب طلا

یکی از جدی ترین چالش های طلا، ایجاد مشکلات هنگام یا بعد از ازدواج است. از آنجا که مدتهاست سکه به عنوان نماد مهریه تعیین شده، بالا رفتن قیمت طلا باعث ایجاد تردید برای ازدواج می شود. بالا رفتن قیمت طلا باعث شده تا برخی از خانم ها که مهریه شان بر مبنای سکه طلا تعیین شده، بر گرفتن مهریه قبل از عروسی و حتی هنگامی که با شوهرشان زندگی می کنند، مصمم شوند که انگیزه ای کاذب برای از هم پاشیدگی خانواده ها شده است. افزایش قیمت سکه و طلا میزان مراجعان به دادگاه خانواده را افزایش داده و بعضی از زنان به دنبال گرفتن سکه های مهریه خود هستند.

سودجویی با سکه های مهریه

اتفاق دیگری که در دادگاه های خانواده شاهد هستیم، رونق دختران سودجویی است که با هدف گرفتن مهریه به خواستگاران خود جواب مثبت می دهند. طمع و انگیزه سودجویی که در بین زنان برانگیخته شده، باعث شده اعتماد به دختران بشدت کاهش یابد و این نگرانی در بین پسر ها به وجود بیاید که دختران با سکه های مهریه، بدنبال آن هستند که بار خودشان را ببندند. این شرایط باعث شده ماهیت ازدواج زیر سوال برود و روز های اول زندگی با نگاه تردید و بدبینی شروع شود، بدتر آنکه امکان دارد سایه این بی اعتمادی سال ها بر کانون خانواده ها سنگینی کند.

ظرفیتی برای سرمایه گذاری

البته گرایش مردم به طلا بر محبوبیت آن افزوده و علاقه بسیاری از افراد به سرمایه گذاری در طلا تاثیر مهمی در جذابیت این فلز دارد. طلا در حالی که کالایی تزیینی است، وسیله سرمایه گذاری برای زمان های بحرانی است. باور مردم بر این است که طلا رویکرد دوگانه دارد، به نوعی که تا آخرین لحظه می تواند نقش تزیینی داشته و به محض نیاز، قابلیت تبدیل شدن به نقدینگی و رفع نیاز را دارد و به همین دلیل محبوبیت مضاعفی پیدا می کند.

پیشینه طلا بین مردم

نکته مهمی که طلا را در صدر نگه داشته، پیشینه آن است. طلا یکی از قدیمی ترین و ارزشمندترین فلزات دنیاست که از گذشته های دور بین مردم رواج داشته است. هیچ فرهنگ، کشور، قبیله، ملیت و طایفه ای نیست که نگاه منفی به طلا داشته و برای آن ارزش قایل نباشد و همین امر باعث جذابیت طلا از گذشته های دور تا امروز شده است.

اشتراک‌گذاری

لینک کوتاه:

6767097_804
5041537
همچنین بخوانید
آخرین اخبار